historia VI

PODRĘCZNIK:





ROZPOCZYNAMY DZIAŁ:

EPOKA NAPOLEOŃSKA


Temat: Armia Napoleona w Rosji

Cel:
Podam argumenty, dlaczego Napoleon odniósł klęskę w wojnie z Rosją.

Zadanie:

Obejrzyj film „Szatan z siódmej klasy” na podstawie książki Kornela Makuszyńskiego (znajduje się w zakładce u góry strony) i zwróć uwagę na elementy fabuły dotyczące epoki napoleońskiej. Zastanów się, w jaki sposób została ukazana klęska Napoleona. 
Zapoznaj się z filmem do końca tygodnia.

..................................................................................................................


Temat: Napoleon a sprawa Polski

Cel:
Przeanalizuję współpracę Polaków z Napoleonem

Zadanie:
Zeszyt ćwiczeń - temat 34, str. 82-83, ćw. 1, 2, 3. 

..................................................................................................................

Temat: Księstwo Warszawskie 1807 - 1815.

Cel:
Zrozumiem, dlaczego Księstwo Warszawskie, choć istniało zaledwie 8 lat, miało duże znaczenie dla podtrzymywania świadomości narodowej Polaków.

Zadanie:
Obejrzyj film - lekcję pt. "Księstwo Warszawskie" i zastanów się nad pytaniem zawartym w celu lekcji. 
W zeszycie dokończ zdanie:

Księstwo Warszawskie, choć istniało zaledwie 8 lat, miało duże znaczenie dla podtrzymywania świadomości narodowej Polaków, ponieważ .....

..................................................................................................................



Temat: Polacy u boku Napoleona – Legiony Polskie we Włoszech.

Cel:
Dowiem się, dlaczego formacja wojskowa, o której mowa w Hymnie Polski, była tak ważna dla podtrzymania patriotyzmu Polaków.
Zapamiętam datę utworzenia Legionów Polskich we Włoszech – 1797 r.


Zadanie USTNE:
Obejrzyj lekcję podaną w linku i zastanów się, jakie znaczenie miało utworzenie Legionów Polskich we Włoszech dla podtrzymania patriotyzmu Polaków.

...................................................................................................................



Temat: Rozbiory Polski i Konstytucja 3 maja  - praca klasowa.


...................................................................................................................




Temat: Napoleon Bonaparte – wprowadzenie.


Cel:
Poznam historię jednej z najciekawszych postaci w historii świata.


Zadanie:

1. Obejrzyj lekcję pt. „Epoka Napoleona Bonaparte” i na jej podstawie wypisz w zeszycie 5 cech charakteru Napoleona, które mogły prowadzić go do sukcesu. Odpowiedzi będziemy odczytywać podczas kolejnej lekcji.


...................................................................................................................





DZIAŁ POLSKA W XVIII WIEKU





Temat: Rozbiory Polski i Konstytucja 3 maja  - przygotowanie do pracy klasowej.


 NACOBEZU:

(możesz  skorzystać z podręcznika, str. 197 – 202)

1.    Zapisz dokładną datę uchwalenia Konstytucji 3 maja (czyli ustawy rządowej).

2.    Jaką niekorzystną zasadę likwidowała Konstytucja?

3. Uzupełnij tabelę:

Rozbiór

Rok

Jakie państwa brały w nim udział?

I

 

 

 

II 

 

III

 

 

 

 4.    Kim był i z czego zasłynął:

Stanisław August Poniatowski

Caryca Katarzyna II

 Tadeusz Kościuszko

 

5. Co wydarzyło się w roku:

1788 – 1792 -

1794 -


6.Wyjaśnij pojęcia:  

Sejm Wielki -

konfederacja targowicka –

insurekcja kościuszkowska

uniwersał połaniecki –


7. Co zmieniał uniwersał połaniecki w życiu chłopów?


W TEŚCIE POJAWIĄ SIĘ TAKŻE PYTANIA DO MAP.

....................................................................................................................




Temat: Insurekcja kościuszkowska i III rozbiór Polski.

Cel: 
Dowiem się, dlaczego Tadeusz Kościuszko jest uważany za jednego z najważniejszych bohaterów narodowych.



Zadanie:
Obejrzyj prezentację i wykonaj temat 32 w zeszycie ćwiczeń. Informacje, których nie ma w prezentacji doczytaj w podręczniku.


.....................................................................................................................



Temat: Konstytucja 3 maja – nowoczesna ustawa rządowa 

Cel:
Zrozumiem znaczenie Konstytucji 3 maja dla umocnienia Rzeczypospolitej. 

PREZENTACJA (kliknij w tytuł): Jan Matejko "Konstytucja 3 maja"




.....................................................................................................................




Temat: Jak to z rozbiorami było?

Cele:
Rozumiem wewnętrzne przyczyny upadku Rzeczypospolitej w XVIII wieku.
Rozumiem zewnętrzne przyczyny upadku Rzeczypospolitej w XVIII weku.





.....................................................................................................................


Temat: Czasy stanisławowskie

Cele:

Postaram się ocenić postać Stanisława Augusta Poniatowskiego.

Odwiedzę Łazienki Królewskie.

Poznam wybitnych oświeceniowych reformatorów i artystów. 



.....................................................................................................................




Temat: Ostatnia wolna elekcja i I rozbiór Polski.


Cele:
Rozumiem, dlaczego konieczne były reformy wprowadzone przez Stanisława Augusta Poniatowskiego.
Znam rolę carycy Katarzyny II i kroki czynione przez Rosję w celu ingerencji w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej.
Wymieniam przyczyny i skutki konfederacji barskiej.
Wiem, kim był Tadeusz Rejtan.


.....................................................................................................................



Temat:  Czasy saskie - ingerencja Rosji, Austrii i Prus w sprawy Rzeczypospolitej



Zadanie podczas lekcji - praca w grupach

Na podstawie tematu 27 w podręczniku (str. 171 - 172) podaj dwa przykłady ingerencji (wtrącania się) Rosji w sprawy polskie za panowania dynastii Wettinów. 
Każdy członek grupy zapisuje wnioski w swoim zeszycie.

.....................................................................................................................



Temat:  Czasy saskie


Cele:
Dowiem się, jak wyglądała Rzeczypospolita w czasach saskich.
Zrozumiem, jakie były przyczyny osłabienia państwa.



Zadania:

Obejrzyj lekcję podaną w linku  i w zeszycie sporządź krótką notatkę: w punktach wypisz przyczyny osłabienia Rzeczypospolitej w czasach saskich. 

Przyczyny osłabienia Rzeczypospolitej w czasach saskich:
1.   ……………….
2.   ……………….
3.   ……………….
4.   ……………….

Zadania nie wysyłaj, sprawdzę zeszyt po powrocie do szkoły.


Link do lekcji: Czasy saskie



.....................................................................................................................








Temat: Powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki.


Cel:
Zrozumiem, jakie czynniki wpłynęły na powstanie państw republikańskich – idee oświecenia.
Potrafię  wymienić charakterystyczne elementy republiki w nawiązaniu do powstałych konstytucji.


PREZENTACJA :



 
ZADANIE:






1.Podaj okoliczności powstania Stanów Zjednoczonych Ameryki i datę ogłoszenia Deklaracji Niepodległości.

2.Wymień postanowienia zawarte w konstytucji Stanów Zjednoczonych Ameryki.




......................................................................................................................




Temat: Wielka Rewolucja Francuska

Cel lekcji:

Rozumiem przyczyny i skutki wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej


LINK: Wielka Rewolucja Francuska



Rewolucja francuska "Był sobie człowiek"


 LINK:

Republika francuska


Karykatura:

Karykatura z XVIII wieku przedstawiająca przedstawiciela trzeciego stanu dźwigającego na swych barkach szlachcica i duchownego. Stan 3 musi utrzymywać najbogatszych. Zwierzęta, na które polowanie było przywilejem stanów wyższych, zjadają chłopskie plony. Wystające z kieszeni duchownego dokumenty, to spis chłopskich powinności.


Dlaczego  Stan 3 chciał zmiany warunków swego życia? Odpowiedź wyjaśnij i uzasadnij na podstawie grafiki i tekstu pod nią.


Zadanie:

Uzupełnij tabelę

Przyczyny wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej (dlaczego wybuchła?)

Skutki wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej

(co stało się potem?)

 

 

-

 

-

 

-

 

-

 

-

 

-

 


......................................................................................................................


Temat: Absolutyzm oświecony – nowe potęgi europejskie

 

Cele lekcji:

Wiem, jakie były główne reformy w Rosji, Austrii i Prusach.

Umiem wskazać na mapie położenie tych krajów oraz obszary, o które państwa te powiększyły się w ciągu XVIII w.

 

Cechy absolutyzmu oświeconego:

 monarcha o nieograniczonej władzy, którzy rządzi zgodnie z interesem państwa

 rozwój administracji pomagającej w zarządzaniu państwem, która otrzymuje pensje

 rozwój nowoczesnej zawodowej armii

 rozwój oświaty – reforma programów zgodnie z nauką oświeceniową, zakładanie licznych szkół, których celem było wykształcenie nowej elity urzędniczej i wojskowej

 ograniczenie roli Kościoła, który podporządkowano państwu. Jego zadaniem było umacnianie pozycji monarchy w państwie

 rozwój gospodarczy, dzięki któremu wzrastają dochody skarbu państwa

 wysoki fiskalizm - podatki

 poddani stają się obywatelami


LINK:







......................................................................................................................




 Temat: Oświecenie - wiek rozumu


Cel lekcji:

Potrafię wymienić cechy kultury oświecenia 




 
Zadanie:

W zeszycie wymień 5 cech oświecenia.




...........................................................................................................................




 Temat: Barok i kultura w XVII w. 



Cel:Znam cechy baroku i potrafię je wskazać na konkretnych przykładach.


Przeczytaj informacje dotyczące baroku, aby dobrze wykonać zadanie z dzisiejszej lekcji:

Barok to nazwa stylu, która odnosi się do różnych dziedzin kultury, poczynając od sztuk plastycznych: architektury, malarstwa i rzeźby przez dzieła literackie, aż po muzykę. Charakteryzuje się bogactwem i ekspresją.
barocco – znaczy: dziwny

Barok – znaki ­szczególne:
·        1. Poczucie niepokoju, przemijalności, kruchości istnienia – po renesansowej dobie ładu i uporządkowania.
·       2.  Wojny, zarazy, głód – po renesansowym rozwoju gospodarczym.
·        3. Tematy religijne i biblijne w dziełach literatury i sztuki.
·        4. Dążenie do udziwnionej, zaskakującej formy wyrazu.
·        5. Bogactwo w przedstawianiu rzeźb, przedmiotów, wnętrz – złocenia, wykonanie, ozdoby.
·        6. Ekspresja – dzieła mają wyrażać uczucia i szokować odbiorcę.

Ciekawostka: rzeźbę zdominowały przedstawienia pełne ekspresji i emocji, w odniesieniu do których późniejsi krytycy żartobliwie mówili, że „każdy święty ma swoje wykręty”. Było to nawiązanie do póz, w jakich ukazywano postaci ludzi, czasem ekspresyjnie wygiętych, przechylonych, w nienaturalnych pozach.


Aby zapoznać was ze sztuką barokową, zapraszam na spacer do muzeum Zamoyskich w Kozłówce.


Zadanie na lekcję w dniu 25 lutego. Zadanie wykonaj na karcie pracy umieszczonej w Teams ZADANIA
Wejdź w wirtualny spacer do muzeum Zamoyskich w Kozłówce.
Zwróć uwagę na elementy barokowe (we wnętrzach, na obrazach, w wyglądzie przedmiotów itp.). Wymień dwa elementy, które zwróciły Twoją uwagę i uzasadnij, że są one przykładem sztuki barokowej (co na to wskazuje, jakie cechy barokowe zaobserwowałaś/eś). Możesz skorzystać z pomocy podręcznika - temat 21.


Wizyta w muzeum - 

link: Muzeum Zamoyskich w Kozłówce


Rada dla zwiedzających:
W prawym dolnym rogu znajduje się menu (znajdziesz w nim informację na temat sterowania, zwróć uwagę na ten znak: ).
W prawym górnym rogu znajduje się nazwa pomieszczenia, w którym właśnie się znajdujesz.
Niebieska strzałka kieruje cię do kolejnego pomieszczenia.
Po lewej stronie znajdziesz plan pomieszczeń.

Życzę niezapomnianych wrażeń.

...........................................................................................................................

Rzeczpospolita w XVII wieku - test

Rzeczpospolita w XVII wieku link


PRACA KLASOWA


WOJNY XVII WIEKU – NACOBEZU

PODRĘCZNIK, TEMATY: 17,18,19,20

1.Uzupełnij tabelę.

Wpisz właściwe imiona i nazwiska dowódców walczących z Turkami.

 

Data

Miejsce bitwy

Dowódca

1620

Cecora

1673

Chocim

1683

Wiedeń



 

2. Kim był i z czego zasłynął? (obejrzyj również portrety wskazanych osób w podręczniku)

Jan Karol Chodkiewicz

Stefan Czarniecki

Augustyn Kordecki

Bohdan Chmielnicki

Jan III Sobieski

 

3. Wskaż poprawną odpowiedź i wraz z poniższym pytaniem zapisz ją do zeszytu
 
Który z wymienionych faktów był jedną z przyczyn długotrwałych wojen polsko-szwedzkich w XVII w.?

 

A. Zygmunt III Waza nie chciał się zrzec praw do tytułu króla Szwecji.

B. Zygmunt III Waza starał się nawrócić wyznających luteranizm Szwedów na katolicyzm.

C. Gustaw II Adolf i jego następcy nie chcieli zrzec się tytułu króla Polski.

D. Karol X Gustaw rywalizował o polski tron z Zygmuntem III Wazą.

 

4. Co wydarzyło się w roku:

1605 r.

1648 r. – 1657 r.

1655 r. – 1660 r.

1683 r. –

 

5. W których bitwach siły Rzeczypospolitej zwyciężyły, a w których poniosły klęskę?
Obok każdej z wymienionych bitew wskaż literę przyporządkowaną odpowiedniej informacji.

 

Zwycięstwo sił Rzeczypospolitej – Z
Klęska sił Rzeczypospolitej – K
 

I.

bitwa pod Cecorą

Z

 / 

K

II.

bitwa pod Kircholmem

Z

 / 

K

III.

bitwa pod Kłuszynem

Z

 / 

K

IV.

bitwa pod Oliwą

Z

 / 

K

V.

bitwa pod Piławcami i Korsuniem

Z

 / 

K


 

6.  Podaj nazwę miejscowości, która była symbolem oporu i obrony religii katolickiej przeciwko Szwedom podczas potopu.

 

7. Wyjaśnij pojęcia:

Kozacy –

 

Potop szwedzki –

 

Wojna podjazdowa –

 

Odsiecz wiedeńska -

 

............................................................................................................................



Temat: Monarchia parlamentarna w Anglii

 

Cele lekcji:

Wyjaśnię, czym charakteryzowała się angielska monarchia parlamentarna.

Dowiem się, czym różni się Izba Lordów od Izby Gmin.

 

Film: Monarchia parlamentarna w Anglii


Podręcznik str. 92 - 95

 

Zadanie na lekcji:

Zeszyt ćwiczeń str. 38 - 39, ćw. 1,2,3, 6. 



............................................................................................................................


Temat: Absolutyzm we Francji

 

Cele lekcji:

Zrozumiem, na czym polegała idea rządów absolutnych i jaką rolę odgrywał monarcha.

Będę umiał / umiała scharakteryzować rządy Ludwika XIV i organizację władzy w jego państwie.

 

FILM: LUDWIK XIV "PAŃSTWO TO JA"


Zadanie w zeszycie:

Napisz, dlaczego do Ludwika XIV pasują określenia „król słońce” i „państwo to Ja”? (w swojej wypowiedzi wykorzystaj wiedzę na temat absolutyzmu).



............................................................................................................................

                   

 

Temat: Kryzys Rzeczypospolitej w XVII wieku

 

 Cele lekcji:

Dokonuję oceny następstw politycznych, społecznych i gospodarczych wojen w XVII wieku.

Rozumiem przyczyny kryzysu.


Film: Kryzys Rzeczypospolitej w XVII wieku 


Zadanie:

Obejrzyj film i w zeszycie wymień co najmniej 5 przyczyn kryzysu, jaki nastąpił w Rzeczypospolitej w XVII w. 


 

Przyczyny kryzysu w Rzeczypospolitej w XVII wieku:

-

-

-

-

-


............................................................................................................................


 

Temat: Odsiecz wiedeńska

 

Cele lekcji:

Dowiem się, dlaczego szlachta wybrała Jana III Sobieskiego na króla.

Poznam przyczyny i okoliczności wyprawy wiedeńskiej Jana III Sobieskiego.

Zapamiętam datę odsieczy wiedeńskiej – 1683r.


Materiał: JAN III SOBIESKI POD WIEDNIEM - 1683r.


LINK:

HUSARIA



............................................................................................................................



Temat: Wojny Rzeczypospolitej ze Szwecją. Potop szwedzki

 

Cele lekcji:

Znam przyczyny wojen Rzeczypospolitej ze Szwecją w XVII wieku

 Zrozumiem skąd wzięła się nazwa potop szwedzki

 Poznam skutki potopu szwedzkiego


Audycja radiowa: "Jak doszło do potopu szwedzkiego?"


NOTATKA:

1.    1605 r. – wspaniałe zwycięstwo Rzeczypospolitej nad Szwecją w bitwie pod Kircholmem

a.    niezwykła rola polskiej husarii

 

2.    1655 – 1660 – potop szwedzki – najazd Szwedów na Rzeczypospolitą

 

a.    ogromne zniszczenia Rzeczypospolitej

 

3.    Wojna polsko-szwedzka zakończyła się podpisaniem pokoju w Oliwie w 1660 roku.

 

a.    skutek porozumienia: Rzeczpospolita oficjalnie uznała utratę większej części Inflant, a król Jan Kazimierz Waza zrzekł się tytułu króla Szwecji.

 




............................................................................................................................



Temat: Powstanie Chmielnickiego – Kozacy na Ukrainie

 

Cele lekcji:

Dowiem się i zapamiętam, jakie były przyczyny powstania kozackiego.

 Zrozumiem, dlaczego Kozacy zawarli sojusz z Tatarami i Rosją.

Wymienię skutki powstania i zrozumiem i znaczenie dla historii Rzeczypospolitej Obojga Narodów.

 

NOTATKA (przepisz do zeszytu):

1.    Kozacy wywodzili się z ruskiej ludności zbiegłej na teren Ukrainy - Zaporoże (niezamieszkane tereny za “porohami” czyli progami skalnymi w dolnym biegu rzeki Dniepr)

a.    byli to wolni ludzie, którzy pomagali Rzeczypospolitej w obronie południowo-wschodniej granicy atakowanej przez Tatarów

2.    Magnaci Rzeczypospolitej chcą przekształcić Kozaków w pańszczyźnianych chłopów.

a.    bunt Kozaków, wywołują powstanie przeciw Rzeczypospolitej (1648 r. – 1657r.)

3.    Kozacy podpisują sojusze z Tatarami i Rosją przeciw Rzeczypospolitej

a.    Rosja najeżdża Rzeczypospolitą, która traci wschodnią część Ukrainy na rzecz Rosji

Zadanie:

Obejrzyj film i wykonaj tabelę  w zeszycie. Zadanie wykonaj podczas lekcji.

FILM:  Powstanie Chmielnickiego

 

Przyczyny wybuchu powstania Chmielnickiego (powstania Kozaków)

Skutki wybuchu powstania Chmielnickiego (powstania Kozaków)

 

-

 

-

 

 

-

 

-

 

-

 



............................................................................................................................


Temat: Gospodarka Rzeczypospolitej w XVI wieku – na szlacheckim  folwarku

 

Cele lekcji:

Opisuję model polskiego życia gospodarczego w XVI wieku

 Przedstawiam działalność gospodarczą polskiej szlachty

Rozumiem rolę chłopów

Projektuję plan szlacheckiego folwarku


FILM: FOLWARK SZLACHECKI




Zadanie:

Na podstawie wiedzy uzyskanej podczas lekcji oraz dostępnych materiałów (film, Temat 11 w podręczniku) zaprojektuję plan szlacheckiego folwarku.  Zadanie wykonujemy podczas lekcji historii.

NACOBEZU do zadania:

Zadanie przygotuję na kartce A4

Na folwarku umieszczę elementy związane z gospodarstwem szlacheckim

Do planu przygotuję legendę

 

............................................................................................................................



 

Temat: Stefan Batory – król niemalowany


Cele lekcji:

Opisuję panowanie Stefana Batorego, ze szczególnym uwzględnieniem jego polityki zewnętrznej.

Rozumiem, dlaczego tego władcę nazywano „królem niemalowanym”

 

Zadanie:

Zeszyt ćwiczeń temat 10 (str. 26 – 27). 


.............................................................................................................................


Temat: Pierwsze wolne elekcje

 

Cele lekcji:

Dowiem się, czym były wolne elekcje. 

Potrafię przedstawić wady i zalety wolnej elekcji.

 

Jak zostać królem? O wyborach króla w dawnej Polsce:

WYBÓR KRÓLA


Zadanie:

Wykonaj zadanie udostępnione na portalu: https://epodreczniki.pl/ 


.............................................................................................................................


Temat: Rzeczypospolita ostatnich Jagiellonów – NACOBEZU

 

Przygotowując się do sprawdzianu, odpowiedzi do NACOBEZU wyszukuj w materiałach na Pomysłojadku oraz w podręczniku w tematach: 7, 8, 9 i 12.

 

1.    Co wydarzyło się w roku:

1525 –

1569 –

1573 –

 

2.    Kim był i z czego zasłynął:

Zygmunt Stary –

Zygmunt August –

 

3.    Wyjaśnij pojęcia:

Hołd pruski –

Inflanty –

Konfederacja warszawska –

Państwo bez stosów –

Demokracja szlachecka –

 

 

4.    Na podstawie tekstu źródłowego uzupełnij zdania i przepisz je do zeszytu:

 

[…] książę przystąpił do tronu i u stóp królewskich, klęcząc, przyjął chorągiew z orłem czarnym z ukoronowaną literą S na piersiach oraz dokonane słowami króla wprowadzenie go w posiadanie księstwa i ziem wyznaczonych w Prusach. […] Następnie dzierżąc chorągiew, której się także brat jego Jerzy dotykał, jako najbliższy następca, na księgę Ewangelii w te słowa złożył przysięgę:
„Ja Albrecht, margrabia brandenburski, a także w Prusach, szczeciński, pomorski, słowiański, kaszubski książę, pan Rugii, burgrabia norymberski, przyrzekam i ślubuję, że najjaśniejszemu władcy i panu Zygmuntowi, królowi Polski, wielkiemu księciu Litwy, Rusi i wszystkich ziem pruskich panu i dziedzicowi, jako mojemu przyrodzonemu dziedzicznemu panu i jego majestatu potomkom i następcom, królom i Koronie Polskiej będę wierny i posłuszny i będę się starał o dobro jego majestatu, potomków i Korony Polskiej, a bronił od zła i wszystko czynić będę, co jest obowiązkiem wiernego wasala. Tak mi dopomóż, Boże i święta Jego Ewangelio […]”.

 

Tekst przedstawia wydarzenie, do którego doszło w roku  na rynku w  . Wydarzenie to przeszło do historii jako  .

 

5.    Wymień trzy stany sejmujące w demokracji szlacheckiej (podręcznik str. 54 i 55 - grafika). Uzupełnij schemat (przepisz go do zeszytu):

             SEJM


                                                                 


6.    Dokończ zdanie wybierając odpowiednie określenie:

    unia personalna                  unia realna   

Unia Polski i Litwy w Lublinie to …………………………


7.    Przepisz tabelę do zeszytu i uzupełnij ją (podręcznik strona 58)

Po unii lubelskiej w 1569  roku powstała Rzeczypospolita Obojga Narodów.

Najważniejsze postanowienia:

Wspólne dla Polski i Litwy

Osobne dla Polski i Litwy

 

 

 

 

 

 

 



.............................................................................................................................



Zadanie do Tematu :Tolerancja religijna

Zadanie w zeszycie:

1.    W 2-3 zdaniach uzasadnij, że Rzeczypospolita Obojga Narodów była krajem wielu religii i wyznań.

2.    Wyjaśnij, dlaczego Rzeczypospolitą nazywano państwem bez stosów.

W udzieleniu odpowiedzi pomoże Ci 

film: Państwo bez stosów 

..............................................................................................................................


                                     

Temat: Tolerancja religijna w Rzeczypospolitej Obojga Narodów.


Cel lekcji:

Dowiem się, dlaczego Rzeczpospolita Obojga Narodów była nazywana państwem bez stosów.

Uzasadniam swoje zdanie.

 

Zadanie w zeszycie:

Na podstawie narracji historycznej z dzisiejszej lekcji zapisz w zeszycie, co rozumiesz pod pojęciem "tolerancja religijna".

..............................................................................................................................




Temat K: Wśród Sarmatów - szlachcic i szlachcianka.


Cel lekcji:

Znam staropolskie nazwy stroju szlacheckiego. 

Korzystam z informacji, wykorzystuję wiadomości podane w tekście.


Zapamiętaj:

Sarmatyzmem nazywa się całą kulturę i wszelkie dziedziny życia szlachty polskiej.




..............................................................................................................................



Temat: Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów - unia lubelska 1569 r.


Cele lekcji:

Znam różnice pomiędzy unią personalną i unią realną.

Przedstawiam okoliczności zawarcia unii realnej między Polską i Litwą (1569).

Wymieniam jej główne postanowienia.

Rozumiem znaczenie połączenia Polski i Litwy unią realną.

 


Zadanie:

Wyjaśnij, co zmieniło się w związku Polski z Litwą po podpisaniu unii lubelskiej. Swoją odpowiedź zapisz na karcie pracy udostępnionej w: Zespół Historia/Prace

Aby dobrze wykonać zadanie, skorzystam z  rozdziału "Postanowienia unii lubelskiej" znajdującego się w linku: Rzeczypospolita Obojga Narodów


..............................................................................................................................



Temat K: Demokracja szlachecka.

 

Cel lekcji:

Dowiem się, kogo nazywano szlachtą.

Wymienię przywileje i obowiązki szlachcica. 

Wiem, czym był sejm walny i kto wchodził w jego skład.

 

Zadanie:

Obejrzyj prezentacje i na ich podstawie wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń – str. 22 – 23, ćw. 1, 2, 3

 

Prezentacje:

 Szlachta w Rzeczypospolitej Obojga Narodów


Demokracja szlachecka


..............................................................................................................................


Temat 3K: Polska i Litwa pod rządami ostatnich Jagiellonów


Cele lekcji:

Wskazujesz na mapie ziemie pod panowaniem ostatnich Jagiellonów.

Znasz datę hołdu pruskiego, omawiasz jego przyczyny i skutki.

Wiesz, gdzie znajdowały się Inflanty i dlaczego ich opanowanie było ważne.

 

 


 


..............................................................................................................................


Temat K: Reforma Kościoła

 

Cele lekcji:

Znam i rozumiem negatywne i pozytywne reformy chrześcijaństwa (protestanckiej i katolickiej).

 

 

Zadanie do wykonania podczas lekcji:

W wyniku reformacji powstały wyznania protestanckie, które odłączyły się od Kościoła katolickiego - był to rozłam w Kościele.

W tabeli wypisz negatywne i pozytywne skutki tego rozłamu. Tabelę przepisz do zeszytu i uzupełnij ją na podstawie str. 41 w podręczniku.


Negatywne skutki rozłamu w Kościele

Pozytywne skutki rozłamu w Kościele

 

 

 

 

 

 

 

 

..............................................................................................................................



 Temat K: Reformacja

 

Cele lekcji:

Dowiem się, dlaczego Marcin Luter napisał 95 tez.

Poznam różnice między katolicyzmem, luteranizmem, kalwinizmem i anglikanizmem.