..............................................................
Temat: Początki władzy komunistów w Polsce
Cele lekcji:
Wskazuję zmiany
terytorialne i ludnościowe w powojennej Polsce.
Omawiam stosunek
ludności do władz komunistycznych.
Wymieniam pierwsze
decyzje polityczne komunistów.
LINK:
Początki władzy komunistów w Polsce
..........................................................................................................................................
Temat: Polska w czasach stalinizmu
Cele lekcji:
Wiem, jak powstało
PZPR (Polska Zjednoczona Partia Robotnicza).
Omawiam przemiany
gospodarcze i społeczne w PRL.
Charakteryzuję
okres stalinizmu w Polsce.
Wiem, kim był
Prymas Polski kardynał Stefan Wyszyński i dlaczego został aresztowany.
LINK:
............................................................................................................................................
Temat: Czasy Gomułki (1956 - 1970)
Cele lekcji:
Rozumiem, czym był
okres stabilizacji.
Podaję przyczyny
wydarzeń Marca 1968 i Grudnia 1970.
LINKI:
..............................................................
Temat: Polska w czasach Edwarda Gierka
Cele lekcji:
Przedstawiam plan
rozwoju polskiej gospodarki w epoce Gierka.
Wymieniam efekty
rządów Gierka.
Rozumiem, na czym
polegała propaganda sukcesu w latach 70. XX wieku.
POLSKA EDWARDA GIERKA - LEKCJA
LINKI DO FILMÓW:
GIEREK - kredyty, propaganda sukcesu, upadek
................................................................................................................................................
DZIAŁ: UPADEK KOMUNIZMU
Temat: Początki opozycji demokratycznej w Polsce
Cele lekcji:
Wiem, jakie były skutki protestów z czerwca 1976 r.
Potrafię powiedzieć na czym polegała działalność opozycji demokratycznej.
Udowadniam, że wybór Karola Wojtyły wpłynął na sytuację w Polsce.
LINK:
Początki opozycji demokratycznej w Polsce
.............................................................................................................................................
Temat: Powstanie Solidarności
Cele lekcji:
Potrafię przedstawić przyczyny i skutki wydarzeń Sierpnia 1980.
Dokonuję analizy porozumień sierpniowych.
Wiem, jak i dlaczego doszło do powstania NSZZ Solidarność.
ZADANIE:
Przedstaw reakcję ZSRR na wydarzenia w Polsce w 1980 roku.
LINK:
Solidarność - największy ruch społeczny w dziejach świata
.........................................................................................................................................................
Temat: Stan wojenny i schyłek PRL
Cele lekcji:
Wyjaśniam okoliczności wprowadzenia stanu wojennego.
Opisuję postawy społeczeństwa w latach 80.
Dokonuję oceny sytuacji gospodarczej i politycznej u schyłku PRL.
LINK:
Zadanie:
Jakie były skutki wprowadzenia stanu wojennego w Polsce?
.........................................................................
Temat: Jak Pomarańczowa Alternatywa walczyła z komunizmem?
Cele lekcji:
Wyjaśniam, czym była Pomarańczowa Alternatywa.
Scharakteryzuję przyjęte przez Pomarańczową Alternatywę metody walki z komunizmem.
LINKI:
Przykłady działalności Pomarańczowej Alternatywy
ZADANIE:
Jakie metody walki z komunizmem przyjęła Pomarańczowa Alternatywa?
..........................................................................
Temat: Rozpad bloku wschodniego
Cele lekcji:
Wyjaśnię, czym spowodowana była zmiana sytuacji międzynarodowej w latach 80.
Poznam wydarzenia Jesieni Ludów.
Omówię zjednoczenie Niemiec i rozpad ZSRR.
NOTATKA:
1. JESIEŃ LUDÓW 1989 – upadek komunizmu w państwach bloku wschodniego (Polska, Czechosłowacja, NRD, Bułgaria, Węgry, Rumunia).
2. Rządy Breżniewa w ZSRR (1964- 1982); zastój gospodarczy kraju, gospodarka centralnie sterowana (zła organizacja, korupcja, marnotrawstwo), nieudane eksperymenty gospodarcze (odwracanie biegu rzek celem nawadniania pustyń).
3. Objęcie władzy w USA przez prezydenta Ronalda Regana (1981-1989), zaciekłego wroga komunizmu.
4. Pieriestrojka (przebudowa) w Związku Radzieckim, rządy Michaiła Gorbaczowa.
LINK:
ZADANIE
Posłuchaj, jak o niej różnie śpiewali polscy artyści!
linki:
JACEK KACZMARSKI PIERESTROJKA W KGB
ANDRZEJ ROSIEWICZ WIEJE WIOSNA OD WSCHODU
..........................................................................................................................................................
Temat: Początek III Rzeczypospolitej
Cele lekcji:
Poprawnie
posługuję się terminami: obrady Okrągłego Stołu, wybory czerwcowe, Obywatelski
Klub Parlamentarny, exposé, „gruba linia”,
Określam czas wydarzeń: II–IV 1989 r. – obrady Okrągłego Stołu, 4 VI 1989 r. –
częściowo wolne wybory parlamentarne, XII 1989 r. – przyjęcie nazwy państwa
„Rzeczpospolita Polska”, 1990 r. – pierwsze wybory samorządowe,
Wyjaśniam przyczyny zwołania obrad Okrągłego Stołu,
Wymieniam głównych uczestników oraz warunki porozumienia Okrągłego Stołu,
Przedstawia
wyniki wyborów czerwcowych w 1989 r. oraz przebieg formowania rządu,
Wymienia
pierwsze demokratyczne zmiany wprowadzone przez rząd Tadeusza Mazowieckiego.
LINK:
ZADANIE:
Zadania dla grup:
Zadanie dla grupy I
Na podstawie tekstu Geneza Okrągłego Stołu ze s. 226
podręcznika przedstawcie wydarzenia, które doprowadziły do podjęcia decyzji o
zwołaniu obrad Okrągłego Stołu. Odpowiedzcie na pytania:
– Czego żądali protestujący w 1988 r.?
– Dlaczego władze rozpoczęły rozmowy z opozycją? Jaki był cel tych
rozmów?
– Jaką rolę odegrał Lech Wałęsa w wydarzeniach poprzedzających obrady Okrągłego Stołu?
...............................................................................
Zadanie dla grupy II
Na podstawie tekstu Okrągły stół ze s. 226–227 podręcznika
przedstawcie obrady Okrągłego Stołu. Odpowiedzcie na pytania:
– Kto przewodniczył stronie rządowej, a kto opozycyjnej?
– Jak prowadzono rozmowy?
.........................................................
Zadanie dla grupy III
Na podstawie tekstu Wybory czerwcowe ze s. 227–228
podręcznika przedstawcie okoliczności i skutki wyborów czerwcowych.
Odpowiedzcie na pytania:
– W jaki sposób opozycja przygotowała się do wyborów
parlamentarnych?
– Jakie były wyniki wyborów do sejmu i senatu?
– Kto został wybrany na prezydenta?
– Co oznacza hasło „Wasz prezydent, nasz premier”?
– Jak doszło do utworzenia rządu Tadeusza Mazowieckiego?
– Jaki był rezultat negocjacji?
.........................................................................
Zadanie dla grupy IV
Na podstawie tekstu Budowa III Rzeczypospolitej ze s. 229
podręcznika przedstawcie wydarzenia z okresu od września 1989 r. do maja 1990
r. Odpowiedzcie na pytania:
– Z jakimi trudnościami musiał się zmierzyć rząd Tadeusza
Mazowieckiego?
– Kiedy przywrócono historyczną nazwę i godło państwa polskiego?
– Jakie zmiany demokratyczne wprowadził nowy rząd?
...................................................................
......................................................................................................................................................................................................................
Temat: Upadek komunizmu -podsumowanie
LINK:
........................................................................
Temat: Konflikty na świecie po 1989 roku
LINK:
KONFLIKTY NA ŚWIECIE PO 1989 ROKU
........................................................................
Temat: Polska w latach 90-tych XX wieku
LINK:
Polska w latach 90-tych XX wieku
........................................................................
Temat: Polska w NATO i UE
LINK:
........................................................................
Temat: Wyzwania współczesnego świata
LINK:
........................................................................
Temat: Polska i świat w nowej epoce
LINK: