5b 23.06.2020r.
PLAGI HISTORII - DŻUMA
Dzisiejszy świat gnębi koronawirus. Jeśli jesteś ciekawy, jak wyglądały zarazy w dawnych wiekach, zajrzyj tutaj po godzinie 18.00.
.....................................................................................................................................................
PLAGI HISTORII - DŻUMA
Dzisiejszy świat gnębi koronawirus. Jeśli jesteś ciekawy, jak wyglądały zarazy w dawnych wiekach, zajrzyj tutaj po godzinie 18.00.
.....................................................................................................................................................
Temat: Escaperoom „W świecie baśni i legend”
Cel:
Zabaw się w detektywa. Rozwiąż zagadki w escaperoomie.
Zadanie:
Uważnie czytaj wszystkie wskazówki. Powodzenia!
Wejdź: W świecie baśni i legend
Temat 17K: Wielka wojna z Krzyżakami.
Cele:
Dowiem się, dlaczego
doszło do wojny z zakonem krzyżackim i jakie znaczenie miało zwycięstwo pod
Grunwaldem.
Zapamiętam datę bitwy
pod Grunwaldem – 15 lipca 1410 r.
Poznam obraz Jana
Matejki „Bitwa pod Grunwaldem".
Zadanie:
1.Obejrzyj film i podczas zajęć na wideoczacie ustnie
odpowiedz na zagadnienia zawarte w celach lekcji.
2. Na podstawie filmu "Jan Matejko Bitwa pod Grunwaldem" wymień w zeszycie trzech bohaterów tego monumentalnego malowidła.
2. Na podstawie filmu "Jan Matejko Bitwa pod Grunwaldem" wymień w zeszycie trzech bohaterów tego monumentalnego malowidła.
Jan Matejko "Bitwa pod Grunwaldem"
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Temat 16K: Unia polsko – litewska – Jadwiga i Władysław
Jagiełło.
Cele:
Zrozumiem, co było
główną przyczyną zawarcia unii pomiędzy Polską a Litwą.
Przedstawię, do czego
zobowiązał się wielki książę litewski, by zostać władcą Polski.
Odpowiem na pytanie,
dlaczego w Polsce było dwóch rządzących królów: Jadwiga i Jagiełło.
1. Zadanie
Napisz w zeszycie kiedy i dlaczego Polska i Litwa
zawarły unię.
2. Zadanie: obejrzyj film, który pomoże Ci zrozumieć, jak
potoczyły się losy Jadwigi oraz Jagiełły.
Film - lekcja: JADWIGA I WŁADYSŁAW JAGIEŁŁO
......................................................................................................................................................
Temat 15K: Czasy Kazimierza Wielkiego
Cel:
Dowiem
się, dlaczego ostatni władca z dynastii piastowskiej zapisał się w
historii jako wybitny władca i dobry gospodarz.
Zadanie:
Obejrzyj
lekcję i zapamiętaj najważniejsze osiągnięcia Kazimierza Wielkiego w dziedzinie:
-budownictwa
-gospodarki
-szkolnictwa.
Link: Lekcja Czasy Kazimierza Wielkiego
......................................................................................................................................................
Temat 14K: Władysław Łokietek i odbudowa Królestwa Polskiego.
Cel:
Dowiem
się, jak doszło do zjednoczenia Polski po rozbiciu dzielnicowym.
Uzasadnię,
że było to niezbędne dla rozwoju i wzmocnienia Polski.
Zadanie:
Obejrzyj
film, a następnie wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń – Temat 33. W razie
wątpliwości, zajrzyj również do podręcznika.
......................................................................................................................................................
Temat 13K: Duchowieństwo i
rozwój Kościoła w średniowieczu.
Cele:
Zrozumiem rolę
duchowieństwa w średniowieczu dla rozwoju wiary i chrześcijaństwa.
Potrafię wymienić przykłady
działań zmierzających do tego rozwoju.
Wymieniam zajęcia
duchownych w średniowieczu związane z działalnością religijną i społeczną.
......................................................................................................................................................
Temat 12K: Wśród średniowiecznego rycerstwa.
Cele:
Rozumiem znaczenie stanu rycerskiego w średniowieczu.
Wymieniam powinności i przywileje stanu rycerskiego.
Doceniam cechy średniowiecznego rycerza i odnoszę je do współczesności.
Zadanie
Obejrzyj prezentację i na jej podstawie zapisz 5 najważniejszych według Ciebie zasad Kodeksu Rycerskiego.
Link do prezentacji: RYCERSTWO
......................................................................................................................................................
Temat 11K: Wieś i miasto w średniowieczu.
Cele:
Znam zasady powstawania wsi i miast.
Znam zasady powstawania wsi i miast.
Znam organy władzy wsi i miasta.
Wymieniam obowiązki chłopów wobec pana wsi.
Wymieniam obowiązki chłopów wobec pana wsi.
Wymieniam najważniejsze budynki w mieście i wiem, do czego
i komu służyły.
Znam funkcję rynku miejskiego.
......................................................................................................................................................
Temat 10K: Święto Narodowe Trzeciego Maja
Cele:
Zrozumiem przyczyny uchwalenia Konstytucji 3 maja.
Potrafię wymienić najważniejsze postanowienia Ustawy Rządowej.
Zwrócę uwagę na oryginalny scenariusz przedstawienia, grę
aktorską, wykorzystane kostiumy oraz scenografię.
..................................................................................................................
Temat 9K: Przyczyny osłabienia państwa podczas rozbicia
dzielnicowego.
Cel:
Zrozumiem, dlaczego państwo Piastów osłabło podczas
rozbicia dzielnicowego.
Potrafię wymienić przyczyny i skutki tego osłabienia.
Zadanie:
Na podstawie filmu ustnie wymienię cztery przyczyny osłabienia
państwa Piastów.
LINK do filmu: Rozbicie dzielnicowe - przyczyny i skutki osłabienia
..................................................................................................................................................................
Temat 8K: Społeczeństwo Polski pierwszych Piastów - urzędnicy i mieszkańcy
Cel:
Dowiem się, jak
wyglądało życie codzienne i podział społeczeństwa w średniowiecznej Polsce.
Zadania:
Wejdź w link, obejrzyj lekcję i uzupełnij polecenia.
LINK (kliknij w
tytuł): Społeczeństwo
Polski pierwszych Piastów
1. Wymień najważniejszych urzędników państwa Piastów oraz
podaj, czym się zajmowali.
Urzędnik (nazwa)
|
Czym się zajmował
|
2. Dopisz, czym zajmowały się poszczególne grupy
społeczeństwa.
Wojowie
|
|
Chłopi
|
|
Rzemieślnicy
i kupcy
|
|
Duchowni
|
..........................................................................................................
....................................................................................................................................................
INFORMACJA:
Przed Tobą test dotyczący pierwszych Piastów. Podejdź do niego rzetelnie. Czytaj uważnie polecenia oraz wszystkie odpowiedzi, zanim wybierzesz właściwą. Nie przerywaj pracy, aby system nie wysłał testu bez rozwiązania.
Przed Tobą test dotyczący pierwszych Piastów. Podejdź do niego rzetelnie. Czytaj uważnie polecenia oraz wszystkie odpowiedzi, zanim wybierzesz właściwą. Nie przerywaj pracy, aby system nie wysłał testu bez rozwiązania.
WEJDŹ W LINK DO TESTU: Początki dynastii Piastów
..........................................................................................................
Temat 7K: POCZĄTKI DYNASTII PIASTÓW – POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI
Przygotowanie
do testu wykonujemy ustnie, korzystamy z podręcznika ze
stron 172 - 175
1. Kim był i z czego
zasłynął?
Mieszko
I –
Bolesław
Chrobry –
Wojciech
–
Otton
III –
Bolesław
Krzywousty -
2. Co wydarzyło się w
roku:
966 r. –
1000 r. –
1025 r. –
1138 r. –
3. Znam sukcesy Mieszka I:
chrzest
Polski za pośrednictwem Czech, zwycięskie wojny z Niemcami i Wieletami,
włączenie do swojego państwa Małopolski i Śląska
4. Znam sukcesy Bolesława
Chrobrego:
misja
chrystianizacyjna biskupa Wojciecha, zjazd gnieźnieński, zwycięskie wojny i
powiększenie państwa, koronacja na króla
5. Znam sukcesy Kazimierza
Odnowiciela:
odbudowa państwa po kryzysie, odzyskanie większości utraconych ziem,
przeniesienie stolicy z Gniezna do Krakowa
6. Znam przyczyny kryzysu
państwa po śmierci Bolesława Chrobrego:
- bunty możnych przeciwko
władzy książęcej
- bunty poddanych przeciwko
wysokim czynszom i daninom narzucanym przez Kościół
- kłótnie w rodzinie
książęcej
- najazdy wrogów
(Czechów, Niemców)
8. Wyjaśnię pojęcia:
zjazd
gnieźnieński
drużyna
osady
służebne, daniny, posługi
..............................................................................................................................................................
Temat 6K: Panowanie Bolesława
Krzywoustego.
Cele:
Zapamiętam, z kim
Bolesław Krzywousty walczył o władzę.
Zrozumiem, dlaczego
Bolesław Krzywousty podzielił kraj na dzielnice pomiędzy synów.
Wskażę na mapie
dzielnicę, którą Bolesław przyłączył do Polski oraz te, na które Bolesław Krzywousty
podzielił kraj.
Zadania:
Obejrzyj prezentację
w przeglądarce Chrome. Zwróć uwagę na oznaczenia ikonek.
Prezentacja (wejdź w link): Panowanie Bolesława Krzywoustego.
Po przeanalizowaniu
materiału, wróć do celów lekcji i zastanów się, czy je zrealizowałeś, czyli czy
potrafisz ustnie udzielić na nie odpowiedzi.
............................................................................................................................................................
...................................................................................................................................
Temat 5K: Poznajemy nowe narzędzia w pracy na lekcji historii.
Cel:
Wykorzystuję podsystem biurowy, aby ułatwić sobie pracę w ramach zdalnych lekcji.
Zadanie:
Odpowiedz na pytanie:
Kim był Gall Anonim i z czego zasłynął?
Temat 4K: Praca online jako
nowe wyzwanie.
Cele:
Poznam możliwości platformy Edupolis.
Wykorzystam wskazane narzędzia do rozwoju nowych
umiejętności.
Zadanie:
Zalogujcie się na platformę Edupolis i poznajcie jej
możliwości. Przeczytajcie nazwy znajdujących się na niej „kafli”, sprawdźcie,
co się pod nimi kryje. Wejdźcie w podsystem biurowy i zwróćcie uwagę, jakie
narzędzia tam na was czekają. One ułatwią wam bieżącą pracę.
Odwiedzajcie Edupolis każdego dnia w ramach eNauczania.
Historia nadal będzie na Pomysłojadku. Jeśli na historii trzeba będzie skorzystać z Edupolis, taka informacja również pojawi się na Pomysłojadku.
....................................................................................................................................................
Temat 3K: Monarchia piastowska między
jednością a rozbiciem
Cele:
Dowiem się, jakie były przyczyny kryzysu monarchii Piastów
po śmierci Bolesława Chrobrego.
Zrozumiem, czym grozi brak jedności i kłótnie.
Powtórzenie wiadomości: w ramach sprawdzenia swojej wiedzy wykonaj test dotyczący Bolesława Chrobrego na Eduelo.
Zadanie na dziś:
Obejrzyj z uwagą film i na jego podstawie wymień co
najmniej 5 przyczyn, które spowodowały osłabienie państwa pierwszych Piastów. Możesz
posiłkować się także tematem 28 w podręczniku.
Swoją odpowiedź zapisz w e-mailu lub załącz w pliku Word i wyślij na adres e-mail Pomysłojadka do
30 marca.
FILM: Monarchia piastowska między jednością a rozbiciem.
...........................................................................................................................................................
5a – 19.03.2020r. 5b – 23.03.2020r.
Temat 2K: Polska Bolesława Chrobrego
Cel:
Dowiem się, kto i dlaczego został pierwszym królem
Polski.
Poznam sukcesy Bolesława Chrobrego i zrozumiem ich znaczenie dla
państwa.
Pamiętaj, że pytania i zadania, na
które trzeba odpowiedzieć pisemnie, przepisujemy do zeszytu(w każdym temacie).
Temat 27 w podręczniku.
1. Przeczytaj
w podręczniku rozdziały Misja biskupa Wojciecha
i Arcybiskupstwo
w Gnieźnie oraz obejrzyj film:Legenda o św. Wojciechu z Drzwi Gnieźnieńskich
Odpowiedz w zeszycie na pytanie:
Na czym polegała misja biskupa Wojciecha, dlaczego była ona ważna dla
Bolesława Chrobrego i jak się zakończyła?
2. Przeczytaj rozdział Zjazd
gnieźnieński. Na jego podstawie uzupełnij tabelę, przepisując ją do zeszytu:
Zjazd gnieźnieński
|
|||||
Data
(zapamiętaj ją!)
|
Miejsce zjazdu
|
Kto przybył?
|
Dary
|
Jakie plany miał Otton III
|
Wymień skutki zjazdu gnieźnieńskiego dla Polski
(dlaczego był on ważny dla Polski i Bolesława Chrobrego)
|
Dla Ottona III od Bolesława:
Dla Bolesława od Ottona III:
|
-
-
|
3. Spójrz na mapę, przeczytaj dokładnie legendę i odpowiedz na pytania:
A. W którym mieście
ustanowiono pierwsze na ziemiach polskich arcybiskupstwo?*
*Arcybiskupstwo
- terytorialna jednostka, której podlegają kościoły na większym terenie.
B. Porównaj teren państwa
Chrobrego, który Bolesław odziedziczył w 992 r. po swoim ojcu Mieszku I do
terenu, który posiadał w dalszych latach panowania. Napisz, jak zmieniła się
wielkość kraju i dlaczego tak się stało?
C. Jakie według ciebie znaczenie dla państwa miały działania Chrobrego związane z prowadzonymi wojnami?
Podaj 3 argumenty.
D. Znajdź
datę koronacji Bolesława Chrobrego na króla Polski, zapisz i zapamiętaj ją.
Koronacja Bolesława Chrobrego ………………………….
.......................................................................................................................
Temat 1K: Początki państwa polskiego. Chrzest Polski
Cel: Dowiem się, dlaczego Mieszko I zdecydował się na przyjęcie chrztu.
Obejrzyj film, który składa się z 2 części i wykonaj zadania - Temat 26 w zeszycie ćwiczeń, polecenie 2 i 3.
Film: Mieszko I cz. 1
Pamiętaj, gdy nie jesteś czegoś pewien, zaglądaj do podręcznika lub skontaktuj się ze mną.