język polski 5a i 5b


SZYFRY


SZYFRUJEMY JAK INDIANIE


Przypowieści


 Przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych




Mit o Syzyfie


.............................................................................................................................................................


WDZIĘCZNOŚĆ


.....................................................................................................


Światowy Dzień Osób Z Zespołem Downa


.............................................................................................................

HERAKLES



Polecenie:

Napiszę list do dowolnej osoby, w którym przedstawię, jak spędzam czas, gdy szkoła jest zamknięta (w rozwinięciu zastosuję słownictwo nazywające emocje).Wykorzystam NACOBEZU.


18.02.2022

Temat 13K: Przygotowanie do redagowania listu.


Cel: 

Poznam zasady oceny listu.

Wykorzystam podane kryteria w praktyce.



NACOBEZU do listu:

 

Kryteria

Liczba punktów

Zgodność pracy z tematem

1

Rozwinięcie tematu oraz słownictwo nazywające emocje

0-3

Obecność elementów charakterystycznych dla listu [miejscowość, data, nagłówek, podpis]

1

Odpowiedni układ graficzny [właściwe rozmieszczenie charakterystycznych elementów, akapity, odstępy, marginesy]

1

Trójdzielność wypowiedzi z zachowaniem właściwych proporcji [wstęp, rozwinięcie, zakończenie]

1

Obecność zwrotów do adresata zapisane w odpowiedni sposób

1

Poprawność językowa

dopuszczalne 2 błędy

1

Poprawność ortograficzna

dopuszczalne 2 błędy

 

 (dopuszczalna większa ilość błędów dla dyslektyków zgodnie z wytycznymi OKE)

1

Poprawność interpunkcyjna

dopuszczalne 3 błędy

 

(dopuszczalna większa ilość błędów dla dyslektyków zgodnie z wytycznymi OKE)

1

Estetyka zapisu

1



17.02. 2022r.

Temat 12K: List z mojego pokoju – gromadzimy słownictwo.


Zadanie:

Zgromadź słownictwo do napisania listu do dowolnej osoby, w którym przedstawisz, jak spędzasz czas, gdy szkoła jest zamknięta (wykorzystaj słownictwo dotyczące emocji, czynności, zainteresowań itp.)


Mój list napiszę do ......................

Czynności

Zainteresowania

Emocje

Dodatkowe

informacje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

..............................................................................................

16.02. 2022r.


Temat 11K: Przygotowujemy się do pisania listu.



Cel:
Znam wszystkie zasady pisania listu i wykorzystuję je w praktyce.

PREZENTACJA: Jak napisać list?


Zadania na dziś:
Na podstawie zamieszczonej prezentacji  przypomnij sobie zasady pisania listu. 

W zeszycie wykonaj zadania zamieszczone tutaj: List - ćwiczenia

...............................................................



14.02. 2022r. i 15.02.2022r.

Temat 10K: Walentynkowe inspiracje




ZAPAMIĘTAJ:

Nazwy obrzędów, zabaw i zwyczajów piszemy małymi literami: andrzejki, mikołajki, dożynki, dyngus, oczepiny, sylwester, walentynki, zaręczyny, karnawał



Przypomnij sobie:



Uzupełnij tabelę. Odmień przez przypadki rzeczownik "miłość".

Nazwa przypadka

Pytanie i zdanie pomocnicze

Odmiana

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...............................................................


4.02.2022

Temat 9K:Za co możemy być wdzięczni?


Cele lekcji:

Analizuję tekst piosenki i tekst literacki.

Wypowiadam się na zadany temat.

Wskazuję na wartość wzajemnych relacji.


Co to jest wdzięczność?


.............................................................................


3.02.2022

Temat 8K:Liczebnik - ćwiczenia


Cele lekcji:

Utrwalam wiadomości dotyczące liczebnika.


Prezentacja: Liczebnik


...........................................................................................

2.02.2022

Temat 7K: Duma z bycia Polakiem.


Cele lekcji:

Tworzę wypowiedzi poprawne pod względem językowym i ortograficznym.

Wypowiadam się pisemnie na zadany temat.

Analizuję treść komiksu i odnoszę ją do cech charakteru bohaterów.

Szanuję bohaterów walczących o wolną Polskę.


Antek Srebrny "Obrona Grodna"


Zadanie:

Obejrzyj film i w zeszycie odpowiedz na pytania. Odpowiedzi zapisuj pełnymi zdaniami, unikaj powtórzeń i zwracaj uwagę na błędy ortograficzne. 

Pytania:

1. Co wydarzyło się 1 września 1939 roku i do walki z jakim wrogiem przygotowywali się chłopcy?

2. Jak zmieniła się sytuacja z chwilą podstępnej agresji Związku Sowieckiego na Polskę 17 września 1939r?

3. Wyjaśnij wyrażenie "cios w plecy" i uzasadnij jego związek z treścią komiksu.


...........................................................................................



1.02.2022

Temat 6K: Licz się z liczebnikiem.


Wykonujemy materiał udostęoniony na platformie: 

e-podreczniki pt. "Liczebnik1".

oraz 

zeszyt ćwiczeń str. 133 - 136, ćw. 43 - 49


..................................................


31.01.2022

Temat 5K: Licz się z liczebnikiem.


Liczebników podboje: https://zpe.gov.pl/a/licz-sie-z-liczebnikami/D5mfWgQm4


...................................................................


5.01.2021

Temat 4K: Pisownia "nie" z różnymi częściami mowy.


LINK: Pisownia "nie" z różnymi częściami mowy


Zeszyt ćwiczeń: str.175 - 177, ćw. 1, 3, 5, 9

...................................................................


3.01.2021

Temat 3K: Podaję przepis.


LINK: Jak napisać przepis?


Zeszyt ćwiczeń str. 19 - 20, ćw. 32, 33, 34, 35

Ćwiczenie 35 wykonaj w zeszycie (sprawdzę po powrocie do szkoły).


...........................................................................


21.12.2021

Temat 2K: Szlacheckie obyczaje w "Panu Tadeuszu".


Prezentacja:

Szlacheckie obyczaje w "Panu Tadeuszu"




....


20.12.2021

Temat 1K: Reklama przeczytanej książki.


Cele lekcji:

1. Tworzę reklamę zgodnie z NACOBEZU

2. Wykorzystuję możliwości Canvy - link:  CANVA


ZADANIE:

W Canvie wykonaj reklamę przeczytanej książki. Swój plakat pobierz, zapisz na pulpicie komputera i wyślij na czat do nauczyciela do 22 grudnia.

REKLAMA PRZECZYTANEJ KSIĄŻKI

Uczeń:

I.  Tworzy reklamę zgodnie z tematem.

II. Eksponuje (wskazuje na) walory, zalety, atrakcje.

III. Używa środków perswazji – dlaczego jest godna polecenia? ( co najmniej dwóch typów)

IV. Wprowadza tytuł przykuwający uwagę odbiorcy

V. Posługuje się graficznymi wyróżnieniami

VI. Dba o poprawność językową, pisząc wypowiedź zrozumiałą dla odbiorców      

VII. Zachowuje poprawność ortograficzną

VIII. Przestrzega norm interpunkcyjnych

IX. Dba o układ graficzny tekstu – różnorodność grafiki i czcionki