Historia VIII

 
Temat: Żolnierze Wyklęci. Danuta Siedzikówna Inka




LINK:


KARTA PRACY:



..............................................................




Temat: Początki władzy komunistów w Polsce

 

Cele lekcji:

Wskazuję zmiany terytorialne i ludnościowe w powojennej Polsce.

Omawiam stosunek ludności do władz komunistycznych.

Wymieniam pierwsze decyzje polityczne komunistów.



LINK:

Początki władzy komunistów w Polsce



..........................................................................................................................................


Temat: Polska w czasach stalinizmu

 

Cele lekcji:

Wiem, jak powstało PZPR (Polska Zjednoczona Partia Robotnicza).

Omawiam przemiany gospodarcze i społeczne w PRL.

Charakteryzuję okres stalinizmu w Polsce.

Wiem, kim był Prymas Polski kardynał Stefan Wyszyński i dlaczego został aresztowany.



LINK:

Okres stalinowski w Polsce


............................................................................................................................................




Temat: Czasy Gomułki (1956 - 1970)

 

Cele lekcji:

 

Rozumiem, czym był okres stabilizacji.

Podaję przyczyny wydarzeń Marca 1968 i Grudnia 1970.


LINKI:

CZASY GOMUŁKI


GOMUŁKA - "MAŁA STABILIZACJA"


..............................................................


Temat: Polska w czasach Edwarda Gierka

 

Cele lekcji:

 

Przedstawiam plan rozwoju polskiej gospodarki w epoce Gierka.

Wymieniam efekty rządów Gierka.

Rozumiem, na czym polegała propaganda sukcesu w latach 70. XX wieku.


POLSKA EDWARDA GIERKA - LEKCJA


LINKI DO FILMÓW:

POLSKA W LATACH 70. XX WIEKU


GIEREK - kredyty, propaganda sukcesu, upadek


................................................................................................................................................


DZIAŁ: UPADEK KOMUNIZMU


Temat: Początki opozycji demokratycznej w Polsce


Cele lekcji:

Wiem, jakie były skutki protestów z czerwca 1976 r.

Potrafię powiedzieć na czym polegała działalność opozycji demokratycznej.

Udowadniam, że wybór Karola Wojtyły wpłynął na sytuację w Polsce.


LINK:

Początki opozycji demokratycznej w Polsce





.............................................................................................................................................


Temat: Powstanie Solidarności


Cele lekcji:

Potrafię przedstawić przyczyny i skutki wydarzeń Sierpnia 1980.

Dokonuję analizy porozumień sierpniowych.

Wiem, jak i dlaczego doszło do powstania NSZZ Solidarność.


ZADANIE:

Przedstaw reakcję ZSRR na wydarzenia w Polsce w 1980 roku. 



LINK:

Solidarność - największy ruch społeczny w dziejach świata


POWSTANIE SOLIDARNOŚCI



POROZUMIENIA SIERPNIOWE



.........................................................................................................................................................



Temat: Stan wojenny i schyłek PRL


Cele lekcji:

Wyjaśniam okoliczności wprowadzenia stanu wojennego.

Opisuję postawy społeczeństwa w latach 80. 

Dokonuję oceny sytuacji gospodarczej i politycznej u schyłku PRL.



LINK:

STAN WOJENNY



STAN WOJENNY KARTA PRACY


Zadanie:

 Jakie były skutki wprowadzenia stanu wojennego w Polsce?


.........................................................................


Temat: Jak Pomarańczowa Alternatywa walczyła z komunizmem?



Cele lekcji:

Wyjaśniam, czym była Pomarańczowa Alternatywa. 

Scharakteryzuję przyjęte przez Pomarańczową Alternatywę metody walki z komunizmem.


LINKI:

POMARAŃCZOWI REWOLUCJONIŚCI

Przykłady działalności Pomarańczowej Alternatywy 



ZADANIE:

Jakie metody walki z komunizmem przyjęła Pomarańczowa Alternatywa?


..........................................................................


Temat: Rozpad bloku wschodniego



Cele lekcji:

Wyjaśnię, czym spowodowana była zmiana sytuacji międzynarodowej w latach 80. 

Poznam wydarzenia Jesieni Ludów. 

Omówię zjednoczenie Niemiec i rozpad ZSRR.



NOTATKA:


1. JESIEŃ LUDÓW 1989 – upadek komunizmu w państwach bloku wschodniego (Polska, Czechosłowacja, NRD, Bułgaria, Węgry, Rumunia). 

2. Rządy Breżniewa w ZSRR (1964- 1982); zastój gospodarczy kraju, gospodarka centralnie sterowana (zła organizacja, korupcja, marnotrawstwo), nieudane eksperymenty gospodarcze (odwracanie biegu rzek celem nawadniania pustyń). 

3. Objęcie władzy w USA przez prezydenta Ronalda Regana (1981-1989), zaciekłego wroga komunizmu. 

4. Pieriestrojka (przebudowa) w Związku Radzieckim, rządy Michaiła Gorbaczowa.


LINK:

ROZPAD BLOKU WSCHODNIEGO


ZADANIE

Posłuchaj, jak o niej różnie śpiewali polscy artyści!

linki:

JACEK KACZMARSKI PIERESTROJKA W KGB

ANDRZEJ ROSIEWICZ WIEJE WIOSNA OD WSCHODU


..........................................................................................................................................................


Temat: Początek III Rzeczypospolitej



Cele lekcji:

Poprawnie posługuję się terminami: obrady Okrągłe­go Stołu, wybory czerwcowe, Obywatelski Klub Parla­mentarny, exposé, „gruba linia”,


Określam czas wydarzeń: II–IV 1989 r. – obrady Okrą­głego Stołu, 4 VI 1989 r. – częściowo wolne wybory parlamentarne, XII 1989 r. – przyjęcie nazwy państwa „Rzeczpospolita Polska”, 1990 r. – pierwsze wybory samorządowe,


Wyjaśniam przyczyny zwołania obrad Okrągłego Stołu,


Wymieniam głównych uczestników oraz warunki poro­zumienia Okrągłego Stołu,


Przedstawia wyniki wyborów czerwcowych w 1989 r. oraz przebieg formowania rządu,


Wymienia pierwsze demokratyczne zmiany wprowa­dzone przez rząd Tadeusza Mazowieckiego.

 

LINK:

POCZĄTEK III RZECZYPOSPOLITEJ


ZADANIE:

Początek III Rzeczypospolitej


Zadania dla grup:


Zadanie dla grupy I

Na podstawie tekstu Geneza Okrągłego Stołu ze s. 226 podręcznika przedstawcie wydarzenia, które doprowadziły do podjęcia decyzji o zwołaniu obrad Okrągłego Stołu. Odpowiedzcie na pytania:

– Czego żądali protestujący w 1988 r.?

– Dlaczego władze rozpoczęły rozmowy z opozycją? Jaki był cel tych rozmów?

– Jaką rolę odegrał Lech Wałęsa w wydarzeniach poprzedzających obrady Okrągłego Stołu? 


...............................................................................


Zadanie dla grupy II

Na podstawie tekstu Okrągły stół ze s. 226–227 podręcznika przedstawcie obrady Okrągłego Stołu. Odpowiedzcie na pytania:

– Kto przewodniczył stronie rządowej, a kto opozycyjnej?

– Jak prowadzono rozmowy?


.........................................................


Zadanie dla grupy III

Na podstawie tekstu Wybory czerwcowe ze s. 227–228 podręcznika przedstawcie okoliczności i skutki wyborów czerwcowych. Odpowiedzcie na pytania:

– W jaki sposób opozycja przygotowała się do wyborów parlamentarnych?

– Jakie były wyniki wyborów do sejmu i senatu?

– Kto został wybrany na prezydenta?

– Co oznacza hasło „Wasz prezydent, nasz premier”?

– Jak doszło do utworzenia rządu Tadeusza Mazowieckiego? 

– Jaki był rezultat negocjacji? 


.........................................................................


Zadanie dla grupy IV

Na podstawie tekstu Budowa III Rzeczypospolitej ze s. 229 podręcznika przedstawcie wydarzenia z okresu od wrze­śnia 1989 r. do maja 1990 r. Odpowiedzcie na pytania:

– Z jakimi trudnościami musiał się zmierzyć rząd Tadeusza Mazowieckiego?

– Kiedy przywrócono historyczną nazwę i godło państwa polskiego?

– Jakie zmiany demokratyczne wprowadził nowy rząd? 


...................................................................


......................................................................................................................................................................................................................


Temat: Upadek komunizmu -podsumowanie



LINK:

UPADEK KOMUNIZMU



........................................................................


Temat: Konflikty na świecie po 1989 roku




LINK:

KONFLIKTY NA ŚWIECIE PO 1989 ROKU


........................................................................


Temat: Polska w latach 90-tych XX wieku



LINK: 

Polska w latach 90-tych XX wieku



........................................................................


Temat: Polska w NATO i UE




LINK:

Polska w NATO i w UE



........................................................................


Temat: Wyzwania współczesnego świata




LINK:

Wyzwania współczesnego świata


........................................................................


Temat: Polska i świat w nowej epoce



LINK:

Polska i świat w nowej epoce