EPOKA NAPOLEOŃSKA
Temat: Armia Napoleona w Rosji
Cel: Podam argumenty, dlaczego Napoleon odniósł klęskę w wojnie z Rosją.
Zadanie:
Obejrzyj film „Szatan z siódmej klasy” na podstawie książki Kornela Makuszyńskiego (znajduje się w zakładce u góry strony) i zwróć uwagę na elementy fabuły dotyczące epoki napoleońskiej. Zastanów się, w jaki sposób została ukazana klęska Napoleona. Zapoznaj się z filmem do końca tygodnia.
..................................................................................................................
Temat: Napoleon a sprawa Polski
Cel:Przeanalizuję współpracę Polaków z Napoleonem
Zadanie:Zeszyt ćwiczeń - temat 34, str. 82-83, ćw. 1, 2, 3.
..................................................................................................................
Temat: Księstwo Warszawskie 1807 - 1815.
Cel:Zrozumiem, dlaczego Księstwo Warszawskie, choć istniało zaledwie 8 lat, miało duże znaczenie dla podtrzymywania świadomości narodowej Polaków.
Link: KSIĘSTWO WARSZAWSKIE
Zadanie: Obejrzyj film - lekcję pt. "Księstwo Warszawskie" i zastanów się nad pytaniem zawartym w celu lekcji. W zeszycie dokończ zdanie:
Księstwo Warszawskie, choć istniało zaledwie 8 lat, miało duże znaczenie dla podtrzymywania świadomości narodowej Polaków, ponieważ .....
..................................................................................................................
Temat: Polacy u boku Napoleona – Legiony Polskie we Włoszech.
Cel: Dowiem się, dlaczego formacja wojskowa, o której mowa w Hymnie Polski, była tak ważna dla podtrzymania patriotyzmu Polaków. Zapamiętam datę utworzenia Legionów Polskich we Włoszech – 1797 r.
Zadanie USTNE:
Obejrzyj lekcję podaną w linku i zastanów się, jakie znaczenie miało utworzenie Legionów Polskich we Włoszech dla podtrzymania patriotyzmu Polaków.
...................................................................................................................
Temat: Rozbiory Polski i Konstytucja 3 maja -
...................................................................................................................
Obejrzyj lekcję podaną w linku i zastanów się, jakie znaczenie miało utworzenie Legionów Polskich we Włoszech dla podtrzymania patriotyzmu Polaków.
...................................................................................................................
...................................................................................................................
...................................................................................................................
(możesz skorzystać z podręcznika, str. 197 – 202)
1. Zapisz dokładną datę uchwalenia Konstytucji 3 maja
(czyli ustawy rządowej).
2. Jaką niekorzystną zasadę likwidowała Konstytucja?
3. Uzupełnij tabelę:
Rozbiór |
Rok |
Jakie państwa brały w nim udział? |
I |
|
|
II |
||
III |
|
|
4. Kim był i z czego zasłynął:
Stanisław August Poniatowski
Caryca Katarzyna II
Tadeusz
Kościuszko
5. Co wydarzyło się w roku:
1788 – 1792 -
1794 -
6.Wyjaśnij pojęcia:
Sejm Wielki -
konfederacja targowicka –
insurekcja kościuszkowska
uniwersał
połaniecki –
7. Co zmieniał uniwersał połaniecki w życiu chłopów?
W TEŚCIE POJAWIĄ SIĘ TAKŻE PYTANIA DO MAP.
....................................................................................................................
Temat: Konstytucja 3 maja – nowoczesna ustawa rządowa
Cel: Zrozumiem znaczenie Konstytucji 3 maja dla umocnienia Rzeczypospolitej.
PREZENTACJA (kliknij w tytuł): Jan Matejko "Konstytucja 3 maja"
KONSTYTUCJA 3 MAJA karta pracy
Postaram
się ocenić postać Stanisława Augusta Poniatowskiego.
Odwiedzę
Łazienki Królewskie.
Poznam
wybitnych oświeceniowych reformatorów i artystów.
Temat: Czasy saskie - ingerencja Rosji, Austrii i Prus w sprawy Rzeczypospolitej
Zadanie podczas lekcji - praca w grupach
Na podstawie tematu 27 w podręczniku (str. 171 - 172) podaj dwa przykłady ingerencji (wtrącania się) Rosji w sprawy polskie za panowania dynastii Wettinów. Każdy członek grupy zapisuje wnioski w swoim zeszycie.
Temat: Czasy saskie
Cele: Dowiem się, jak wyglądała Rzeczypospolita w czasach saskich. Zrozumiem, jakie były przyczyny osłabienia państwa.
Zadania:
Obejrzyj lekcję podaną w linku i w zeszycie sporządź krótką notatkę: w punktach wypisz przyczyny osłabienia Rzeczypospolitej w czasach saskich.
Przyczyny osłabienia Rzeczypospolitej w czasach saskich: 1. ………………. 2. ………………. 3. ………………. 4. ……………….
Zadania nie wysyłaj, sprawdzę zeszyt po powrocie do szkoły.
Link do lekcji: Czasy saskie
Potrafię wymienić charakterystyczne elementy republiki w nawiązaniu do powstałych konstytucji.
Cel lekcji:
Rozumiem przyczyny i skutki wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej
LINK: Wielka Rewolucja Francuska
Rewolucja francuska "Był sobie człowiek"
LINK:
Dlaczego Stan 3 chciał zmiany warunków swego życia? Odpowiedź wyjaśnij i uzasadnij na podstawie grafiki i tekstu pod nią.
Zadanie:
Uzupełnij tabelę
Przyczyny
wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej (dlaczego wybuchła?) |
Skutki wybuchu Wielkiej
Rewolucji Francuskiej (co stało się
potem?) |
- - - |
- - - |
......................................................................................................................
Temat: Absolutyzm oświecony – nowe
potęgi europejskie
Cele lekcji:
Wiem,
jakie były główne reformy w Rosji, Austrii i Prusach.
Umiem
wskazać na mapie położenie tych krajów oraz obszary, o które państwa te
powiększyły się w ciągu XVIII w.
Cechy absolutyzmu oświeconego:
monarcha o nieograniczonej
władzy, którzy rządzi zgodnie z interesem państwa
rozwój administracji
pomagającej w zarządzaniu państwem, która otrzymuje pensje
rozwój nowoczesnej zawodowej
armii
rozwój oświaty – reforma programów
zgodnie z nauką oświeceniową, zakładanie licznych szkół, których celem było
wykształcenie nowej elity urzędniczej i wojskowej
ograniczenie roli Kościoła,
który podporządkowano państwu. Jego zadaniem było umacnianie pozycji monarchy w
państwie
rozwój gospodarczy, dzięki
któremu wzrastają dochody skarbu państwa
wysoki fiskalizm - podatki
poddani stają się
obywatelami
Cel:Znam cechy baroku i potrafię je wskazać na konkretnych przykładach.
Wizyta w muzeum -
link: Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
...........................................................................................................................
Rzeczpospolita w XVII wieku - test
Rzeczpospolita w XVII wieku link
PRACA KLASOWA
WOJNY XVII WIEKU – NACOBEZU
PODRĘCZNIK, TEMATY: 17,18,19,20
1.Uzupełnij tabelę.
Data |
Miejsce bitwy |
Dowódca |
1620 |
Cecora |
|
1673 |
Chocim |
|
1683 |
Wiedeń |
|
2. Kim był i
z czego zasłynął? (obejrzyj również portrety wskazanych osób w podręczniku)
Jan Karol Chodkiewicz
Stefan Czarniecki
Augustyn Kordecki
Bohdan Chmielnicki
Jan III Sobieski
A. Zygmunt III Waza nie chciał się zrzec
praw do tytułu króla Szwecji.
B. Zygmunt III Waza starał się nawrócić
wyznających luteranizm Szwedów na katolicyzm.
C. Gustaw II Adolf i jego następcy
nie chcieli zrzec się tytułu króla Polski.
D. Karol X Gustaw rywalizował o
polski tron z Zygmuntem III Wazą.
4. Co
wydarzyło się w roku:
1605 r.
1648 r. – 1657 r.
1655 r. – 1660 r.
1683 r. –
I. |
bitwa pod Cecorą |
Z / K |
II. |
bitwa
pod Kircholmem |
Z / K |
III. |
bitwa pod Kłuszynem |
Z / K |
IV. |
bitwa
pod Oliwą |
Z / K |
V. |
bitwa pod Piławcami i Korsuniem |
Z / K |
|
6. Podaj nazwę miejscowości, która była symbolem
oporu i obrony religii katolickiej przeciwko Szwedom podczas potopu.
7. Wyjaśnij
pojęcia:
Kozacy –
Potop szwedzki –
Wojna podjazdowa –
Odsiecz wiedeńska -
............................................................................................................................
Temat: Monarchia parlamentarna w
Anglii
Cele lekcji:
Wyjaśnię, czym charakteryzowała się
angielska monarchia parlamentarna.
Dowiem się, czym różni się Izba Lordów od
Izby Gmin.
Film: Monarchia parlamentarna w Anglii
Podręcznik str. 92 - 95
Zadanie na lekcji:
Zeszyt ćwiczeń str. 38 - 39, ćw. 1,2,3, 6.
............................................................................................................................
Temat: Absolutyzm we Francji
Cele lekcji:
Zrozumiem,
na czym polegała idea rządów absolutnych i jaką rolę odgrywał monarcha.
Będę
umiał / umiała scharakteryzować rządy Ludwika XIV i organizację władzy w jego państwie.
FILM: LUDWIK XIV "PAŃSTWO TO JA"
Zadanie w zeszycie:
Napisz, dlaczego do Ludwika XIV pasują
określenia „król słońce” i „państwo to Ja”? (w swojej wypowiedzi wykorzystaj
wiedzę na temat absolutyzmu).
............................................................................................................................
Temat: Kryzys Rzeczypospolitej w XVII wieku
Cele lekcji:
Dokonuję oceny
następstw politycznych, społecznych i gospodarczych wojen w XVII wieku.
Rozumiem przyczyny
kryzysu.
Film: Kryzys Rzeczypospolitej w XVII wieku
Zadanie:
Obejrzyj film i w zeszycie wymień co najmniej 5 przyczyn kryzysu, jaki nastąpił w Rzeczypospolitej w XVII w.
Przyczyny
kryzysu w Rzeczypospolitej w XVII wieku:
-
-
-
-
-
............................................................................................................................
Temat: Odsiecz wiedeńska
Cele lekcji:
Dowiem się, dlaczego szlachta wybrała Jana
III Sobieskiego na króla.
Poznam przyczyny i okoliczności wyprawy
wiedeńskiej Jana III Sobieskiego.
Zapamiętam datę odsieczy wiedeńskiej – 1683r.
Materiał: JAN III SOBIESKI POD WIEDNIEM - 1683r.
LINK:
............................................................................................................................
Temat: Wojny Rzeczypospolitej ze
Szwecją. Potop szwedzki
Cele lekcji:
Znam
przyczyny wojen Rzeczypospolitej ze Szwecją w XVII wieku
Zrozumiem skąd wzięła się nazwa potop szwedzki
Poznam skutki potopu szwedzkiego
Audycja radiowa: "Jak doszło do potopu szwedzkiego?"
NOTATKA:
1. 1605 r. – wspaniałe zwycięstwo
Rzeczypospolitej nad Szwecją w bitwie pod Kircholmem
a. niezwykła rola polskiej
husarii
2. 1655 – 1660 – potop szwedzki – najazd Szwedów
na Rzeczypospolitą
a. ogromne zniszczenia
Rzeczypospolitej
3.
Wojna polsko-szwedzka zakończyła się podpisaniem pokoju w
Oliwie w 1660 roku.
a.
skutek porozumienia: Rzeczpospolita oficjalnie uznała utratę
większej części Inflant, a król Jan Kazimierz Waza zrzekł się tytułu króla
Szwecji.
Temat: Powstanie Chmielnickiego –
Kozacy na Ukrainie
Cele lekcji:
Dowiem się i zapamiętam, jakie były
przyczyny powstania kozackiego.
Zrozumiem,
dlaczego Kozacy zawarli sojusz z Tatarami i Rosją.
Wymienię skutki powstania i zrozumiem i
znaczenie dla historii Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
NOTATKA (przepisz do zeszytu):
1. Kozacy wywodzili się z ruskiej ludności zbiegłej na teren Ukrainy - Zaporoże (niezamieszkane tereny za “porohami” czyli progami skalnymi w dolnym biegu rzeki Dniepr)
a. byli to wolni ludzie, którzy pomagali Rzeczypospolitej w obronie południowo-wschodniej granicy atakowanej przez Tatarów
2. Magnaci Rzeczypospolitej chcą przekształcić Kozaków w pańszczyźnianych chłopów.
a. bunt Kozaków, wywołują powstanie przeciw Rzeczypospolitej (1648 r. – 1657r.)
3. Kozacy
podpisują sojusze z Tatarami i Rosją przeciw Rzeczypospolitej
a. Rosja
najeżdża Rzeczypospolitą, która traci wschodnią część Ukrainy na rzecz Rosji
Zadanie:
Obejrzyj film i wykonaj tabelę w zeszycie. Zadanie wykonaj podczas lekcji.
FILM: Powstanie Chmielnickiego
Przyczyny wybuchu
powstania Chmielnickiego (powstania Kozaków) |
Skutki wybuchu
powstania Chmielnickiego (powstania Kozaków) |
- -
|
-
-
- |
............................................................................................................................
Temat: Gospodarka Rzeczypospolitej
w XVI wieku – na szlacheckim folwarku
Cele lekcji:
Opisuję model polskiego życia gospodarczego w XVI wieku
Przedstawiam
działalność gospodarczą polskiej szlachty
Rozumiem rolę chłopów
Projektuję plan szlacheckiego folwarku
FILM: FOLWARK SZLACHECKI
Zadanie:
Na podstawie wiedzy uzyskanej podczas lekcji oraz
dostępnych materiałów (film, Temat 11 w podręczniku) zaprojektuję plan szlacheckiego
folwarku. Zadanie wykonujemy podczas lekcji historii.
NACOBEZU do zadania:
Zadanie przygotuję na kartce A4
Na folwarku umieszczę elementy związane z gospodarstwem
szlacheckim
Do planu przygotuję legendę
............................................................................................................................
Temat: Stefan Batory – król
niemalowany
Cele lekcji:
Opisuję panowanie
Stefana Batorego, ze szczególnym uwzględnieniem jego polityki zewnętrznej.
Rozumiem, dlaczego
tego władcę nazywano „królem niemalowanym”
Zadanie:
Zeszyt ćwiczeń temat 10 (str. 26 – 27).
.............................................................................................................................
Temat: Pierwsze wolne elekcje
Cele lekcji:
Dowiem się, czym były wolne elekcje.
Potrafię przedstawić wady i zalety wolnej
elekcji.
Jak zostać królem? O wyborach króla w dawnej Polsce:
Zadanie:
Wykonaj zadanie udostępnione na portalu: https://epodreczniki.pl/
.............................................................................................................................
Temat: Rzeczypospolita ostatnich
Jagiellonów – NACOBEZU
Przygotowując się do sprawdzianu,
odpowiedzi do NACOBEZU wyszukuj w materiałach na Pomysłojadku oraz w podręczniku
w tematach: 7, 8, 9 i 12.
1. Co wydarzyło się w roku:
1525 –
1569 –
1573 –
2. Kim był i z czego zasłynął:
Zygmunt Stary –
Zygmunt August –
3. Wyjaśnij pojęcia:
Hołd pruski –
Inflanty –
Konfederacja warszawska –
Państwo bez stosów –
Demokracja szlachecka –
4. Na
podstawie tekstu źródłowego uzupełnij zdania i przepisz je do zeszytu:
Tekst przedstawia wydarzenie, do którego doszło w roku na rynku w . Wydarzenie to przeszło do historii jako .
5. Wymień
trzy stany sejmujące w demokracji szlacheckiej (podręcznik str. 54 i 55 -
grafika). Uzupełnij schemat (przepisz go do zeszytu):
SEJM
6. Dokończ zdanie wybierając odpowiednie
określenie:
unia personalna unia realna
Unia Polski i Litwy w Lublinie to …………………………
7. Przepisz tabelę do zeszytu i uzupełnij ją (podręcznik strona 58)
Po unii lubelskiej w 1569 roku powstała Rzeczypospolita Obojga Narodów.
Najważniejsze postanowienia:
Wspólne
dla Polski i Litwy |
Osobne
dla Polski i Litwy |
|
|
.............................................................................................................................
Zadanie do Tematu :Tolerancja religijna
Zadanie w zeszycie:
1. W 2-3 zdaniach uzasadnij, że Rzeczypospolita Obojga Narodów była krajem wielu
religii i wyznań.
2. Wyjaśnij, dlaczego Rzeczypospolitą nazywano
państwem bez stosów.
W udzieleniu odpowiedzi pomoże Ci
film: Państwo bez stosów
..............................................................................................................................
Temat: Tolerancja religijna w Rzeczypospolitej Obojga
Narodów.
Cel lekcji:
Dowiem się, dlaczego Rzeczpospolita Obojga Narodów była
nazywana państwem bez stosów.
Uzasadniam swoje zdanie.
Zadanie w zeszycie:
Na podstawie narracji historycznej z dzisiejszej lekcji zapisz w zeszycie, co rozumiesz pod pojęciem "tolerancja religijna".
..............................................................................................................................
Temat K: Wśród Sarmatów - szlachcic i szlachcianka.
Cel lekcji:
Znam staropolskie nazwy stroju szlacheckiego.
Korzystam z informacji, wykorzystuję wiadomości podane w tekście.
Zapamiętaj:
Sarmatyzmem nazywa się całą kulturę i
wszelkie dziedziny życia szlachty polskiej.
..............................................................................................................................
Temat: Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów - unia lubelska 1569 r.
Cele lekcji:
Znam różnice pomiędzy unią personalną i unią realną.
Przedstawiam okoliczności zawarcia unii realnej między
Polską i Litwą (1569).
Wymieniam jej główne postanowienia.
Rozumiem znaczenie połączenia Polski i Litwy unią realną.
Zadanie:
Wyjaśnij, co zmieniło się
w związku Polski z Litwą po podpisaniu unii lubelskiej. Swoją odpowiedź zapisz na karcie pracy udostępnionej w: Zespół Historia/Prace
Aby dobrze wykonać zadanie, skorzystam z rozdziału "Postanowienia unii lubelskiej" znajdującego się w linku: Rzeczypospolita Obojga Narodów
..............................................................................................................................
Temat K: Demokracja szlachecka.
Cel lekcji:
Dowiem się, kogo
nazywano szlachtą.
Wymienię przywileje i
obowiązki szlachcica.
Wiem, czym był sejm
walny i kto wchodził w jego skład.
Zadanie:
Obejrzyj prezentacje i
na ich podstawie wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń – str. 22 – 23, ćw. 1, 2, 3
Prezentacje:
Szlachta w Rzeczypospolitej Obojga Narodów
Temat 3K: Polska i Litwa pod rządami ostatnich Jagiellonów
Cele lekcji:
Wskazujesz na mapie ziemie pod panowaniem ostatnich
Jagiellonów.
Znasz datę hołdu pruskiego, omawiasz jego przyczyny i
skutki.
Wiesz, gdzie znajdowały się Inflanty i dlaczego ich
opanowanie było ważne.
..............................................................................................................................
Temat K: Reforma Kościoła
Cele lekcji:
Znam i rozumiem negatywne i pozytywne reformy
chrześcijaństwa (protestanckiej i katolickiej).
Zadanie do wykonania podczas lekcji:
W wyniku reformacji powstały wyznania protestanckie,
które odłączyły się od Kościoła katolickiego - był to rozłam w Kościele.
W tabeli wypisz negatywne i pozytywne skutki tego rozłamu. Tabelę przepisz do zeszytu i uzupełnij ją na podstawie str. 41 w podręczniku.
Negatywne skutki
rozłamu w Kościele |
Pozytywne skutki
rozłamu w Kościele |
|
|
..............................................................................................................................
Cele lekcji:
Dowiem się, dlaczego Marcin Luter napisał
95 tez.
Poznam różnice między katolicyzmem,
luteranizmem, kalwinizmem i anglikanizmem.