Wiedza o społeczeństwie

 


WOS PODRĘCZNIK


DZIAŁ

POLSKA PAŃSTWEM DEMOKRATYCZNYM


Temat: Państwo i demokracja


Cele lekcji:

Wymieniam podstawowe cechy i funkcje państwa;

Wyjaśniam, czym zajmuje się władza państwowa;

Wyjaśniam zasadę przedstawicielstwa (demokracji pośredniej i bezpośredniej)


Link:

Państwo i demokracja



ZADANIE NA LEKCJI

Przygotuj program swojej partii politycznej. Weź pod uwagę następujące elementy:


NAZWA PARTII POLITYCZNEJ

 ……………………………………………………………………………

 

PROGRAM WYBORCZY

(pomysły powinny dotyczyć m.in. rozwoju, edukacji, oferty dla dorosłych, młodzieży, dzieci oraz własne kreatywne koncepcje)




.................................................................................................................................................


Temat: Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej

 

 

Cele lekcji:

 

Wyjaśniam zasadę suwerenności narodu; przedstawiam sprawy, które mogą być poddane pod referendum;

Wyjaśniam zasadę państwa prawa;

Wyjaśniam zasadę konstytucjonalizmu; podaję szczególne cechy konstytucji;

Znam hierarchię aktów prawnych;

Rozumiem zasadę trójpodziału władzy; wymieniam władze wchodzące w skład trójpodziału władzy.


LINK:

Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej



..................................................................................................................................................


Temat: Sejm i senat

 

Cele lekcji:

 

Wyjaśniam zasadę pluralizmu politycznego;

Wymieniam partie polityczne, których przedstawiciele zasiadają w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej;

Przedstawiam cele działania partii politycznych oraz wykazuję, że konkurują one w życiu publicznym;

Wiem, jakie zadania ma sejm i senat.



LINK:

SEJM I SENAT




......................................................................................................................................


Temat: Prezydent i Rada Ministrów

 

Cele lekcji:

Przedstawiam sposób wyboru i podstawowe kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;

Przedstawiam podstawowe kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej;

Wykazuję, że decyzje podejmowane w wybranym ministerstwie mają wpływ na życie mojej rodziny.


LINK:

Prezydent i Rada Ministrów



.......................................................................................................................................


Temat: Sądy i trybunały

 

 

Cele lekcji:

Wyjaśniam zasadę państwa prawa.

Wyjaśniam zasady działania sądów.

Znam hierarchię i zadania sądów.

Podaję kompetencje Trybunału Konstytucyjnego Rzeczypospolitej Polskiej.



LINK:

Sądy i trybunały


ZADANIE:

Sąd nad Smartfonem


......................................................................................................


Temat: Organizacje obywatelskie

 

Cele lekcji:

 

Przedstawiam cele i przykłady działania organizacji społecznych skupiających młodych ludzi w Polsce;

Wyjaśniam ideę wolontariatu i przedstawiam formy działalności wolontariuszy;


LINK:

Organizacje obywatelskie


.......................................................................................................................




Temat: Media i opinia publiczna

 

Cele lekcji:

Wyjaśnia znaczenie środków masowego przekazu dla wolności słowa;

Odróżniam informacje o faktach od komentarzy i opinii;

Wyjaśniam, na czym powinna polegać rzetelność dziennikarzy;

Przedstawiam funkcje reklamy i krytycznie analizuję wybrany przekaz reklamowy;

Wskazuję cele kampanii społecznych;

Wykazuję znaczenie opinii publicznej;

Odczytuję i interpretuję wyniki badań opinii publicznej.

 

LINK:

MEDIA I OPINIA PUBLICZNA



.................................................................................................................................................


                               DZIAŁ

       SPRAWY MIĘDZYNARODOWE


Temat: Współpraca międzynarodowa


Cele lekcji:

Wiem, co to jest polityka zagraniczna? 

Wiem kim są i czym zajmują się ambasadorowie i konsulowie.

 Potrafię powiedzieć, czym zajmuje się Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ).

Rozumiem znaczenie Paktu Północnoatlantyckiego (NATO).



Ambasador reprezentuje państwo za granicą: 

- kontakt z władzami danego kraju, 

- dba o interesy własnej ojczyzny, 

- rozwija przyjazne relacje między krajami 

Konsul pomaga rodakom przebywającym w danym kraju: 

- udział w w wyborach obywateli polskich, 

- pomoc prawna np. kradzież paszportu, 

- wnioski o przyznanie obywatelstwa. 


LINK:

Współpraca międzynarodowa


.................................................................................................................................................


Temat: Unia Europejska


Cele lekcji:

Charakteryzuję genezę procesu integracji europejskiej;

Wymieniam, , jakie są najważniejsze instytucje Unii Europejskiej i czym się zajmują;

Wyjaśniam, jak Europejczycy postrzegają dziś Unię oraz jakie według nich stoją przed Unią nowe wyzwania;

Potrafię dostrzec zmiany idei w UE



LINK

UNIA EUROPEJSKA


.....................................................................................................................................