Historia VII






Temat: II Rzeczypospolita – podsumowanie wiadomości


Cel:
Zapamiętam największe osiągnięcia II Rzeczypospolitej.

Zadanie:

Obejrzyj film pt. „Niepospolita” i na jego podstawie wymień najważniejsze osiągnięcia II Rzeczypospolitej. 
Na Teams - czacie priv do nauczyciela – wpisz trzy osiągnięcia, które uznasz za najważniejsze. 

Film: Niepospolita


.......................................................................................................................


Temat: Józef Piłsudski w karykaturze.

Cel:
Analizuję teksty źródłowe – karykatury. Uzasadniam własne zdanie.


Zadanie:

Przyjrzyj się karykaturom przedstawiającym postać  Józefa Piłsudskiego. 
Na ich podstawie wypisz w zeszycie 5 cech charakteru marszałka. Zwróć uwagę na gesty, mimikę, sposób zachowania – analiza tych elementów pozwoli Ci nazwać cechy charakteru.


"Wojna polsko - bolszewicka" (niedźwiedź jako symbol Rosji Radzieckiej)

 "Nowy sejm"



"Kłótnie w sejmie"

"Postać marszałka"

"Marszałek i grono jego doradców"

"Przyleciał Józio w ognistej postaci"


"Straszny Dziadunio"


.......................................................................................................................


Temat: Osiągnięcia II Rzczypospolitej


Cele:
Wymieniam największe inwestycje gospodarcze II Rzeczypospolitej.
Rozumiem, jaki był cel reformy walutowej w Polsce.
Analizuję schemat dotyczący podziału narodowego kraju pod kątem udziału procentowego mniejszości narodowych.


LINK:




.......................................................................................................................


Temat: Przewrót majowy i jego konsekwencje

 

Cele:
Dowiem się, kiedy miał miejsce przewrót majowy.
Zrozumiem, dlaczego doszło do przewrotu majowego (przyczyny) i podam jego skutki.
Wymienię autorytarne elementy rządów sanacji.


Zadanie:

Wykonaj kartę pracy 

Link: ZAMACH MAJOWY



.......................................................................................................................


Temat: Józef Piłsudski jako wódz i polityk.

Cel:
Przypomnę sobie najważniejsze informacje na temat Józefa Piłsudskiego.

Zadanie:
Obejrzyj lekcję i przypomnij sobie, z jakimi kłopotami mierzyła się Polska po odzyskaniu niepodległości. Zwróć uwagę na rolę Józefa Piłsudskiego.

Link: Lekcja: Józef Piłsudski i niepodległa Polska


.......................................................................................................................






Temat: Być świadkiem historii.




Cel: Biorę udział w  dyskusji. Argumentuję, przedstawiam swoje stanowisko.


.......................................................................................................................




Temat: Konstytucja marcowa i ustrój II Rzeczypospolitej.



Cele:
Zrozumiem wagę uchwalenia konstytucji marcowej z dnia 17 marca 1921r.
Potrafię wymienić kompetencje władzy ustawodawczej i wykonawczej.





.......................................................................................................................



Temat: Czarny Czwartek – wielki kryzys gospodarczy w dwudziestoleciu międzywojennym i jego konsekwencje na świecie.




Cel:

Zrozumiem, jakie konsekwencje społeczne i ekonomiczne przyniósł kryzys gospodarczy dwudziestolecia międzywojennego.


.......................................................................................................................




Temat: Europa i świat po I wojnie światowej – przygotowanie do pracy klasowej.



.......................................................................................................................



Temat: Hołodomor na Ukrainie – zbrodnia czasów stalinizmu.

Cel:
Przeanalizuję reportaż dotyczący głodu na Ukrainie, za który odpowiedzialny był Józef Stalin.
Zrozumiem, jak działał system komunistyczny w ZSRR oraz wskażę elementy terroru.
Wymienię cechy ludobójstwa na podstawie wysłuchanego reportażu.


Zadanie

Wysłuchaj reportaż pt. „Hołodomor”* i wykonaj zadania na karcie pracy.



REPORTAŻ link: HOŁODOMOR



*ZADANIE:






........................................................................................................................


                 
Temat: Święto Narodowe Trzeciego Maja

Cele:
Zrozumiem przyczyny uchwalenia Konstytucji 3 maja.

Potrafię wymienić najważniejsze postanowienia Ustawy Rządowej.

Wskażę skutki uchwalenia Konstytucji 3 maja.

Zwrócę uwagę na oryginalny scenariusz przedstawienia, grę aktorską, wykorzystane kostiumy oraz scenografię.




LINK do przedstawienia: Konstytucja 3 maja




...............................................................................................................................





Temat: ZSRR – imperium komunistyczne


Cel:

Wiem, jak tworzył się system totalitarny w ZSRR oraz jaką rolę odegrał Józef Stalin.

Potrafię wymienić charakterystyczne elementy systemu komunistycznego.






...........................................................................................................................................




Temat: Narodziny faszyzmu.

Cel:
Poznam okoliczności w których narodziły się systemy totalitarne i zrozumiem, dlaczego tak się działo.


LINK:





...................................................................................................................................



Temat: II Rzeczypospolita - walka o granice: sprawdzenie wiadomości i umiejętności.



Cel:
Wykorzystam wiadomości i mapę z prezentacji z Tematu 3K (mapa str.14 prezentacji), aby wykonać zadania testowe.





Wykonując zadania, dokładnie analizuj każdą mapkę w poleceniach testowych.
Pamiętaj o złotej myśli:  „mapa – najlepsza ściąga” 😊


.......................................................................................................................................






Temat: II Rzeczypospolita – walka o granice.

Cele:

Rozumiem dążenia Polaków do ukształtowania granic II Rzeczpospolitej.
Analizuję mapę i potrafię wskazać i omówić tereny, na których rozgrywała się walka o granice.



Zadania na dziś:

Przeczytaj wiadomości zawarte w prezentacji.
Zapamiętaj informacje, o których mowa w ostatnim slajdzie.
Uzupełnij ustnie kartę pracy (do 31 marca) Twoja wiedza pomoże ci rozwiązać test.

LINK:



Prezentacja: II Rzeczpospolita - walka o granice


Karta pracy:

II Rzeczpospolita walka o granice - mapa


......................................................................................................................................





Temat: I wojna światowa - sprawa polska


Cel: Dowiem się, jak wyglądała I wojna światowa z perspektywy Polski. Zrozumiem działania podejmowane przez Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego w kierunku odzyskania niepodległości.


Plan pracy w ramach dzisiejszej lekcji:

     Obejrzyj film i na jego podstawie wykonaj mapę myśli.

Link do filmu: 




MAPA MYŚLI – NACOBEZU
Tytuł mapy myśli "SPRAWA POLSKA W I WOJNIE ŚWIATOWEJ"
1.Zastosuj zasady wykonywania mapy myśli
2.W schemacie uwzględnij:
- stosunek mocarstw zaborczych do Polski w czasie wojny
- stosunek ententy do sprawy polskiej (w tym 13. pkt przemówienia prezydenta USA Thomasa Woodrowa Wilsona)
- rolę Romana Dmowskiego i Narodowej Demokracji
- rolę Józefa Piłsudskiego i Legionów
- znaczenie wybuchu rewolucji w Rosji i przystąpienia USA do wojny
- traktat w Brześciu



Powodzenia :) 


................................................................................................................................

Temat: Rewolucja w Rosji.


Cel:

      Potrafię wymienić wydarzenia, które zmusiły cara Mikołaja II do  abdykacji?

          Rozumiem, w jaki sposób Leninowi udało się przejąć władzę w Rosji?



LINK:



.......................................................................................................................................................

Temat: Na frontach I wojny światowej.


Cel:
Wiem, co było bezpośrednią przyczyną wybuchu I wojny światowej.

Omawiam przebieg walk na froncie zachodnim.

Wyjaśniam znaczenie wprowadzenia nowych rodzajów broni.


LINK:



LINK: 










...................................................................................................................................................


Temat:  Geneza wybuchu I wojny światowej



Cel:
Rozumiem powody, dla których państwa doprowadziły do wybuchu I wojny światowej.

Film: I wojna światowa

Obejrzyj film (najedź na tytuł, a zostaniesz przekierowany do filmu) i wykonaj zadania w zeszycie.

 1. W tabeli zapisz przyczyny i skutki zamachu w Sarajewie (po 2).

2. Uzupełnij, wymieniając państwa:

Państwa centralne (dawne Trójprzymierze):


Ententa (Trójporozumienie, alianci):

 3. Dlaczego załamał się plan wojny błyskawicznej, który chciały realizować Niemcy?
(odpowiedź w 2-3 zdaniach)

4. Dlaczego Stany Zjednoczone zdecydowały się przystąpić do wojny?

5. Jakie wydarzenie zadecydowało o podpisaniu odrębnego traktatu pokojowego Rosja-państwa centralne?



........................................................................................................................

Temat:  Świat na drodze ku wojnie


Cele lekcji:

Wiem, które państwa zostały nowymi mocarstwami na przełomie XIX i XX wieku.

Podaję powody konfliktów między ówczesnymi państwami europejskimi.

Rozumiem dlaczego powstało trójrzymierze i trójporozumienie (ententa).


LINK: