Temat: II Rzeczypospolita – podsumowanie wiadomości
Cel:
Zapamiętam największe osiągnięcia II Rzeczypospolitej.
Zadanie:
Obejrzyj film pt. „Niepospolita” i na jego podstawie
wymień najważniejsze osiągnięcia II Rzeczypospolitej.
Na Teams - czacie priv do
nauczyciela – wpisz trzy osiągnięcia, które uznasz za najważniejsze.
Film: Niepospolita
.......................................................................................................................
Temat: Józef Piłsudski w karykaturze.
Cel:
Analizuję teksty źródłowe – karykatury. Uzasadniam
własne zdanie.
Zadanie:
Przyjrzyj się karykaturom przedstawiającym postać Józefa Piłsudskiego.
Na ich podstawie wypisz w
zeszycie 5 cech charakteru marszałka. Zwróć uwagę na gesty, mimikę, sposób
zachowania – analiza tych elementów pozwoli Ci nazwać cechy charakteru.
"Wojna polsko - bolszewicka" (niedźwiedź jako symbol Rosji Radzieckiej)
"Nowy sejm"
"Kłótnie w sejmie"
"Postać marszałka"
"Marszałek i grono jego doradców"
.......................................................................................................................
Temat: II Rzeczypospolita – podsumowanie wiadomości
Cel:
Zapamiętam największe osiągnięcia II Rzeczypospolitej.
Zadanie:
Obejrzyj film pt. „Niepospolita” i na jego podstawie
wymień najważniejsze osiągnięcia II Rzeczypospolitej.
Na Teams - czacie priv do
nauczyciela – wpisz trzy osiągnięcia, które uznasz za najważniejsze.
Film: Niepospolita
.......................................................................................................................
Temat: Józef Piłsudski w karykaturze.
Cel:
Analizuję teksty źródłowe – karykatury. Uzasadniam
własne zdanie.
Zadanie:
Przyjrzyj się karykaturom przedstawiającym postać Józefa Piłsudskiego.
Na ich podstawie wypisz w
zeszycie 5 cech charakteru marszałka. Zwróć uwagę na gesty, mimikę, sposób
zachowania – analiza tych elementów pozwoli Ci nazwać cechy charakteru.
"Wojna polsko - bolszewicka" (niedźwiedź jako symbol Rosji Radzieckiej)
"Nowy sejm"
"Kłótnie w sejmie"
"Postać marszałka"
.......................................................................................................................
Temat: Osiągnięcia II Rzczypospolitej
Cele:Wymieniam największe inwestycje gospodarcze II Rzeczypospolitej.Rozumiem, jaki był cel reformy walutowej w Polsce.Analizuję schemat dotyczący podziału narodowego kraju pod kątem udziału procentowego mniejszości narodowych.
LINK:
.......................................................................................................................
Cele:
Wymieniam największe inwestycje gospodarcze II Rzeczypospolitej.
Rozumiem, jaki był cel reformy walutowej w Polsce.
Analizuję schemat dotyczący podziału narodowego kraju pod kątem udziału procentowego mniejszości narodowych.
LINK:
.......................................................................................................................
Temat: Zamach majowy i rządy sanacji
SANACJA - UZDROWIENIE
link:
........................................................................................................................
........................................................................................................................
Temat: Przewrót majowy i jego konsekwencje
Cele:
Dowiem się, kiedy miał
miejsce przewrót majowy.
Zrozumiem, dlaczego
doszło do przewrotu majowego (przyczyny) i podam jego skutki.
Wymienię autorytarne
elementy rządów sanacji.
Sanacja genial.ly
Sanacja
Link: Zamach majowy
ZAMACH MAJOWY karta pracy
Zamach majowy - informacje
.......................................................................................................................
Temat: Józef Piłsudski jako
wódz i polityk.
Cel:
Przypomnę sobie
najważniejsze informacje na temat Józefa Piłsudskiego.
Zadanie:
Obejrzyj lekcję i przypomnij
sobie, z jakimi kłopotami mierzyła się Polska po odzyskaniu niepodległości. Zwróć
uwagę na rolę Józefa Piłsudskiego.
Link: Lekcja: Józef Piłsudski i niepodległa Polska
JÓZEF PIŁSUDSKI - informacje
.......................................................................................................................
Temat: Być świadkiem historii.
Cel: Biorę udział w
dyskusji. Argumentuję, przedstawiam swoje stanowisko.
.......................................................................................................................
Temat: Konstytucja marcowa i ustrój II Rzeczypospolitej.
Cele:
Zrozumiem wagę uchwalenia konstytucji marcowej z dnia 17 marca 1921r.
Potrafię wymienić kompetencje władzy ustawodawczej i wykonawczej.
Cele:
Dowiem się, kiedy miał
miejsce przewrót majowy.
Zrozumiem, dlaczego
doszło do przewrotu majowego (przyczyny) i podam jego skutki.
Wymienię autorytarne
elementy rządów sanacji.
Sanacja genial.ly
Sanacja
Sanacja
Link: Zamach majowy
ZAMACH MAJOWY karta pracy
.......................................................................................................................
Temat: Józef Piłsudski jako
wódz i polityk.
Cel:
Przypomnę sobie
najważniejsze informacje na temat Józefa Piłsudskiego.
Zadanie:
Obejrzyj lekcję i przypomnij
sobie, z jakimi kłopotami mierzyła się Polska po odzyskaniu niepodległości. Zwróć
uwagę na rolę Józefa Piłsudskiego.
JÓZEF PIŁSUDSKI - informacje
.......................................................................................................................
.......................................................................................................................
Temat: Być świadkiem historii.
Cel: Biorę udział w
dyskusji. Argumentuję, przedstawiam swoje stanowisko.
.......................................................................................................................
Temat: Konstytucja marcowa i ustrój II Rzeczypospolitej.
Cele:
Zrozumiem wagę uchwalenia konstytucji marcowej z dnia 17 marca 1921r.
Potrafię wymienić kompetencje władzy ustawodawczej i wykonawczej.
Cele:
Zrozumiem wagę uchwalenia konstytucji marcowej z dnia 17 marca 1921r.
Potrafię wymienić kompetencje władzy ustawodawczej i wykonawczej.
.......................................................................................................................
Temat: Czarny Czwartek – wielki kryzys gospodarczy w
dwudziestoleciu międzywojennym i jego konsekwencje na świecie.
Cel:
Zrozumiem, jakie konsekwencje społeczne i ekonomiczne
przyniósł kryzys gospodarczy dwudziestolecia międzywojennego.
.......................................................................................................................
Temat: Europa i świat po I wojnie światowej – przygotowanie do
pracy klasowej.
.......................................................................................................................
Temat: Hołodomor na Ukrainie – zbrodnia czasów stalinizmu.
Cel:
Przeanalizuję reportaż dotyczący głodu na Ukrainie, za który
odpowiedzialny był Józef Stalin.
Zrozumiem, jak działał system komunistyczny w ZSRR oraz wskażę
elementy terroru.
Wymienię cechy ludobójstwa na podstawie wysłuchanego reportażu.
Zadanie
Wysłuchaj reportaż pt. „Hołodomor”*
i wykonaj zadania na karcie pracy.
REPORTAŻ
link: HOŁODOMOR
*ZADANIE:
........................................................................................................................
Temat: Święto Narodowe Trzeciego Maja
Cele:
Zrozumiem przyczyny uchwalenia Konstytucji 3 maja.
Potrafię wymienić najważniejsze postanowienia Ustawy Rządowej.
Wskażę skutki uchwalenia Konstytucji 3 maja.
Zwrócę uwagę na oryginalny scenariusz przedstawienia, grę
aktorską, wykorzystane kostiumy oraz scenografię.
LINK do przedstawienia: Konstytucja 3 maja
...............................................................................................................................
Temat: ZSRR – imperium komunistyczne
Cel:
Wiem, jak tworzył
się system totalitarny w ZSRR oraz jaką rolę odegrał Józef Stalin.
Potrafię wymienić charakterystyczne
elementy systemu komunistycznego.
...........................................................................................................................................
Temat: Narodziny faszyzmu.
Cel:
Poznam okoliczności w których narodziły się systemy
totalitarne i zrozumiem, dlaczego tak się działo.
LINK:
...................................................................................................................................
Temat: II Rzeczypospolita
- walka o granice: sprawdzenie wiadomości i umiejętności.
Cel:
Wykorzystam wiadomości i mapę z prezentacji z Tematu 3K (mapa str.14
prezentacji), aby wykonać zadania testowe.
Wykonując zadania, dokładnie analizuj każdą mapkę w poleceniach testowych.
Pamiętaj o złotej myśli: „mapa – najlepsza ściąga” 😊
.......................................................................................................................................
Temat: II Rzeczypospolita –
walka o granice.
Cele:
Rozumiem dążenia Polaków do ukształtowania granic II
Rzeczpospolitej.
Analizuję mapę i potrafię wskazać i omówić tereny, na
których rozgrywała się walka o granice.
Zadania na dziś:
Przeczytaj wiadomości zawarte w prezentacji.
Zapamiętaj informacje, o których mowa w ostatnim
slajdzie.
Uzupełnij ustnie kartę pracy (do 31 marca) Twoja wiedza pomoże ci rozwiązać test.
LINK:
Prezentacja: II Rzeczpospolita - walka o granice
Karta pracy:
II Rzeczpospolita walka o granice - mapa
......................................................................................................................................
Temat: I wojna światowa - sprawa
polska
Cel: Dowiem się, jak wyglądała I wojna
światowa z perspektywy Polski. Zrozumiem działania podejmowane przez Romana
Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego w kierunku odzyskania niepodległości.
Plan pracy w ramach dzisiejszej lekcji:
Obejrzyj film i na jego
podstawie wykonaj mapę myśli.
Link do filmu:
MAPA MYŚLI – NACOBEZU
Tytuł mapy myśli "SPRAWA POLSKA W I WOJNIE ŚWIATOWEJ"
1.Zastosuj zasady wykonywania mapy
myśli
2.W schemacie uwzględnij:
- stosunek mocarstw zaborczych do
Polski w czasie wojny
- stosunek ententy do sprawy polskiej
(w tym 13. pkt przemówienia prezydenta USA Thomasa Woodrowa Wilsona)
- rolę Romana Dmowskiego i Narodowej
Demokracji
- rolę Józefa Piłsudskiego i Legionów
- znaczenie wybuchu rewolucji w Rosji
i przystąpienia USA do wojny
- traktat w Brześciu
Powodzenia :)
................................................................................................................................
Temat: Rewolucja w Rosji.
Cel:
Potrafię wymienić wydarzenia, które zmusiły cara Mikołaja II do abdykacji?
Rozumiem, w jaki sposób Leninowi udało się przejąć władzę w Rosji?
LINK:
.......................................................................................................................
Temat: Czarny Czwartek – wielki kryzys gospodarczy w
dwudziestoleciu międzywojennym i jego konsekwencje na świecie.
Cel:
Zrozumiem, jakie konsekwencje społeczne i ekonomiczne
przyniósł kryzys gospodarczy dwudziestolecia międzywojennego.
.......................................................................................................................
Temat: Europa i świat po I wojnie światowej – przygotowanie do
pracy klasowej.
Temat: Hołodomor na Ukrainie – zbrodnia czasów stalinizmu.
Cel:
Przeanalizuję reportaż dotyczący głodu na Ukrainie, za który
odpowiedzialny był Józef Stalin.
Zrozumiem, jak działał system komunistyczny w ZSRR oraz wskażę
elementy terroru.
Wymienię cechy ludobójstwa na podstawie wysłuchanego reportażu.
Zadanie
Wysłuchaj reportaż pt. „Hołodomor”*
i wykonaj zadania na karcie pracy.
REPORTAŻ link: HOŁODOMOR
*ZADANIE:
........................................................................................................................
Temat: Święto Narodowe Trzeciego Maja
Cele:
Zrozumiem przyczyny uchwalenia Konstytucji 3 maja.
Potrafię wymienić najważniejsze postanowienia Ustawy Rządowej.
Wskażę skutki uchwalenia Konstytucji 3 maja.
Zwrócę uwagę na oryginalny scenariusz przedstawienia, grę
aktorską, wykorzystane kostiumy oraz scenografię.
...............................................................................................................................
Temat: ZSRR – imperium komunistyczne
Cel:
Wiem, jak tworzył
się system totalitarny w ZSRR oraz jaką rolę odegrał Józef Stalin.
Potrafię wymienić charakterystyczne
elementy systemu komunistycznego.
...........................................................................................................................................
Temat: Narodziny faszyzmu.
Cel:
Poznam okoliczności w których narodziły się systemy
totalitarne i zrozumiem, dlaczego tak się działo.
LINK:
Temat: II Rzeczypospolita
- walka o granice: sprawdzenie wiadomości i umiejętności.
Cel:
Wykorzystam wiadomości i mapę z prezentacji z Tematu 3K (mapa str.14
prezentacji), aby wykonać zadania testowe.
Wykonując zadania, dokładnie analizuj każdą mapkę w poleceniach testowych.
Pamiętaj o złotej myśli: „mapa – najlepsza ściąga” 😊
.......................................................................................................................................Pamiętaj o złotej myśli: „mapa – najlepsza ściąga” 😊
Temat: II Rzeczypospolita –
walka o granice.
Cele:
Rozumiem dążenia Polaków do ukształtowania granic II
Rzeczpospolitej.
Analizuję mapę i potrafię wskazać i omówić tereny, na
których rozgrywała się walka o granice.
Zadania na dziś:
Przeczytaj wiadomości zawarte w prezentacji.
Zapamiętaj informacje, o których mowa w ostatnim
slajdzie.
Uzupełnij ustnie kartę pracy (do 31 marca) Twoja wiedza pomoże ci rozwiązać test.
LINK:
Prezentacja: II Rzeczpospolita - walka o granice
Karta pracy:
......................................................................................................................................
................................................................................................................................
Temat: Rewolucja w Rosji.
Cel:
Potrafię wymienić wydarzenia, które zmusiły cara Mikołaja II do abdykacji?
Rozumiem, w jaki sposób Leninowi udało się przejąć władzę w Rosji?
.......................................................................................................................................................
Cel:
Temat: Na frontach I wojny światowej.
Cel:
Wiem, co było bezpośrednią przyczyną wybuchu I wojny światowej.
Omawiam przebieg walk na froncie zachodnim.
Wyjaśniam znaczenie wprowadzenia nowych rodzajów broni.
LINK:
LINK:
...................................................................................................................................................
Temat: Geneza wybuchu I wojny światowej
Cel:
Rozumiem powody, dla których państwa doprowadziły do wybuchu I wojny światowej.
Film: I wojna światowa
Obejrzyj film (najedź na tytuł, a zostaniesz przekierowany do filmu) i wykonaj zadania w zeszycie.
1. W tabeli zapisz przyczyny i skutki zamachu w Sarajewie (po 2).
2. Uzupełnij, wymieniając państwa:
Państwa centralne (dawne Trójprzymierze):
Ententa (Trójporozumienie, alianci):
3. Dlaczego załamał się plan wojny błyskawicznej, który chciały realizować Niemcy?
(odpowiedź w 2-3 zdaniach)
4. Dlaczego Stany Zjednoczone zdecydowały się przystąpić do wojny?
5. Jakie wydarzenie zadecydowało o podpisaniu odrębnego traktatu pokojowego Rosja-państwa centralne?
........................................................................................................................
Obejrzyj film (najedź na tytuł, a zostaniesz przekierowany do filmu) i wykonaj zadania w zeszycie.
1. W tabeli zapisz przyczyny i skutki zamachu w Sarajewie (po 2).
2. Uzupełnij, wymieniając państwa:
Państwa centralne (dawne Trójprzymierze):
Ententa (Trójporozumienie, alianci):
3. Dlaczego załamał się plan wojny błyskawicznej, który chciały realizować Niemcy?
(odpowiedź w 2-3 zdaniach)
4. Dlaczego Stany Zjednoczone zdecydowały się przystąpić do wojny?
5. Jakie wydarzenie zadecydowało o podpisaniu odrębnego traktatu pokojowego Rosja-państwa centralne?
........................................................................................................................
Temat: Świat na drodze ku wojnie
Cele lekcji:
Wiem, które państwa zostały nowymi mocarstwami na przełomie XIX i XX wieku.
Podaję powody konfliktów między ówczesnymi państwami europejskimi.
Rozumiem dlaczego powstało trójrzymierze i trójporozumienie (ententa).
LINK: