PODRĘCZNIK:
Temat: Bohaterowie Solidarności
Cel:
Zrozumiem, dlaczego ludzie protestowali przeciwko
władzy komunistycznej
Docenię rolę Solidarności w dążeniu do wolności
Zadanie:
Obejrzyj film i zastanów się nad zagadnieniami
zawartymi w celach lekcji.
.......................................................................................................................................................
Temat: Żołnierze Niezłomni
Cel:
Zrozumiem, dlaczego żołnierzy walczących po II wojnie
światowej z Sowietami nazywano „Żołnierzami Niezłomnymi”.
Zapamiętam, kim był Witold Pilecki i w jaki sposób reprezentował niezłomną postawę miłości do Ojczyzny.
Zapamiętam, kim był Witold Pilecki i w jaki sposób reprezentował niezłomną postawę miłości do Ojczyzny.
Zadanie:
Obejrzyj filmy i zastanów się:
- dlaczego Żołnierze Niezłomni nie złożyli broni po zakończeniu II wojny światowej?
jakie cechy posiadali?
- co było dla nich najważniejsze?
Link: "Ballada o rotmistrzu Pileckim"
Link: "INKA"
- dlaczego Żołnierze Niezłomni nie złożyli broni po zakończeniu II wojny światowej?
jakie cechy posiadali?
- co było dla nich najważniejsze?
Link: "Ballada o rotmistrzu Pileckim"
Link: "INKA"
Link: ŻOŁNIERZE NIEZŁOMNI
.......................................................................................................................................................
Temat: Szare Szeregi.
Cele:
Poznam podstawowe fakty na temat II wojny światowej.
Dowiem się, czym była okupacja niemiecka i sowiecka.
Wymienię działania prowadzone przez Szare Szeregi.
Zrozumiem, dlaczego Polacy przeciwstawiali się terrorowi
okupantów (Niemców i ZSRR).
Zadanie:
1.Obejrzyj lekcję oraz filmy przygotowane przez Instytut
Pamięci Narodowej na podstawie komiksów nawiązujących do czasów okupacji.
2. Wykonaj zadania w Teams Zadania.
Osoby, które pracują w telefonie i nie mogą wykonać karty pracy w Teams Zadania, wykonują temat 22 w
zeszycie ćwiczeń i wysyłają zdjęcie zadania nauczycielowi.
Lekcja: Szare Szeregi
Filmy - komiksy IPN: Akcja pod Arsenałem
........................................................................................................................................................
Temat: Rzeczypospolita w okresie międzywojennym
Cele lekcji:
Potrafię wskazać sukcesy II Rzeczypospolitej.
Link:
.......................................................................................................................................................
Temat: Józef Piłsudski i niepodległa Polska.
Cele:
Dowiem
się, kim był Józef Piłsudski i zrozumiem, jaką rolę odegrał w odzyskaniu
przez Polskę niepodległości.
Wyjaśnię,
dlaczego do dziś stanowi wzór dla kolejnych pokoleń Polaków.
Wskażę, w jaki sposób rozwijała się II Rzeczpospolita.
Wskażę, w jaki sposób rozwijała się II Rzeczpospolita.
Zadanie:
Obejrzyj lekcję pt. „Józef Piłsudski i niepodległa Polska” oraz "Eugeniusz Kwiatkowski i budowa Gdyni".
Wypisz w zeszycie 5 cech charakteru Józefa Piłsudskiego, które wzbudzają podziw kolejnych pokoleń Polaków.
Wyjaśnij, w jakich okolicznościach powstała Gdynia.
Wypisz w zeszycie 5 cech charakteru Józefa Piłsudskiego, które wzbudzają podziw kolejnych pokoleń Polaków.
Wyjaśnij, w jakich okolicznościach powstała Gdynia.
Link:
........................................................................................................................................................
Temat 11K: Polska noblistka –
Maria Skłodowska-Curie
Cel: Poznam życie i wynalazki polskiej noblistki Marii Skłodowskiej-Curie.
Zadanie:
Na podstawie prezentacji oraz tematu nr 19 w podręczniku
uzupełnij Kartę Pracy.
Temat: Legiony polskie we Włoszech
Cele:
Dowiem się, w jakich okolicznościach powstał
nasz hymn.
Zrozumiem znaczenie Legionów Polskich dla
podtrzymania patriotyzmu Polaków i miłości do Ojczyzny.
Zadanie:
Zeszyt ćwiczeń
Temat: Insurekcja kościuszkowska.
Cele:
Wiem, kto był przywódcą insurekcji.
Wymieniam przyczyny i skutki powstania.
Rozumiem, dlaczego Tadeusz Kościuszko wydał „Uniwersał
połaniecki”.
połaniecki”.
Temat: Święto Narodowe Trzeciego Maja
Cele:
Zrozumiem przyczyny uchwalenia Konstytucji 3 maja.
Potrafię wymienić najważniejsze postanowienia Ustawy Rządowej.
Pamiętam, jakie państwa brały udział w rozbiorach Polski.
Zwrócę uwagę na oryginalny scenariusz przedstawienia, grę
aktorską, wykorzystane kostiumy oraz scenografię.
Na cele lekcji odpowiadam tylko ustnie.
........................................................................................................................................................
Temat: Trzy rozbiory Polski
Cel:
Zrozumiem, dlaczego doszło do rozbiorów Polski.
Zapamiętam, jakie państwa brały udział w
rozbiorach Polski.
Wiem, do jakiego państwa trafiła Bydgoszcz i w którym rozbiorze.
Zadanie:
Obejrzyj prezentację i sprawdź ustnie, czy potrafisz
odpowiedzieć na cele lekcji.
Z dzisiejszej lekcji nie wysyłasz zadań do
nauczyciela, wykonujesz je ustnie.
WAŻNE:
W ciągu najbliższego tygodnia spróbujcie zorganizować
sobie grupowe spotkania na czacie historia4a i sprawdźcie wzajemnie swoją
wiedzę, zadając sobie pytania z dzisiejszego tematu. Od Was zależy dzień i
godzina – dopasujcie je do swoich grup. Powodzenia 😊
LINK do prezentacji: ROZBIORY POLSKI
Wyjaśnienie trudnego słowa z prezentacji:
Konfederacja (łac. confoederatio, związek) –
związek zbrojny zawiązywany przez szlachtę przeciwko władcy.
..........................................................................................................................................................
Temat: Epoka stanisławowska. Konstytucja 3 maja – nowoczesna ustawa rządowa
Cel:
Zrozumiem znaczenie Konstytucji 3 maja dla umocnienia Rzeczypospolitej.
Zadania:
Obejrzyj prezentację i wykonaj zadania.
PREZENTACJA (kliknij w tytuł): Jan Matejko "Konstytucja 3 maja"
1.Zapisz dokładną datę uchwalenia Konstytucji 3 maja i
ją zapamiętaj.
2.Jak inaczej nazywano Konstytucję 3 maja.
3. Na podstawie prezentacji obrazu Jana Matejki pt. „Konstytucja
3 maja 1791r.” wymień:
Najważniejsi przeciwnicy Konstytucji
|
|
4. Wymień cztery najważniejsze postanowienia
Konstytucji 3 maja.
-
-
--
5.
Zadanie na ocenę celującą:
Przedstawiciele
jakich grup społecznych znajdowali się w pochodzie na ulicy Świętojańskiej oraz
dlaczego zostali tam umieszczeni przez Jana Matejkę? (co mieli symbolizować?)
Dynastia Piastów i Jagiellonów - test.
Przed Tobą test dotyczący dynastii Piastów i Jagiellonów. Podejdź do niego rzetelnie. Czytaj uważnie polecenia oraz wszystkie odpowiedzi, zanim wybierzesz właściwą. Nie przerywaj pracy, aby system nie wysłał testu bez rozwiązania.
Link do testu: DYNASTIA PIASTÓW I JAGIELLONÓW
..............................................................................................................................................................
TEMAT: Skrzydlaci jeźdźcy.
Cele:
po lekcji
- dowiem się, dlaczego
bitwa pod Wiedniem (tak zwana odsiecz wiedeńska) jest uważana za jedną z
najważniejszych bitew w dziejach Europy, zapamiętam jej datę – 1683 r.
- zrozumiem i docenię rolę
skrzydlatych jeźdźców – husarii w zwycięskich bitwach Rzeczypospolitej
Zadanie:
Wysłuchaj słuchowiska radiowego oraz obejrzyj film
przedstawiający zasługi husarii, a następnie odpowiedz na pytania:
1. Dlaczego
króla Jana III Sobieskiego nazywano Lwem Lechistanu?
2. Kim
był wezyr i jak miał na imię?
3. Kto
i w którym roku zwyciężył w bitwie pod Wiedniem?
4. Jaką
rolę odgrywały husarskie skrzydła podczas szarży (czyli ataku)?
5. Zapisz,
co najbardziej cenisz w husarii i uzasadnij dlaczego właśnie to.
Odpowiedź prześlij na Edupolis -
skorzystaj z zamieszczonej po prawej stronie instrukcji udostępniania zadań w podsystemie biurowym (możesz wybrać sposób
nr 3).
Słuchowisko radiowe (kliknij na tytuł) – "Jan III Sobieski i jego husaria"
Temat: Przygotowanie do testu.
DYNASTIA PIASTÓW I JAGIELLONÓW – materiał do testu:
DYNASTIA PIASTÓW I JAGIELLONÓW – materiał do testu:
1. Kim
był i z czego zasłynął?
Mieszko I –
Bolesław Chrobry –
Otton III –
Wojciech –
Kazimierz Wielki –
Mikołaj Kopernik -
Władysław Jagiełło –
2. Co
wydarzyło się w roku:
966 r. –
1000 r.-
1410 r. –
3. Na
zjeździe gnieźnieńskim ustanowiono (założono) arcybiskupstwo w
…………………………………
4. Wyjaśnij
pojęcia:
Astrolabium –
Krzyżacy –
5. Znakomity
polski rycerz światowej sławy, który walczył pod Grunwaldem to …………………………. . Od
jego imienia powstało powiedzenie oznaczające, że możemy na kimś polegać.
6. Jaką
dzielnicę Krzyżacy zabrali Polsce:
Pomorze Gdańskie, Mazowsze, Wielkopolskę
czy Małopolskę?
7. Dokąd
wyruszył biskup Wojciech na misję chrystianizacyjną?
.....................................................................................................................................................
Temat: W Polsce Piastów i
Jagiellonów.
Cel: Potrafię ocenić sukcesy i porażki w okresie panowania
dynastii Piastów i Jagiellonów.
Temat: Mikołaj Kopernik –
astronom, który poruszył ziemię.
Cele:
Poznam odkrycie Mikołaja Kopernika.
Zrozumiem, jak odkrycie astronoma zmieniło myślenie
ludzi o Ziemi i Wszechświecie.
Zadania:
1.Obejrzyj film, który przybliży postać Mikołaja
Kopernika i wyjaśni jego odkrycie.
2. Zapisz w zeszycie tytuł dzieła Mikołaja Kopernika
(pamiętaj o zasadzie zapisu tytułów książek).
3. Na podstawie filmu wyjaśnij w zeszycie, dlaczego
teoria Kopernika jest teorią naukową (w 2-3 zdaniach).
Polecenie 2 i 3 przepisz do
zeszytu i udziel pisemnych odpowiedzi.
..............................................................................................................................................................
Temat: Grunwald - największa bitwa średniowiecznej Europy
Cel: Rozumiem znaczenie zwycięskiej bitwy dla Korony
(Polski) i Litwy.
Spójrz na mapę i wykonaj polecenia w zeszycie. Pamiętaj, aby dobrze odczytać informacje, musisz zapoznać się z legendą mapy.
1 Wymień ziemie polskie zagarnięte
przez zakon krzyżacki.
2 Które z ziem
litewskich zostały przejściowo zajęte przez Krzyżaków?
3. Jakie skutki dla
Polski niosło zagarnięcie Pomorza Gdańskiego? (skutki, czyli następstwa jakiegoś
działania)
Obejrzyj film i wykonaj zadania.
Film: Bitwa pod Grunwaldem
Napisz w zeszycie, dlaczego zwycięstwo pod Grunwaldem
miało wielkie znaczenie dla Korony i Litwy (podaj trzy argumenty).
ZADANIE:
Przedstaw postać Zawiszy Czarnego (kim był, z czego
słynął, dlaczego mówimy, że „możemy polegać na kimś jak na Zawiszy”).
DYNASTIA PIASTÓW I JAGIELLONÓW