Historia V



5b 23.06.2020r.

PLAGI HISTORII - DŻUMA



Dzisiejszy świat gnębi koronawirus. Jeśli jesteś ciekawy, jak wyglądały zarazy w dawnych wiekach, zajrzyj tutaj po godzinie 18.00.


.....................................................................................................................................................

Temat: Escaperoom „W świecie baśni i legend”

Cel:
Zabaw się w detektywa. Rozwiąż zagadki w escaperoomie.

Zadanie:
Uważnie czytaj wszystkie wskazówki. Powodzenia!




......................................................................................................................................................






Temat 17K: Wielka wojna z Krzyżakami.

Cele:
Dowiem się, dlaczego doszło do wojny z zakonem krzyżackim i jakie znaczenie miało zwycięstwo pod Grunwaldem.
Zapamiętam datę bitwy pod Grunwaldem – 15 lipca 1410 r.
Poznam obraz Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem".

Zadanie:
1.Obejrzyj film i podczas zajęć na wideoczacie ustnie odpowiedz na zagadnienia zawarte w celach lekcji.
2. Na podstawie filmu "Jan Matejko Bitwa pod Grunwaldem" wymień w zeszycie trzech bohaterów tego monumentalnego malowidła.


Filmy: Bitwa pod Grunwaldem

            Jan Matejko "Bitwa pod Grunwaldem"




......................................................................................................................................................






......................................................................................................................................................




Temat 16K: Unia polsko – litewska – Jadwiga i Władysław Jagiełło.

Cele:
Zrozumiem, co było główną przyczyną zawarcia unii pomiędzy Polską a Litwą.
Przedstawię, do czego zobowiązał się wielki książę litewski, by zostać władcą Polski.
Odpowiem na pytanie, dlaczego w Polsce było dwóch rządzących królów: Jadwiga i Jagiełło.


1.   Zadanie 
Napisz w zeszycie kiedy i dlaczego Polska i Litwa zawarły unię.


2.   Zadanie: obejrzyj film, który pomoże Ci zrozumieć, jak potoczyły się losy Jadwigi oraz Jagiełły.

    Film - lekcja: JADWIGA I WŁADYSŁAW JAGIEŁŁO



......................................................................................................................................................



Temat 15K: Czasy Kazimierza Wielkiego


Cel:
Dowiem się,  dlaczego ostatni władca z dynastii piastowskiej zapisał się w historii jako wybitny władca i dobry gospodarz.

Zadanie:
Obejrzyj lekcję i zapamiętaj najważniejsze osiągnięcia Kazimierza Wielkiego w dziedzinie:
-budownictwa
-gospodarki
-szkolnictwa.




Link: Lekcja Czasy Kazimierza Wielkiego


 ......................................................................................................................................................




Temat 14K: Władysław Łokietek i odbudowa Królestwa Polskiego.

Cel:
Dowiem się, jak doszło do zjednoczenia Polski po rozbiciu dzielnicowym.
Uzasadnię, że było to niezbędne dla rozwoju i wzmocnienia Polski.

Zadanie:

Obejrzyj film, a następnie wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń – Temat 33. W razie wątpliwości, zajrzyj również do podręcznika.






......................................................................................................................................................





Temat 13K: Duchowieństwo i rozwój Kościoła w średniowieczu.


Cele:
Zrozumiem rolę duchowieństwa w średniowieczu dla rozwoju wiary i chrześcijaństwa.
Potrafię wymienić przykłady działań zmierzających do tego rozwoju.
Wymieniam zajęcia duchownych w średniowieczu związane z działalnością religijną i społeczną.






......................................................................................................................................................




Temat 12K: Wśród średniowiecznego rycerstwa.



Cele:
Rozumiem znaczenie stanu rycerskiego w średniowieczu.
Wymieniam powinności i przywileje  stanu rycerskiego.

Doceniam cechy średniowiecznego rycerza i odnoszę je do współczesności.


Zadanie 
Obejrzyj prezentację i na jej podstawie zapisz 5 najważniejszych według Ciebie zasad Kodeksu Rycerskiego


Link do prezentacji: RYCERSTWO





......................................................................................................................................................






Temat 11K: Wieś i miasto w średniowieczu.



Cele:
Znam zasady powstawania wsi i miast.
Znam organy władzy wsi i miasta.
Wymieniam obowiązki chłopów wobec pana wsi.
Wymieniam najważniejsze budynki w mieście i wiem, do czego i komu służyły.
Znam funkcję rynku miejskiego.








......................................................................................................................................................






Temat 10K: Święto Narodowe Trzeciego Maja



Cele:
Zrozumiem przyczyny uchwalenia Konstytucji 3 maja.
Potrafię wymienić najważniejsze postanowienia Ustawy Rządowej.
Zwrócę uwagę na oryginalny scenariusz przedstawienia, grę aktorską, wykorzystane kostiumy oraz scenografię.


Przedstawienie znajdziesz tutaj: Konstytucja 3 maja





..................................................................................................................







Temat 9K: Przyczyny osłabienia państwa podczas rozbicia dzielnicowego.





Cel:
Zrozumiem, dlaczego państwo Piastów osłabło podczas rozbicia dzielnicowego. 
Potrafię wymienić przyczyny i skutki tego osłabienia.



Zadanie:

Na podstawie filmu ustnie wymienię cztery przyczyny osłabienia państwa Piastów.



LINK do filmu: Rozbicie dzielnicowe - przyczyny i skutki osłabienia










..................................................................................................................................................................







Temat 8K: Społeczeństwo Polski pierwszych Piastów - urzędnicy i mieszkańcy


Cel:

Dowiem się, jak wyglądało życie codzienne i podział społeczeństwa w średniowiecznej Polsce.



Zadania:

Wejdź w link, obejrzyj lekcję i uzupełnij polecenia.


1. Wymień najważniejszych urzędników państwa Piastów oraz podaj, czym się zajmowali.


Urzędnik (nazwa)
Czym się zajmował


















2. Dopisz, czym zajmowały się poszczególne grupy społeczeństwa.




Wojowie



Chłopi



Rzemieślnicy i kupcy



Duchowni










..........................................................................................................







....................................................................................................................................................








INFORMACJA:
Przed Tobą test dotyczący pierwszych Piastów. Podejdź do niego rzetelnie. Czytaj uważnie polecenia oraz wszystkie odpowiedzi, zanim wybierzesz właściwą. Nie przerywaj pracy, aby system nie wysłał testu bez rozwiązania. 


WEJDŹ W LINK DO TESTU:   Początki dynastii Piastów





..........................................................................................................










Temat 7K: POCZĄTKI DYNASTII PIASTÓW – POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI

Przygotowanie do testu wykonujemy ustnie, korzystamy z podręcznika ze stron 172 - 175





     1. Kim był i z czego zasłynął?

Mieszko I –
Bolesław Chrobry –
Wojciech –
Otton III –
Bolesław Krzywousty -

     2. Co wydarzyło się w roku:

966 r. –
1000 r. –
1025 r. –
1138 r. –

     3. Znam sukcesy Mieszka I:

chrzest Polski za pośrednictwem Czech, zwycięskie wojny z Niemcami i Wieletami, włączenie do swojego państwa Małopolski i Śląska

     4. Znam sukcesy Bolesława Chrobrego:

misja chrystianizacyjna biskupa Wojciecha, zjazd gnieźnieński, zwycięskie wojny i powiększenie państwa, koronacja na króla

     5. Znam sukcesy Kazimierza Odnowiciela:

odbudowa państwa po kryzysie, odzyskanie większości utraconych ziem,
przeniesienie stolicy z Gniezna do Krakowa

     6. Znam przyczyny kryzysu państwa po śmierci Bolesława Chrobrego:

- bunty możnych przeciwko władzy książęcej
- bunty poddanych przeciwko wysokim czynszom i daninom narzucanym przez Kościół
- kłótnie w rodzinie książęcej
- najazdy wrogów (Czechów, Niemców)


       8. Wyjaśnię pojęcia:

zjazd gnieźnieński
drużyna

osady służebne, daniny, posługi



..............................................................................................................................................................







Temat 6K: Panowanie Bolesława Krzywoustego.



Cele:

Zapamiętam, z kim Bolesław Krzywousty walczył o władzę.
Zrozumiem, dlaczego Bolesław Krzywousty podzielił kraj na dzielnice pomiędzy synów.
Wskażę na mapie dzielnicę, którą Bolesław przyłączył do Polski oraz te, na które Bolesław Krzywousty podzielił kraj.


Zadania:
Obejrzyj prezentację w przeglądarce Chrome. Zwróć uwagę na oznaczenia ikonek.

Prezentacja (wejdź w link): Panowanie Bolesława Krzywoustego.








Po przeanalizowaniu materiału, wróć do celów lekcji i zastanów się, czy je zrealizowałeś, czyli czy potrafisz ustnie udzielić na nie odpowiedzi.





............................................................................................................................................................








...................................................................................................................................




     
Temat 5K: Poznajemy nowe narzędzia w pracy na lekcji historii.


Cel:
Wykorzystuję podsystem biurowy, aby ułatwić sobie pracę w ramach zdalnych lekcji.



Zadanie:


Odpowiedz na pytanie:
Kim był Gall Anonim i z czego zasłynął?




........................................................................................................................................................





Temat 4K: Praca online jako nowe wyzwanie.


Cele:
Poznam możliwości platformy Edupolis.
Wykorzystam wskazane narzędzia do rozwoju nowych umiejętności.




Zadanie:

Zalogujcie się na platformę Edupolis i poznajcie jej możliwości. Przeczytajcie nazwy znajdujących się na niej „kafli”, sprawdźcie, co się pod nimi kryje. Wejdźcie w podsystem biurowy i zwróćcie uwagę, jakie narzędzia tam na was czekają. One ułatwią wam bieżącą pracę.

Odwiedzajcie Edupolis każdego dnia w ramach eNauczania.


Historia nadal będzie na Pomysłojadku. Jeśli na historii trzeba będzie skorzystać z Edupolis, taka informacja również pojawi się na Pomysłojadku.




....................................................................................................................................................







Temat 3K: Monarchia piastowska między jednością a rozbiciem


Cele:

Dowiem się, jakie były przyczyny kryzysu monarchii Piastów po śmierci Bolesława Chrobrego.
Zrozumiem, czym grozi brak jedności i kłótnie.


Powtórzenie wiadomości: w ramach sprawdzenia swojej wiedzy wykonaj test dotyczący Bolesława Chrobrego na Eduelo.



Zadanie na dziś:

Obejrzyj z uwagą film i na jego podstawie wymień co najmniej 5 przyczyn, które spowodowały osłabienie państwa pierwszych Piastów. Możesz posiłkować się także tematem 28 w podręczniku.
Swoją odpowiedź zapisz w e-mailu lub załącz w pliku Word i wyślij na adres e-mail Pomysłojadka do 30 marca.




FILM: Monarchia piastowska między jednością a rozbiciem.





...........................................................................................................................................................





5a – 19.03.2020r.              5b – 23.03.2020r.

Temat 2K: Polska Bolesława Chrobrego




Cel:
Dowiem się, kto i dlaczego został pierwszym królem Polski.
Poznam sukcesy Bolesława Chrobrego i zrozumiem ich znaczenie dla państwa.
Pamiętaj, że  pytania i zadania, na które trzeba odpowiedzieć pisemnie, przepisujemy do zeszytu(w każdym temacie).

Temat 27 w podręczniku.
1. Przeczytaj w podręczniku rozdziały Misja biskupa Wojciecha i Arcybiskupstwo w Gnieźnie oraz obejrzyj film:

Legenda o św. Wojciechu z Drzwi Gnieźnieńskich

Odpowiedz w zeszycie na pytanie:
Na czym polegała misja biskupa Wojciecha, dlaczego była ona ważna dla Bolesława Chrobrego i jak się zakończyła?

2. Przeczytaj rozdział Zjazd gnieźnieński. Na jego podstawie uzupełnij tabelę, przepisując ją do zeszytu:
Zjazd gnieźnieński
Data
(zapamiętaj ją!)
Miejsce zjazdu
Kto przybył?
Dary
Jakie plany miał Otton III
Wymień skutki zjazdu gnieźnieńskiego dla Polski
(dlaczego był on ważny dla Polski i Bolesława Chrobrego)



Dla Ottona III od Bolesława:


Dla Bolesława od Ottona III:



-

-


3. Spójrz na mapę, przeczytaj dokładnie legendę i odpowiedz na pytania:

 
A. W którym mieście ustanowiono pierwsze na ziemiach polskich arcybiskupstwo?*


*Arcybiskupstwo - terytorialna jednostka, której podlegają kościoły na większym terenie.

 B. Porównaj teren państwa Chrobrego, który Bolesław odziedziczył w 992 r. po swoim ojcu Mieszku I do terenu, który posiadał w dalszych latach panowania. Napisz, jak zmieniła się wielkość kraju i dlaczego tak się stało?

C. Jakie według ciebie znaczenie dla państwa miały działania Chrobrego związane z  prowadzonymi wojnami? Podaj 3 argumenty.


D. Znajdź datę koronacji Bolesława Chrobrego na króla Polski, zapisz i zapamiętaj ją.
Koronacja Bolesława Chrobrego ………………………….




.......................................................................................................................




Temat 1K: Początki państwa polskiego. Chrzest Polski




Cel: Dowiem się, dlaczego Mieszko I zdecydował się na przyjęcie chrztu.
Obejrzyj film, który składa się z 2 części i wykonaj zadania - Temat 26 w zeszycie ćwiczeń, polecenie 2 i 3.
         Mieszko I cz.2
Pamiętaj, gdy nie jesteś czegoś pewien, zaglądaj do podręcznika lub skontaktuj się ze mną.