Historia IV


PODRĘCZNIK:









Temat: Bohaterowie Solidarności

Cel:
Zrozumiem, dlaczego ludzie protestowali przeciwko władzy komunistycznej
Docenię rolę Solidarności w dążeniu do wolności


Zadanie:
Obejrzyj film i zastanów się nad zagadnieniami zawartymi w celach lekcji.

Film: Bohaterowie Solidarności

.......................................................................................................................................................



Temat: Żołnierze Niezłomni

Cel:
Zrozumiem, dlaczego żołnierzy walczących po II wojnie światowej z Sowietami  nazywano „Żołnierzami Niezłomnymi”.
Zapamiętam, kim był Witold Pilecki i w jaki sposób reprezentował niezłomną postawę miłości do Ojczyzny.


Zadanie:

Obejrzyj filmy i zastanów się:
- dlaczego Żołnierze Niezłomni nie złożyli broni po zakończeniu II wojny światowej?
 jakie cechy posiadali?
- co było dla nich najważniejsze?

Link: "Ballada o rotmistrzu Pileckim"

Link: "INKA"


.......................................................................................................................................................


Temat: Szare Szeregi. 

Cele:
Poznam podstawowe fakty na temat II wojny światowej. Dowiem się, czym była okupacja niemiecka i sowiecka.
Wymienię działania prowadzone przez Szare Szeregi.
Zrozumiem, dlaczego Polacy przeciwstawiali się terrorowi okupantów (Niemców i ZSRR).


Zadanie:
1.Obejrzyj lekcję oraz filmy przygotowane przez Instytut Pamięci Narodowej na podstawie komiksów nawiązujących do czasów okupacji.
2. Wykonaj zadania w Teams Zadania.


Osoby, które pracują w telefonie i nie mogą wykonać karty pracy w Teams Zadania, wykonują temat 22 w zeszycie ćwiczeń i wysyłają zdjęcie zadania nauczycielowi.

Lekcja: Szare Szeregi

Filmy - komiksy IPN:  Akcja pod Arsenałem

                                      Zamach na Kutscherę



........................................................................................................................................................


Temat: Rzeczypospolita w okresie międzywojennym

Cele lekcji:
Potrafię wskazać sukcesy II Rzeczypospolitej.



Link:



.......................................................................................................................................................





Temat: Józef Piłsudski i niepodległa Polska.



Cele:
Dowiem się, kim był Józef Piłsudski i zrozumiem, jaką rolę odegrał w odzyskaniu przez Polskę niepodległości. 

Wyjaśnię, dlaczego do dziś stanowi wzór dla kolejnych pokoleń Polaków.
Wskażę, w jaki sposób rozwijała się II Rzeczpospolita.


Zadanie:

Obejrzyj lekcję pt. „Józef Piłsudski i niepodległa Polska” oraz "Eugeniusz Kwiatkowski i budowa Gdyni". 
Wypisz w zeszycie 5 cech charakteru Józefa Piłsudskiego, które wzbudzają podziw kolejnych pokoleń Polaków.
 Wyjaśnij, w jakich okolicznościach powstała Gdynia.

 Link:







........................................................................................................................................................



Temat 11K: Polska noblistka – Maria Skłodowska-Curie 


Cel: Poznam życie i wynalazki polskiej noblistki Marii Skłodowskiej-Curie.


Zadanie:
Na podstawie prezentacji oraz tematu nr 19 w podręczniku uzupełnij Kartę Pracy. 





........................................................................................................................................................




Temat: Legiony polskie we Włoszech

Cele:
Dowiem się, w jakich okolicznościach powstał nasz hymn.
Zrozumiem znaczenie Legionów Polskich dla podtrzymania patriotyzmu Polaków i miłości do Ojczyzny.



Zadanie:
Zeszyt ćwiczeń 





........................................................................................................................................................




Temat: Insurekcja kościuszkowska.

Cele:
Wiem, kto był przywódcą insurekcji.
Wymieniam przyczyny i skutki powstania.
Rozumiem, dlaczego Tadeusz Kościuszko wydał „Uniwersał 
połaniecki”.











........................................................................................................................................................







Temat: Święto Narodowe Trzeciego Maja

Cele:
Zrozumiem przyczyny uchwalenia Konstytucji 3 maja.
Potrafię wymienić najważniejsze postanowienia Ustawy Rządowej.
Pamiętam, jakie państwa brały udział w rozbiorach Polski.
Zwrócę uwagę na oryginalny scenariusz przedstawienia, grę aktorską, wykorzystane kostiumy oraz scenografię.

Na cele lekcji odpowiadam tylko ustnie.




LINK do przedstawienia: Konstytucja 3 maja





........................................................................................................................................................






Temat: Trzy rozbiory Polski

Cel:

Zrozumiem, dlaczego doszło do rozbiorów Polski.
Zapamiętam, jakie państwa brały udział w rozbiorach Polski.
Wiem, do jakiego państwa trafiła Bydgoszcz i w którym rozbiorze.


Zadanie:

Obejrzyj prezentację i sprawdź ustnie, czy potrafisz odpowiedzieć na cele lekcji.

Z dzisiejszej lekcji nie wysyłasz zadań do nauczyciela, wykonujesz je ustnie.


WAŻNE:

W ciągu najbliższego tygodnia spróbujcie zorganizować sobie grupowe spotkania na czacie historia4a i sprawdźcie wzajemnie swoją wiedzę, zadając sobie pytania z dzisiejszego tematu. Od Was zależy dzień i godzina – dopasujcie je do swoich grup. Powodzenia 😊


LINK do prezentacji: ROZBIORY POLSKI


Wyjaśnienie trudnego słowa z prezentacji:

Konfederacja (łac. confoederatio, związek) – związek zbrojny zawiązywany przez szlachtę  przeciwko władcy.







..........................................................................................................................................................









Temat: Epoka stanisławowska. Konstytucja 3 maja – nowoczesna ustawa rządowa 

Cel:
Zrozumiem znaczenie Konstytucji 3 maja dla umocnienia Rzeczypospolitej. 



Zadania:


Obejrzyj prezentację i wykonaj zadania.

PREZENTACJA (kliknij w tytuł): Jan Matejko "Konstytucja 3 maja"



1.Zapisz dokładną datę uchwalenia Konstytucji 3 maja i ją zapamiętaj.


2.Jak inaczej nazywano Konstytucję 3 maja.


3. Na podstawie prezentacji obrazu Jana Matejki pt. „Konstytucja 3 maja 1791r.” wymień:



Najważniejsi przeciwnicy Konstytucji



















4. Wymień cztery najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja.
-
-
-
-


5. Zadanie na ocenę celującą:


Przedstawiciele jakich grup społecznych znajdowali się w pochodzie na ulicy Świętojańskiej oraz dlaczego zostali tam umieszczeni przez Jana Matejkę? (co mieli symbolizować?)
















..............................................................................................................................................................







 Dynastia Piastów i Jagiellonów - test.

Przed Tobą test dotyczący dynastii Piastów i Jagiellonów. Podejdź do niego rzetelnie. Czytaj uważnie polecenia oraz wszystkie odpowiedzi, zanim wybierzesz właściwą. Nie przerywaj pracy, aby system nie wysłał testu bez rozwiązania. 


   Link do testu: DYNASTIA PIASTÓW I JAGIELLONÓW

 


   ..............................................................................................................................................................






TEMAT: Skrzydlaci jeźdźcy.

Cele:
po lekcji
- dowiem się, dlaczego bitwa pod Wiedniem (tak zwana odsiecz wiedeńska) jest uważana za jedną z najważniejszych bitew w dziejach Europy, zapamiętam jej datę – 1683 r.

- zrozumiem i docenię rolę skrzydlatych jeźdźców – husarii w zwycięskich bitwach Rzeczypospolitej


Zadanie:

Wysłuchaj słuchowiska radiowego oraz obejrzyj film przedstawiający zasługi husarii, a następnie odpowiedz na pytania:
     1. Dlaczego króla Jana III Sobieskiego nazywano Lwem Lechistanu?

     2. Kim był wezyr i jak miał na imię?

     3. Kto i w którym roku zwyciężył w bitwie pod Wiedniem?

     4. Jaką rolę odgrywały husarskie skrzydła podczas szarży (czyli ataku)?

     5. Zapisz, co najbardziej cenisz w husarii i uzasadnij dlaczego właśnie to.




Odpowiedź prześlij na Edupolis - skorzystaj z zamieszczonej po prawej stronie instrukcji udostępniania zadań w podsystemie biurowym (możesz wybrać sposób nr 3).


Słuchowisko radiowe (kliknij na tytuł) – "Jan III Sobieski i jego husaria"

Film (kliknij na tytuł) - "Husaria - fakty, nie mity"









..............................................................................................................................................................




Temat: Przygotowanie do testu.


DYNASTIA PIASTÓW I JAGIELLONÓW – materiał do testu:



     1. Kim był i z czego zasłynął?

Mieszko I –

Bolesław Chrobry –

Otton III –

Wojciech –

Kazimierz Wielki –

Mikołaj Kopernik -

Władysław Jagiełło –

     2. Co wydarzyło się w roku:

966 r. –
1000 r.-
1410 r. –

3. Na zjeździe gnieźnieńskim ustanowiono (założono) arcybiskupstwo w

…………………………………

     4. Wyjaśnij pojęcia:

Astrolabium –

Krzyżacy –

5. Znakomity polski rycerz światowej sławy, który walczył pod Grunwaldem to …………………………. . Od jego imienia powstało powiedzenie oznaczające, że możemy na kimś polegać.

     6. Jaką dzielnicę Krzyżacy zabrali Polsce:

Pomorze Gdańskie, Mazowsze, Wielkopolskę czy Małopolskę?


     7. Dokąd wyruszył biskup Wojciech na misję chrystianizacyjną?







.....................................................................................................................................................




Temat: W Polsce Piastów i Jagiellonów. 



Cel: Potrafię ocenić sukcesy i porażki w okresie panowania dynastii Piastów i Jagiellonów.



.....................................................................................................................................................

Temat: Mikołaj Kopernik – astronom, który poruszył ziemię.



Cele:
Poznam odkrycie Mikołaja Kopernika.
Zrozumiem, jak odkrycie astronoma zmieniło myślenie ludzi o Ziemi i Wszechświecie.


Zadania:

1.Obejrzyj film, który przybliży postać Mikołaja Kopernika i wyjaśni jego odkrycie.

Film: Historia Mikołaja Kopernika

2. Zapisz w zeszycie tytuł dzieła Mikołaja Kopernika (pamiętaj o zasadzie zapisu tytułów książek).

3. Na podstawie filmu wyjaśnij w zeszycie, dlaczego teoria Kopernika jest teorią naukową (w 2-3 zdaniach).

Polecenie 2 i 3 przepisz do zeszytu i udziel pisemnych odpowiedzi.








..............................................................................................................................................................



Temat: Grunwald - największa bitwa średniowiecznej Europy



Cel: Rozumiem znaczenie zwycięskiej bitwy dla Korony (Polski) i Litwy.



Spójrz na mapę i wykonaj polecenia w zeszycie. Pamiętaj, aby dobrze odczytać informacje, musisz zapoznać się z legendą mapy.




1    Wymień ziemie polskie zagarnięte przez zakon krzyżacki.

2    Które z ziem litewskich zostały przejściowo zajęte przez Krzyżaków?

3. Jakie skutki dla Polski niosło zagarnięcie Pomorza Gdańskiego? (skutki, czyli następstwa jakiegoś działania)



Obejrzyj film i wykonaj zadania.


Napisz w zeszycie, dlaczego zwycięstwo pod Grunwaldem miało wielkie znaczenie dla Korony i Litwy (podaj trzy argumenty).

ZADANIE:
Przedstaw postać Zawiszy Czarnego (kim był, z czego słynął, dlaczego mówimy, że „możemy polegać na kimś jak na Zawiszy”). 





DYNASTIA PIASTÓW I JAGIELLONÓW