DZIAŁ
POLSKA PAŃSTWEM DEMOKRATYCZNYM
Temat: Państwo i demokracja
Cele lekcji:
Wymieniam
podstawowe cechy i funkcje państwa;
Wyjaśniam,
czym zajmuje się władza państwowa;
Wyjaśniam zasadę przedstawicielstwa (demokracji pośredniej
i bezpośredniej)
Link:
ZADANIE NA LEKCJI
Przygotuj program swojej partii politycznej. Weź pod uwagę następujące elementy:
NAZWA PARTII POLITYCZNEJ
……………………………………………………………………………
PROGRAM
WYBORCZY
(pomysły
powinny dotyczyć m.in. rozwoju, edukacji, oferty dla dorosłych, młodzieży,
dzieci oraz własne kreatywne koncepcje)
.................................................................................................................................................
Temat: Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej
Cele lekcji:
Wyjaśniam
zasadę suwerenności narodu; przedstawiam sprawy, które mogą być poddane pod
referendum;
Wyjaśniam
zasadę państwa prawa;
Wyjaśniam
zasadę konstytucjonalizmu; podaję szczególne cechy konstytucji;
Znam hierarchię aktów prawnych;
Rozumiem zasadę trójpodziału władzy; wymieniam władze
wchodzące w skład trójpodziału władzy.
LINK:
Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej
..................................................................................................................................................
Temat: Sejm i senat
Cele lekcji:
Wyjaśniam zasadę pluralizmu politycznego;
Wymieniam partie polityczne, których przedstawiciele
zasiadają w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej;
Przedstawiam cele działania partii politycznych oraz
wykazuję, że konkurują one w życiu publicznym;
Wiem, jakie zadania ma sejm i senat.
LINK:
......................................................................................................................................
Temat: Prezydent i Rada Ministrów
Cele lekcji:
Przedstawiam sposób wyboru i podstawowe kompetencje
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
Przedstawiam podstawowe kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej
Polskiej;
Wykazuję, że decyzje podejmowane w wybranym
ministerstwie mają wpływ na życie mojej rodziny.
LINK:
.......................................................................................................................................
Temat: Sądy i trybunały
Cele lekcji:
Wyjaśniam zasadę państwa prawa.
Wyjaśniam zasady działania sądów.
Znam hierarchię i zadania sądów.
Podaję kompetencje Trybunału
Konstytucyjnego Rzeczypospolitej Polskiej.
LINK:
ZADANIE:
......................................................................................................
Temat: Organizacje obywatelskie
Cele lekcji:
Przedstawiam cele i przykłady działania organizacji
społecznych skupiających młodych ludzi w Polsce;
Wyjaśniam ideę wolontariatu i przedstawiam formy
działalności wolontariuszy;
LINK:
.......................................................................................................................
Temat: Media i opinia publiczna
Cele lekcji:
Wyjaśnia znaczenie środków masowego przekazu dla wolności
słowa;
Odróżniam informacje o faktach od komentarzy i opinii;
Wyjaśniam, na czym powinna polegać rzetelność
dziennikarzy;
Przedstawiam funkcje reklamy i krytycznie analizuję
wybrany przekaz reklamowy;
Wskazuję cele kampanii społecznych;
Wykazuję znaczenie opinii publicznej;
Odczytuję i interpretuję wyniki badań opinii publicznej.
.................................................................................................................................................
DZIAŁ
SPRAWY MIĘDZYNARODOWE
Temat: Współpraca międzynarodowa
Cele lekcji:
Wiem, co to jest polityka zagraniczna?
Wiem kim są i czym zajmują się ambasadorowie i konsulowie.
Potrafię powiedzieć, czym zajmuje się Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ).
Rozumiem znaczenie Paktu Północnoatlantyckiego (NATO).
Ambasador reprezentuje państwo za granicą:
- kontakt z władzami danego kraju,
- dba o interesy własnej ojczyzny,
- rozwija przyjazne relacje między krajami
Konsul pomaga rodakom przebywającym w danym kraju:
- udział w w wyborach obywateli polskich,
- pomoc prawna np. kradzież paszportu,
- wnioski o przyznanie obywatelstwa.
LINK:
.................................................................................................................................................
Temat: Unia Europejska
Cele lekcji:
Charakteryzuję genezę procesu integracji europejskiej;
Wymieniam, , jakie są najważniejsze instytucje Unii Europejskiej i czym się zajmują;
Wyjaśniam, jak Europejczycy postrzegają dziś Unię oraz jakie według nich stoją przed Unią nowe wyzwania;
Potrafię dostrzec zmiany idei w UE
LINK
.....................................................................................................................................