Język polski klasa VI


Temat: O tym, jak rozłożyć zdanie na części




Link:



....................................................................................................




Temat: Kto tu rządzi? Wyraz nadrzędny.




Link:



....................................................................................................





Temat: Jak mówimy? Jak piszemy? Trudne głoski nosowe.


Link:




....................................................................................................



Temat: Nie opuścimy Cię Polsko - oto rota naszej przysięgi.


Link:





....................................................................................................






Temat: Nostalgia za domem w wierszu Juliusza Słowackiego "W pamiętniku Zofii Bobrówny"


Stwórz bank skojarzeń do rzeczownika "dom".




 Link:




....................................................................................................





Temat: Sketchnoting - sposób na notatkę


Cel: 
sketchnoting jako alternatywna forma notowania, 
rozwijanie kompetencji wizualnego myślenia i kreatywnego zapisywania informacji, zachęcenie do indywidualnego sposobu organizowania wiedzy


LINK:






















































.............................................................................................................................................................








 Lektura 
Kornel Makuszyński "Szatan z siódmej klasy"




Temat: Szatan z siódmej klasy – powieść detektywistyczna

Cele:
Określam świat przedstawiony.
Rozpoznaję powieść detektywistyczną.

Zadanie:
Udział w dyskusji, rozwinięcie celów lekcji.

Prezentacja: "Szatan z siódmej klasy"


.......................................................................................................................................................






Temat: Czy zdolności zwalniają od wysiłku i pracy nad sobą? Przypowieść o talentach.

Cel:
Zrozumiem, że wysiłek i praca nad sobą prowadzą do rozwoju talentów.


Zadanie:
Przekazanie swojego zdania podczas zajęć na wideoczacie.



.......................................................................................................................................................


Temat: Rozmawiamy na temat sensu przypowieści o miłosiernym Samarytaninie.

Cele:
·        Dowiem się, co to jest przypowieść.
·        Wysłucham tekstu biblijnego.
·        Poznam tło historyczne utworu oraz znaczenie słów Samarytanin i lewita .
·        Wskażę wymowę dzieła.


Zadania:
1.Podczas lekcji na wideoczacie zapoznam się z prezentacją dotyczącą omawianej przypowieści.
2. Odszukam fragment zawierający wskazówkę dla wszystkich odbiorców tekstu, zarówno ludzi współczesnych Jezusowi, jak i żyjących dzisiaj.

3. W zeszycie zapiszę, w jakich współczesnych sytuacjach warto by ją zastosować -  podam dwa przykłady.




.......................................................................................................................................................


"Ania z Zielonego Wzgórza" - tematy prac pisemnych (wybierz jeden). 

Termin do 15 czerwca.  Pamiętaj, aby korzystać z NACOBEZU oraz z prezentacji z LINKU "Materiał do charakterystyki Ani Shirley".
Zadanie wyślij według sposobu nr 1 z instrukcji na Pomysłojadku: „Udostępnianie zadań w podsystemie biurowym”

1.   W formie kartki z pamiętnika opowiedz wybraną przygodę Ani Shirley. W tekst wpleć informacje na temat cech charakteru bohaterki (narracja pierwszoosobowa). 
Wykorzystaj NACOBEZU, które jest podane w formie graficznej.


2.   Scharakteryzuj Anię Shirley (narracja trzecioosobowa).

Wykorzystaj NACOBEZU, które jest podane w formie graficznej.


 KARTKA Z PAMIĘTNIKA 
NACOBEZU :




CHARAKTERYSTYKA 
NACOBEZU:







Temat: Ania Shirley – gromadzimy słownictwo do pracy pisemnej.

Cele:
Gromadzę, selekcjonuję, analizuję materiał do pracy redakcyjnej.



Zadanie podczas lekcji na wideoczacie:

Zapoznajemy się z materiałem dotyczącym osobowości Ani Shirley. 

Link: Materiał do charakterystyki Ani Shirley


........................................................................................................................................................




TEMAT: Ortograficzne zmagania.  Pisownia wyrazów z "ch" i "h" - dyktando.



........................................................................................................................................................





TEMAT: Jak Ania Shirley popadała w kłopoty…

CELE:  
przedstawiasz  wybraną przygodę bohaterki,           -
nadajesz tytuł opowiedzianej historii,           
poprawnie zapisujesz tytuły

Zadanie podczas lekcji:
W zeszycie zapisujemy 5 „wpadek” Ani i nadajemy im ciekawe, niebanalne tytuły.

........................................................................................................................................................



Temat: Gromadzimy materiał do charakterystyki Ani Shirley.

Cel:
Potrafisz analizować, uzasadniać, podpierać przykładami. Przedstawiasz swoje zdanie.

Zadanie:

Uzasadniamy cechy charakteru Ani i podpieramy je konkretnymi przykładami. 


.........................................................................................................................................................


Temat: Ania Shirley i jej bogata wyobraźnia.

Cel:
Wskazuję sytuacje, w których wyobraźnia Ani odgrywała w jej życiu dominującą rolę.
Selekcjonuję informacje, dokonuję wyboru. 

Zadania:
Wykonaj zadania, które wskażą wiele informacji o osobowości Ani Shirley.

1. Krzyżówka: OSOBOWOŚĆ ANI SHIRLEY

2. Wysłuchaj rozdziału pt. „Manowce wyobraźni” i zapisz w zeszycie cztery nietypowe określenia, które zastosowała Ania, aby opisać otaczający ją świat. Zadanie wykonaj w formie wykresu.

Rozdział:  "Manowce wyobraźni" 

                                             ↑
←  Manowce wyobraźni Ani  →



.........................................................................................................................................................



Temat: Ortograficzne zmagania – przypomnienie zasad pisowni „ch” i „h”.

Cel: Znam zasady pisowni wyrazów z „ch” i „h”. Stosuję je w praktyce.

Zadanie:

Obejrzyj prezentację i przypomnij sobie zasady pisowni wyrazów z „ch” i „h”. ZAPAMIĘTAJ JE I PRZYGOTUJ SIĘ DO DYKTANDA. Wykonaj ćwiczenia w udostępnionych aplikacjach.
DYKTANDO: 3 czerwca


Ortografia: Zasady pisowni "ch" i "h"

Ćwiczenia: CH
                CH i H
                CH i H

.........................................................................................................................................................


Temat: Słowa mają moc – niespodzianka dla Mamy.

Cel:
Wykorzystuję WordArt, aby przygotować chmurę wyrazową.




.........................................................................................................................................................


TEMAT: Czym fascynuje nas świat przedstawiony w powieści L. M. Montgomery "Ania z Zielonego Wzgórza"?

Cel:
Wyrażam swoje opinie o elementach świata przedstawionego w lekturze.

Uzasadniam swoje zdanie wyrażone w dyskusji, podaję konkretne przykłady.



.........................................................................................................................................................


Temat: Świat przedstawiony w "Ani z Zielonego Wzgórza".

Cel: 
Utrwalam wiadomości o świecie przedstawionym w utworze epickim- CZAMIEBOWY.
Wskazuję  elementy świata przedstawionego w powieści Ania z Zielonego Wzgórza (CZAs, MIEjsce, BOhaterowie, WYdarzenia)

Zadanie:

Uzupełnij kartę pracy, która znajduje się w zakładce Teams Zadania. Pomoże Ci w tym punkt 1 i 2 z prezentacji:

Świat przedstawiony w "Ani z Zielonego Wzgórza".





.........................................................................................................................................................




Temat: Poznajemy bohaterów książki "Ania z Zielonego Wzgórza".

Cel:
Gromadzę i prezentuje informacje o lekturze, posługując się różnymi źródłami.


Zadanie:

Rozwiąż test ze znajomości treści "Ani z Zielonego Wzgórza".
Test pojawi się w zakładce Teams Zadania - Testy w dniu 20.05.2020r. i będzie aktywny od godz. 11.00 do 11.40. 


.........................................................................................................................................................



Temat: Poznajemy okoliczności powstania "Ani z Zielonego Wzgórza".

Cel: Rozumiem i doceniam, że w życiu należy podążać za marzeniami.


Zadanie:
Przeczytaj tekst opowiadający o życiu Lucy Maud Montgomery i okolicznościach powstania "Ani z Zielonego Wzgórza". 
Odpowiedz 3 - 4 zdaniach  "Dlaczego warto podążać za marzeniami?"
Odpowiedź zapisz w zeszycie.

Tekst:
Lucy Maud Montgomery i okoliczności powstania "Ani z Zielonego Wzgórza"



........................................................................................................................................................



Temat: Ortograficzne zmagania - dyktando "rz" i "ż".




.........................................................................................................................................................



Temat: Ortograficzne zmagania – przypomnienie zasad pisowni „rz” i „ż”.



Cel:
Znam zasady pisowni „rz” i „ż”. Stosuje je w praktyce.


ZADANIA
1.      Obejrzyj prezentację i przypomnij sobie zasady pisowni „rz” i „ż”. ZAPAMIĘTAJ JE i przygotuj się do dyktanda.



2.      W zeszycie:  zapisz temat lekcji i  wykonaj zadania ukryte pod literami Z i Ę w prezentacji.






.........................................................................................................................................................


Temat: Opis krajobrazu.

Cel: Wykorzystam zebrane słownictwo opisujące i oceniające w przygotowaniu opisu krajobrazu.

Zadanie:
Opisz miejsce – krajobraz w Twojej okolicy, który szczególnie Cię zachwycił (może być to Twój ogród, las, do którego chodzisz z rodziną na spacer, widok z okna itp.).

NACOBEZU
Wykorzystaj podaną grafikę, aby nie pominąć żadnego elementu w pracy redakcyjnej.
Wykorzystaj różnorodne słownictwo dotyczące krajobrazu:
opisujące – ważny jest tutaj konkret i szczegół;
oceniające – co o nim myślisz, jak go oceniasz.
Opisując krajobraz, wykorzystaj wszystkie zmysły. Dzięki temu Twój opis będzie różnorodny.
Nie zapominaj o trójdzielnej formie pracy, akapitach i poprawności ortograficznej oraz językowej.




Grafika - kliknij w nią, a obraz się powiększy:





.........................................................................................................................................................






Temat : Znajomość zasad pisowni „u” i „ó” - dyktando






.........................................................................................................................................................


Temat: Gromadzimy słownictwo dotyczące opisu krajobrazu.

Cel:
Zgromadzisz słownictwo do opisu krajobrazu – opisujące i oceniające.



Zadanie:
Wyjdź z domu (do ogrodu, na spacer z rodziną), odetchnij, oderwij się od komputera.

Znajdź miejsce, które chciałbyś/chciałabyś opisać i pomyśl, jakie słownictwo (opisujące, oceniające) mógłbyś/mogłabyś zastosować. 





.........................................................................................................................................................




Temat: Czasownik dokonany i niedokonany (aspekt czasownika).

Cel:
Rozpoznaję i tworzę dokonane i niedokonane formy czasownika.


Zadanie na dziś:
Wykonaj ćw. 58, 59 i 61 w zeszycie ćwiczeń na str. 144 – 146.




.........................................................................................................................................................


Temat: Ortograficzne zmagania - przypomnienie zasad pisowni „u” i „ó”.



Cel:
Znam zasady pisowni „u” i „ó”. Stosuję je w praktyce.


ZADANIA

     1. Obejrzyj prezentację i przypomnij sobie zasady pisowni „u” i „ó”. ZAPAMIĘTAJ JE

Ortografia: ZASADY ORTOGRAFICZNE


2.      W zeszycie  zapiszę temat lekcji i wykonam zadania ukryte pod literą S w prezentacji.




.........................................................................................................................................................





Temat: Tryby i aspekty czasownika 



Cele:

Określam tryby i aspekty czasownika na konkretnych przykładach.




Prezentacja do lekcji: CZASOWNIK



.........................................................................................................................................................


Temat: On nam coś tu tak jakoś... – nasz zaimek powszedni


Cele:
Pamiętam, że zaimek może zastępować rzeczowniki, przymiotniki, liczebniki, przysłówki.
Stosuję zaimek w tekście.  


Zadanie:
Zaloguj się na platformę  epodreczniki.pl .
Przejdź do panelu użytkownika (ikonka teczki u góry po prawej stronie).
Wejdź w komunikat „udostępnione dla mnie”, a następnie w lekcję „On nam coś tu tak jakoś... – nasz zaimek powszedni”.
Pamiętaj o komunikacie "Zapisz".






............................................................................................................................................


Temat: Gatunki i rodzaje literackie.


Cele:

Przypomnę sobie gatunki i rodzaje literackie oraz ich najważniejsze cechy.


Lekcja na wideoczacie przeprowadzona z użyciem platformy e-podreczniki.


............................................................................................................................................................

     

Temat: Środki stylistyczne – sprawdzian.




Cel:
Wykorzystam wiedzę o środkach stylistycznych podczas analizy tekstu poetyckiego




...............................................................................................................................................................


Temat: Interpretacja środków poetyckich. Analiza wierszy w odniesieniu do zastosowanych środków poetyckich.



Cele:
Nazywam środki poetyckie i rozpoznaję je w tekście.

Zadania:
Z uwagą zapoznaj się z prezentacją i przypomnij sobie środki stylistyczne.




Zadania, które są podane w prezentacji z informacją, że należy je zrobić w zeszycie - wykonaj ustnie. Zmierz się z grami przygotowanymi w prezentacji.











...........................................................................................................................................................



Temat: Zaginiony/poszukiwany - redagujemy ogłoszenie na podstawie "Hobbita".

Cel:
Piszę ogłoszenie z zastosowaniem wszystkich zasad. 



Zadania:
1. Wejdź w link i przypomnij sobie zasady pisania ogłoszenia, zwróć uwagę na podane w prezentacji przykłady. Nie wykonuj zadań z prezentacji, polecenia dla Ciebie znajdują się poniżej.


2. Wybierz jeden z podanych niżej tematów i zredaguj ogłoszenie:


Napisz ogłoszenie o zaginięciu hobbita Bilba Bagginsa.
NACOBEZU:
Zastosuj wszystkie zasady pisania ogłoszenia.
Ponadto ogłoszenie powinno zawierać  wygląd, ubranie, wiek, powiązania rodzinne, usposobienie Bilba.
Ogłoszenie rozwieszone będzie poza granicami Hobbitonu.
Wszyscy posiadający informacje podają je do Gospody Pod Zielonym Smokiem. 

Pisząc o wyglądzie hobbita, możesz wykorzystać  materiały z  prezentacji znajdującej się w poprzedniej lekcji.


I I
Napisz ogłoszenie w imieniu Thorina Dębowej Tarczy, który  poszukuje włamywacza w celu odzyskania Arcyklejnotu. 

NACOBEZU:
Zastosuj wszystkie zasady pisania ogłoszenia.

Ponadto w ogłoszeniu zapisz informacje na temat miejsca, w którym ostatnio widziano klejnot i jego wyglądu oraz proponowanej nagrody.

Chętni włamywacze zgłaszają się do Gospody Pod Zielonym Smokiem. 



WAŻNE! Ogłoszenie zapisz według sposobu nr 1 lub nr 2 z 

instrukcji: Udostępnianie zadań nauczycielowi

i udostępnij nauczycielowi do 21 kwietnia.


.......................................................................................................................................................



Temat: Powieść fantasy. Ku przygodzie z kompanią Thorina.

Cel:

Rozwiążę zagadki, wykorzystując wiedzę na temat książki pt. „Hobbit”


LINK: Hobbit - przygoda niejedno ma imię






.........................................................................................................................................................



Temat: Niezwykła podróż z Bilbo Bagginsem. 
Czego uczą nowe przeżycia i jak zmieniają nasze  życie.



LINK: Hobbit

Polecenie: Czego nauczyła Bilbo Bagginsa podróż z drużyną krasnoludów? Odpowiedź poprzyj konkretnymi przykładami. Zadanie wyślij do jutra (8.04.2020 r.) na Edupolis.

NACOBEZU
Podaj konkretne cechy charakteru Bilba Bagginsa.

Napisz, w jakiej sytuacji te cechy się ujawniły, podaj konkretne przygody, podczas których poznajemy charakter hobbita.

Możesz wskazać, co wpłynęło na zmianę niektórych cech charakteru Bilba.

Pisz bezbłędnie, korzystaj ze słownika ortograficznego.

Pisz ciekawie, unikaj powtórzeń, korzystaj ze słownika synonimów (może to być słownik synonimów online).

Twoja wypowiedź nie powinna być krótsza niż 6 zdań. Może być dłuższa.





...............................................................................................................................................................
Temat:"Hobbit" - projektujemy grę planszową pt. "Przygoda z kompanią Thorina".

Lekcja na wideoczacie



Zadanie: Zaprojektuję grę planszową (format gry dowolny, ale większy niż A4). Do gry dołączę zasady przedstawione w krótki i jasny sposób, np.

1.Cel gry: dołączyłeś do kompanii krasnoludów,  dojdź do Samotnej Góry i znajdź Arcyklejnot. Po drodze zmierz się z przeszkodami …
2.Objaśnienie pól z zadaniami/przeszkodami …
3.Zasady i objaśnienia pół zapisz na oddzielnej kartce i dołącz do gry.
4.Przy opracowywaniu zasad możesz pracować w grupie lub parze (kontakt z kolegami przez czat lub telefonicznie), ale grafikę wykonaj samodzielnie.

Oczywiście to jest tylko przykład, możesz z niego skorzystać, ale możesz również zrealizować inny pomysł gry.

TERMIN: 16 kwietnia (jeśli zajęcia szkolne nie będą się jeszcze odbywać, wyślij zdjęcie pracy i zasad).

Zadanie wymaga czasu i wysiłku, dlatego kolejna lekcja na Pomysłojadku z języka polskiego pojawi się 8 kwietnia.


 PORADY

ZASADY TWORZENIA GIER PLANSZOWYCH:
Przy tworzeniu gier planszowych należy przestrzegać pewnych reguł:

Gra powinna:·     być wizualnie atrakcyjna,· mieć jasno sprecyzowane reguły,·   może czegoś uczyć przy okazji zabawy,· być zgodna z zasadami wychowania, czyli złe postępowanie powinno być karane, a dobre wynagradzane ( nie mogą mieć miejsca przypadki: „Pomogłeś koledze wydostać się z rowu, straciłeś dużo czasu, opuszczasz jedną kolejkę”, za taki czyn powinna być nagroda, nie kara). 


Etapy pracy przy tworzeniu gier z kostką:
1.     Przypomnienie zasad tworzenia gier planszowych.
2.     Ustalenie tematyki gry, sprecyzowanie tytułu.
3.     Zaplanowanie koncepcji opowieści; jakie przygody spotkają graczy, obmyślenie przygód nagradzanych i karanych.
4.     Rozplanowanie na planszy szkicu drogi od startu do mety.
5.     Zredagowanie poleceń wraz z informacją dydaktyczną: np. przygotowanie łatwego działania matematycznego, pytania polonistycznego, geograficznego itp.
6.     Wyrysowanie drogi gry wraz z numerami, zaznaczenie kolorami miejsc przygód pozytywnych i negatywnych.
7.     Namalowanie ilustracji przedstawiających informację dydaktyczną lub przygodę.

Dodatkowe pomysły znajdziesz pod linkiem:  Jak stworzyć grę planszową







...........................................................................................................................................................







Temat: Czy uważnie przeczytaliśmy lekturę pt. „Hobbit”?


Cel: Rozwiążę test ze znajomości lektury przesłany na EDUELO.
        Sprawdzę swoją umiejętność uważnego czytania.



Zadanie:
Rozwiąż test ze znajomości lektury „Hobbit” wysłany do Ciebie na Eduelo. Uważnie czytaj każde pytanie, zanim udzielisz odpowiedzi (to nie jest test na szybkość!).





...............................................................................................................



Temat: Usystematyzowanie wiadomości o częściach zdania.


LINK Z ĆWICZENIAMI:     CZĘŚCI ZDANIA




................................................................................................................................................................









..................................................................................................................................................................








......................................................................................................................................




Temat: Spotkanie online w Microsoft Teams.


Cel:

Potrafię wykorzystać narzędzie Microsoft Teams do lekcji języka polskiego online.







...................................................................................................................................................



Temat: Praca online jako nowe wyzwanie.


Cele:
Poznam możliwości platformy Edupolis.
Wykorzystam w dalszej pracy wskazane narzędzia do rozwoju swoich umiejętności.



Zadanie:
Zalogujcie się na platformę Edupolis i poznajcie jej możliwości. Przeczytajcie nazwy znajdujących się na niej „kafli”, sprawdźcie, co się pod nimi kryje. Wejdźcie w podsystem biurowy i zwróćcie uwagę, jakie narzędzia tam na was czekają. One ułatwią wam bieżącą pracę.

Odwiedzajcie Edupolis każdego dnia w ramach eNauczania.




...............................................................................................................................................................



Temat: Z wizytą w muzeum Zamoyskich w Kozłówce.

Cele:
Poznam wnętrza muzeum Zamoyskich w Kozłówce.
Potrafię wskazać miejsce, które urzekło mnie najbardziej.



Dzisiaj odwiedzimy barokową rezydencję  arystokratycznych rodów Bielińskich i Zamoyskich. Lekcję języka polskiego powiążemy z lekcją historii.



Zadanie:
Wejdź w wirtualny spacer do muzeum Zamoyskich w Kozłówce. Wybierz element, który zrobił na tobie największe wrażenie (może to być pomieszczenie, obraz, mebel, przedmiot itp.). Zapisz w komentarzu swój wybór (np. zegar na kominku w gabinecie Adama Zamoyskiego). Pamiętaj, aby podpisać swój komentarz.

Rada dla zwiedzających:
W prawym dolnym rogu znajduje się menu (znajdziesz w nim informację na temat sterowania, zwróć uwagę na ten znak: ? ).
W prawym górnym rogu znajduje się nazwa pomieszczenia, w którym właśnie się znajdujesz.
Niebieska strzałka kieruje cię do kolejnego pomieszczenia.
Po lewej stronie znajdziesz plan pomieszczeń.

Wizyta w muzeum - link:   Muzeum Zamoyskich w Kozłówce


Życzę niezapomnianych wrażeń.







...............................................................................................................................................................


Temat: List z mojego pokoju.



Cel:
Znam wszystkie zasady pisania listu i wykorzystuję je w praktyce.


Zadania na dziś:
Na podstawie zamieszczonej grafiki  przypomnij sobie zasady pisania listu. Dokładnie przeanalizuj każdy punkt.

Wykorzystaj grafikę do napisania własnego listu na podany temat:
Napiszę list do dowolnej osoby, w którym przedstawię, jak spędzam czas, gdy szkoła jest zamknięta (w rozwinięciu zastosuję słownictwo nazywające emocje).

Zrób zdjęcie swojej pracy literackiej i wyślij do 24 marca na adres Pomysłojadka. Jeśli masz możliwość, możesz ją zeskanować i przesłać skan.


 Rada:

Napisz list własnoręcznie na kartce w linie z zachowaniem zasad podanych w grafice.
Pytania możesz zadawać w komentarzach.


Grafika 


NACOBEZU do listu:

Kryteria

Liczba punktów
Zgodność pracy z tematem

1
Rozwinięcie tematu oraz słownictwo nazywające emocje

0-3
Obecność elementów charakterystycznych dla listu [miejscowość, data, nagłówek, podpis]

1
Odpowiedni układ graficzny [właściwe rozmieszczenie charakterystycznych elementów, akapity, odstępy, marginesy]

1
Trójdzielność wypowiedzi z zachowaniem właściwych proporcji [wstęp, rozwinięcie, zakończenie]

1
Obecność zwrotów do adresata zapisane w odpowiedni sposób

1
Poprawność językowa
dopuszczalne 2 błędy

1
Poprawność ortograficzna
dopuszczalne 2 błędy

 (dopuszczalna większa ilość błędów dla dyslektyków zgodnie z wytycznymi OKE)

1
Poprawność interpunkcyjna
dopuszczalne 3 błędy

(dopuszczalna większa ilość błędów dla dyslektyków zgodnie z wytycznymi OKE)

1
Estetyka zapisu

1




......................................................................................................................................





Temat: Wielka czy mała litera, zawsze dobrze wybieraj!

Cel: Znam zasady zapisu wielką literą.

Sprawdzenie zadania z ostatniej lekcji:



Pamiętajcie - przydawka określa rzeczownik, to znaczy, że znajduje się w grupie podmiotu, ale również może określać rzeczownik, który znajdzie się w grupie orzeczenia. W tym przypadku wyrażenie "z biblioteki" - okolicznik, w którym występuje rzeczownik;  "szkolnej"  dotyczy tego wyrażenia, więc jest przydawką.

Kto zrobił bezbłędnie - gratuluję! U kogo pojawiły się błędy - poprawia.


Przypominam o systematycznej pracy.



Oto zadania na dziś:


Przeczytaj informacje zawarte w poniższym linku, zapamiętaj zasady ortograficzne dotyczące zapisu wielką literą i wykonaj zadania. 
Zadania wykonuj w wyznaczonych do tego celu miejscach w linku.

.......................................................................................................................................................






 Temat: Opis zdania pojedynczego

Cel: Nauczę się dokonywać analizy zdania pojedynczego.

Obejrzyj film i wykonaj w zeszycie zadanie.


Film: Części zdania

Uzupełnij tabelę, wpisując do niej poszczególne wyrazy i części zdania.


Mały Jacek spędza czas w swoim domu .

wyraz
część zdania

mały

















Spójrz na zdanie: Obowiązkowa Ola posprzątała całe nasze mieszkanie.
Zwróć uwagę, że:
1.    trzeba odnaleźć podmiot i orzeczenie
2.     następnie odnajdujemy określenia podmiotu (które wraz z podmiotem stworzą GRUPĘ PODMIOTU) i grupę orzeczenia (które wraz z orzeczeniem stworzą GRUPĘ ORZECZENIA).
3.    aby ustalić część zdania, należy zadać pytania i pamiętać, że przydawka określa rzeczownik (w tym podmiot), a dopełnienie i okolicznik określają czasownik (czyli orzeczenie).




POLECENIE (zadanie wykonaj w zeszycie)

Wykonaj podobny wykres do zdania: Staś wypożyczył ciekawą książkę ze szkolnej biblioteki.