język polski IV


PREZENTACJA

MIKOŁAJEK




Temat: Chłopcy z Placu Broni


Prezentacja:

Chłopcy z Placu Broni


Chłopcy z Placu Broni - plan wydarzeń


Temat: Jak napisać ogłoszenie?


Cele lekcji:

Potrafię samodzielnie zredagować treść ogłoszenia i zawiadomienia - w  treści zawieram odpowiednie elementy ogłoszenia.

Posługuję się poprawną polszczyzną.

Dbam o estetykę zapisu i wypowiedzi.

Potrafię zaprezentować wyniki pracy przed zespołem klasowym.


OGŁOSZENIE





.............................................................................

Temat: "Legendarny władca Polan" - czyli o tym, jaki powinien być dobry władca.

Cele lekcji:

Analizujesz tekst i wyszukujesz informacje

Nazywasz cechy charakteru bohatera

Rozróżniasz elementy realistyczne i fantastyczne


LEGENDA: "Legendarny władca Polan"


........................................................................................................


Temat: Jakie nauki płyną z legendy o złotej kaczce?

 

Cele lekcji:

Znam cechy legendy

Wyjaśniam, jakie nauki płyną z poznanej legendy

Doceniam wartości, które niesie opowieść o złotej kaczce

 

Legenda grafika: 

 

PREZENTACJA: "Legenda o złotej kaczce"


Zadanie:


Wybierz jedną ze złotych myśli, ukrytą na slajdzie nr 5, przepisz pięknym pismem do zeszytu i wyjaśnij, jak ją rozumiesz. Pamiętaj, aby wypowiedź była zapisana pełnymi zdaniami, poprawnie pod względem językowym i ortograficznym.


........................................................................................................


Temat: Podążamy śladami Lutka z „Legendy o złotej kaczce”


Cel lekcji

Słucham ze zrozumieniem „Legendy o złotej kaczce”


 Słuchowisko: "Legenda o złotej kaczce"


Zadanie:

Wysłucham z uwagą treści „Legendy o złotej kaczce”.

Zapamiętam CZAMIEBOWY



........................................................................................................




                        
Temat: Tam dom, gdzie serce moje

Cele lekcji:
Przedstawiam pomysły na dom marzeń
Wykonuję chmurę skojarzeń do hasła: dom



APLIKACJA WordArt


Zadanie:

Wykonaj chmurę myśli w aplikacji WordArt
Hasło głowne to "DOM". 


........................................................................................................

                        
Temat:W świecie książek

Cele lekcji:
Znam zasady bycia aktywnym czytelnikiem


Zadanie:


Zeszyt ćwiczeń str. 58 - 60, ćwiczenie 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19


........................................................................................................



                        
Temat: Dom marzeń.

Cele lekcji:
Przedstawiam własne pomysły.
Redaguję wypowiedź poprawną pod względem językowym i ortograficznym.




Zadanie:


W 4-5 zdaniach napisz w zeszycie, jaki powinien być Twój wymarzony dom (wygląd, cechy, udogodnienia, otoczenie). Zadania nie wysyłaj, wypowiedzi będziemy czytać podczas kolejnej lekcji.

........................................................................................................


                        
Temat: Przeżycia w trudnych czasach.



Cele lekcji:

Przedstawiam emocje, które mogą towarzyszyć w czasach wojny i w czasach pokoju.
Korzystam ze słownika synonimów.





Zadanie: 


Podziel kartkę na pół i narysuj świat ogarnięty wojną i świat, w którym panuje pokój. Pod każdym rysunkiem napisz, jakie emocje Ci towarzyszą. Zdjęcie zadania wyślij do nauczyciela.

.........................................................................................................



                        

Temat:Święto Narodowe Trzeciego Maja

.........................................................................................................



                        
Temat: II wojna światowa oczami dzieci.

Cele lekcji:
Wypowiadam się na temat wysłuchanej historii
Powiązuję obrazy z tekstem
Poznaję zasady wykonania mapy myśli








Zadanie na lekcji 

Na podstawie slajdu nr 3 z prezentacji oraz audiobooka przygotuj  mapę myśli na temat życiorysu bohaterki utworu. Zdjęcie mapy myśli wyślij na czat do nauczyciela do środy 5 maja.


..........................................................................................................


4a - 26.04.2021                       4b - 26.04.2021     
                        
Temat: Poznajemy treść książki Pawła Beręsewicza pt. "Czy wojna jest dla dziewczyn?"



ZADANIE:
Zapoznaj się uważnie z treścią książki pt. "Czy wojna jest dla dziewczyn?". 






..........................................................................................................





Temat:Międzynarodowy Dzień Ziemi pod hasłem  "Przywróćmy naszą Ziemię"


Prezentacja: Przywróćmy naszą Ziemię


..........................................................................................................


Temat: Dom


Cele lekcji:

Potrafię argumentować, przedstawiam własne zdanie.


PREZENTACJA: DOM


Zadanie podczas lekcji w dniu 20.04.2021

W 4 -5 zdaniach w zeszycie zapisz wypowiedź zaczynającą się od słów:

Dla mnie dom, to ....

Pamiętaj o zasadach zapisu wypowiedzi pisemnej: estetyka zapisu, bez błędów ortograficznych i powtórzeń.

Zadania nie wysyłamy, będziemy je czytać podczas lekcji.

..........................................................................................................




Temat: Co spotkało bohaterów poznanego komiksu? - piszemy opowiadanie


Zadanie:

Wykonaj polecenie na karcie pracy udostępnionej w Teams Zadania.

Zadanie wykonaj podczas lekcji. 


..........................................................................................................




Temat: Co spotkało bohaterów poznanego komiksu?


 PODRĘCZNIK STRONA 164 - 165


Cele lekcji:

Określam czas i miejsce wydarzeń

Opowiadam o przygodach bohaterów

Dorysowuję dymki oddające odpowiednie dźwięki

Wpisuję w dymki wypowiedzi bohaterów

Rysuję scenkę komiksową, wymyślam dialog między postaciami

 

Zadanie 

Zeszyt ćwiczeń str. 71 – 72, ćw. 46, 47. Zdjęcie ćwiczenia 47 wyślij na czat do nauczyciela.


..........................................................................................................


Temat: Chmura myśli


LINK DO CHMURY MYŚLI


..........................................................................................................



 

Temat: Ludowe tradycje wielkanocne


WIELKANOC - TRADYCJE LUDOWE


..............................................................................................................



..............................................................................................................



 

Temat: Ortograficzne zmagania – przygotowanie do dyktanda.


Zeszyt ćwiczeń 

str. 159 - 161 ćw. 1, 2, 3, 4, 7, 

str.164 - 166 ćw. 1, 2, 3, 6

4b - zadanie na drugą lekcję do samodzielnej pracy: zeszyt ćwiczeń str. 168 - 170, ćw. 2, 5, 6

..............................................................................................................


 

Temat: Ortograficzne zmagania – przypomnienie zasad pisowni „rz” i „ż”.

Cel:

Znam zasady pisowni „rz” i „ż”. Stosuję je w praktyce.

 


ZADANIA

1.      Obejrzyj prezentację i przypomnij sobie zasady pisowni „rz” i „ż”. ZAPAMIĘTAJ JE i przygotuj się do dyktanda.

 

Ortografia: ZASADY PISOWNI RZ I Ż


2.      W zeszycie:  zapisz temat lekcji i  wykonaj zadania ukryte pod literami Z i Ę w prezentacji.

 

3.     Przygotuj się do dyktanda, które odbędzie się 23 marca podczas lekcji na wideoczacie - naucz się zasad pisowni "rz" i "ż", ponieważ trzeba je będzie wykorzystać podczas dyktanda.

 


..............................................................................................................


Temat: Który słowik był cenniejszy i dlaczego?

 

Cele lekcji:

Omawiam fragmenty baśni opisujące prawdziwego i sztucznego słowika

Nazywam cechy prawdziwego słowika na podstawie baśni

Oceniam postępowanie cesarza

Odpowiadam pisemnie na pytanie postawione w temacie lekcji

Uzasadniam, że utwór jest baśnią

Wyjaśniam, czym utwór różni się od klasycznej baśni


LINK: HANS CHRISTIAN ANDERSEN "SŁOWIK"


Zadanie 

Odpowiedz pisemnie na pytanie „Który słowik był cenniejszy i dlaczego?” (odpowiedź z uzasadnieniem zapisz w 3-4 zdaniach).


..............................................................................................................


Temat: Czasownik - ćwiczenia


Cele:

Rozpoznaję czasownik

Zapisuję czasownik w odpowiedniej formie


Prezentacja:CZASOWNIK


Zadanie podczas lekcji:

Pisemnie w zeszycie wykonam ćwiczenie 1, 2 i 6 z prezentacji. Odpowiedzi zapiszę czytelnie i estetycznie.

..............................................................................................................


Temat: Aslan - dobry duch w lwiej skórze


Cel lekcji:

Wyjaśniam znaczenie związków frazeologicznych

Rozumiem znaczenie tematu lekcji

Nazywam cechy Aslana (słownik synonimów)


Link "Opowieści z Narnii"


Zadanie podczas lekcji: 

Opisz Aslana, którego spotkałeś podczas wędrówki po lesie. 

Swój tekst podziel na wstęp (1-2 zdania), rozwinięcie (6-8 zdań) i zakończenie (1-2 zdania). 

Każdą część zapisz od akapitu. 

Pisz najpierw na brudno, korzystaj ze słowników, a następnie estetycznie przepisz do zeszytu.

Zadanie wyślij na czat do nauczyciela do 15 marca.

..............................................................................................................



Temat: Co to znaczy poświęcenie?

 

Cel lekcji:

Rozumiem, czym jest poświęcenie i bezinteresowność

Analizuję możliwe warianty w ratowaniu Edmunda


Link "Opowieści z Narnii",


Zadanie w zeszycie:

Ułóż zdanie ze słowem BEZINTERESOWNOŚĆ.

Zdanie powinno być związane z treścią lektury.


..............................................................................................................




Temat: Dlaczego w Narnii nie było świąt Bożego Narodzenia?


Cele lekcji:

Potrafię wyciągać wnioski z zaistniałej sytuacji

Wyszukuję informacje potrzebne do sformułowania wniosków

Korzystam ze słownika synonimów



Zadanie:

Na podstawie fragmentu książki (Rozdział 10, str. 54 - 59) uzupełnij tabelę (4b wykonuje zadanie podczas lekcji w dniu 3.03, 4a w dniu 2.03)

Książka: "Lew, czarownica i stara szafa"


Prezenty , jakie otrzymali bohaterowie od Świętego Mikołaja:

  

Bohater

Prezent od św. Mikołaja

Uzasadnienie

Piotr



Ma ich użyć, kiedy nadejdzie odpowiedni czas.

Zuzanna



Łucja





Pan Bóbr






Pani Bobrowa








...............................................................................................................



Temat 39K: Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych



................................................................................................................


Temat: Na kolacji u państwa Bobrów


Cele lekcji:

Dokonuję streszczenia tekstu.

Przedstawiam rodzinę Bobrów z uwzględnieniem ich cech.


LINK: Na kolacji u państwa Bobrów


Zadanie 

Wykonaj ćwiczenia  "Na kolacji u państwa Bobrów" przesłane na platformę e-podreczniki


.................................................................................................................




Temat: Fantastyczny świat przedstawiony w „Opowieściach z Narnii”

 

Cele lekcji:

Określam CZAMIEBOWY w świecie fantastycznym.

Wymieniam różne wątki w „Opowieściach z Narnii”


Prezentacja: "Opowieści z Narnii"



Zadanie podczas lekcji:

Narysuj w zeszycie notatkę graficzną, która będzie obrazowała fantastyczny świat przedstawiony w „Opowieściach z Narnii”. Skorzystaj z pomocy slajdu nr 7 w prezentacji. PAMIĘTAJ O WSZYSTKICH ELEMANTACH CZAMIEBOWY. Wykorzystaj całą stronę w zeszycie.



..................................................................................................................




Temat: Świat przedstawiony w świecie rzeczywistym w „Opowieściach z Narnii”.


Cele lekcji:

Wiem, czym jest powieść

Określam CZAMIEBOWY w świecie rzeczywistym


PREZENTACJA: "Opowieści z Narnii"



Zadanie 

Narysuj w zeszycie notatkę graficzną, która będzie obrazowała rzeczywisty świat przedstawiony w „Opowieściach z Narnii”. Skorzystaj z pomocy slajdu nr 6 w prezentacji. PAMIĘTAJ O WSZYSTKICH ELEMANTACH CZAMIEBOWY. Wykorzystaj całą stronę w zeszycie.


..................................................................................................................


     

 

Temat: Odkrywanie nowych światów czeka na niezwykłych chwatów – zaproszenie na wyprawę w poszukiwaniu alternatywnej krainy.

 

Alternatywna – inna możliwość, możliwość wyboru

 

Cele lekcji:

Buduję ciekawą wypowiedź

Zwracam uwagę na formę i treść swojej wypowiedzi

Prezentuję wypowiedź pisemną z poprzednich lekcji na temat: „Mój świat wyobraźni”

 

Zadanie na lekcji (4a wykonuje w dniu 16.02, 4b wykonuje w dniu 15.02) 

W zeszycie napisz krótką wypowiedź (co najmniej 4 zdania) na temat:

Z którym bohaterem/bohaterką „Opowieści z Narnii” chciałbym się zaprzyjaźnić i dlaczego?

W swojej wypowiedzi weź pod uwagę cechy charakteru, usposobienie, zachowanie.

Zadania nie wysyłaj, będziemy je czytać podczas lekcji.


..................................................................................................................


    

Temat: Dzień Bezpiecznego Internetu


..................................................................................................................

                         

 

Temat: Kraina języka. Formy czasów.

 

Cele lekcji:

Układam zdania, stosując różne formy czasów

Rozróżniam czas teraźniejszy, przeszły i przyszły

Porządkuję zdania biorąc pod uwagę rodzaj czasownika

Tworzę formy rodzajów w czasie przeszłym

Zmieniam formy czasowników w czasie przyszłym, aby wskazywały na rodzaj

 

Lekcja z e-podreczników: Czas na czas


Zadanie:

Zaloguj się na platformę: e-podreczniki i wykonaj ćwiczenia udostępnione na platformie :

„Czas czasownika”

..................................................................................................................


 

Temat: Chciwemu i pół świata mało

 

Cele lekcji:

Przedstawiam motywy postępowania rybaka i jego żony

Uzupełniam plan wydarzeń

Wyjaśniam znaczenie tematu lekcji

Podaję morał wynikający z baśni

 

MORAŁ - pouczający wniosek, który można wyciągnąć z jakiegoś wydarzenia lub sytuacji.


PREZENTACJA: "Bajka o rybaku i rybce"


Zadanie 1 

Uzupełnij i przepisz do zeszytu plan wydarzeń z 5 slajdu Prezentacji "Bajka o rybaku i rybce"

Zadanie 2 

Wyjaśnij, dlaczego morze zmieniało się z każdym kolejnym życzeniem rybaka.

ZADAŃ NIE WYSYŁAMY DO NAUCZYCIELA, ALE WYKONUJEMY JE W ZESZYCIE.

ZADANIA BĘDZIEMY SPRAWDZAĆ PODCZAS LEKCJI W PONIEDZIAŁEK 8.02

..................................................................................................................


Temat:  Jakie pouczenie wynika z „Bajki o rybaku i rybce”?


Cele lekcji:

Zapoznaję się z treścią baśni

Zadaję pytania do tekstu i udzielam na nie odpowiedzi


Aleksander Puszkin "Bajka o rybaku i rybce" 


Zadanie:

            Zapisz 6 pytań dotyczących wysłuchanego tekstu. Pod każdym pytaniem udziel na nie odpowiedzi.  Pamiętaj o poprawnym zapisie - ortografia i interpunkcja. Odpowiedzi zapisuj pełnym zadniem.


..................................................................................................................


Temat: Oto moja „brama” do świata wyobraźni.

 

Cele lekcji:

Wyjaśniam znaczenia przenośni

Przedstawia swój sposób na przenoszenie się w świat wyobraźni

Przedstawiam swoje wyobrażenie baśniowego świata w dowolnej technice plastycznej

 

Zadanie:

W zeszycie zaprojektuj swoją „bramę” do świata wyobraźni.

W 3-4 zdaniach przedstaw świat, do którego prowadzi. Zdania zapisz w zeszycie.


 ..................................................................................................................




Temat: Redaguję plan wydarzeń

 

Cel:

Znam zasady pisania planu wydarzeń.

Redaguję plan wydarzeń na podstawie fragmentu książki pt. „Mikołajek”

 


"Mikołajek" - rozdział "KREDKI"




 

Zapamiętaj:

Plan wydarzeń zapisujemy w punktach.

Wydarzenia zapisujemy chronologicznie.

Stosujemy jedną formę zapisu:

a.     zdania (musi być czasownik w formie osobowej), np. Chłopcy umawiają się na mecz.

lub

b.   rzeczowniki nazywające czynności: Zbiórka na meczu.


Zadanie na lekcji 

Na podstawie fragmentu „Kredki” w zeszycie zapiszę plan ramowy wydarzeń. Zastosuję wszystkie zasady pisania planu. Plan powinien mieć co najmniej 6 punktów. Zdjęcie zadania wyślę na Teams do nauczyciela.

..................................................................................................................



             

 

Temat: Świat przedstawiony - CZAMIEBOWY

 

Cele lekcji: 

Wymieniam elementy świata przedstawionego utworu

Określam czas i miejsce wydarzeń

Wymieniam bohaterów

 

„Mikołajek” Rozdział pt. "Futbol"

Zadanie:

Na podstawie fragmentu pt. „Futbol” z książki pt. „Mikołajek” uzupełnię tabelę. Zadanie wykonam w zeszycie.

 

ŚWIAT PRZEDSTAWIONY:

CZAS AKCJI

MIEJSCE AKCJI

BOHATEROWIE

WYDARZENIA

 

 

 

 

 

 

 

 

 





..................................................................................................................


Temat: Opisujemy krajobraz - ćwiczenia


Cele lekcji:

– koloruję pola z przymiotnikami opisującymi

– oznaczam w podanym opisie: wstęp, rozwinięcie i zakończenie

– rysuję na schemacie elementy krajobrazu wymienione w opisie

– zaznaczam w podanym opisie przymiotniki opisujące i oceniające oraz zwroty przybliżające wygląd elementów krajobrazu i wyrazy określające stosunki przestrzenne

– przeredagowuję opis tak, by opisywał ten sam widok podczas innej pory roku

 

Zadanie:

Zeszyt ćwiczeń, str. 17-19, ćwiczenie 29, 30, 32, 33, 34



...................................................................................................................



Temat: Wschód słońca nad Soplicowem słowem malowany.

 

Cele:

Poznaję środek stylistyczny – epitet

Wyszukuję epitety w tekście literackim

Poznaję fragmenty epopei Adama Mickiewicza pt. „Pan Tadeusz”

 Epitet - środek stylistyczny stosowany w poezji, słowo, stanowiące określenie rzeczownika. Epitetem najczęściej bywa przymiotnik - jaki? piękny kwiat (może nim też być inny rzeczownik np. skrawek nieba ).


Obrazy słowem malowane:"Pan Tadeusz" 


ZADANIE:

W zeszycie wypisz 10 dowolnych rzeczowników, do każdego dopisz epitet. Pamiętaj, że epitet najczęściej występuje w formie przymiotnika.

np.

piórnik – kolorowy

stół – drewniany

mama – najpiękniejsza

ZAPISZ SWOJE PRZYKŁADY!

.......................................................


 

Temat: Co jest tematem wiersza Jerzego Ficowskiego, O ptakach i ojczyźnie?

 

[podręcznik: s. 105–106]


Cele lekcji:

Słucham tekstu czytanego przez nauczyciela

Czytam głośno (wyraźnie i wyraziście)

Określam tematykę wiersza

Odpowiadam na pytania dotyczące tekstu wiersza

Przekładam test wiersza na rysunek

 

 

Zadanie:

Przeczytaj uważnie wiersz. Wybierz fragment i przedstaw go w formie ilustracji. Nadaj tytuł swojemu rysunkowi. Zdjęcie pracy wyślij nauczycielowi do 17.12.2020r.



..................................................................................


Temat: Wszyscy wszystkim ślą życzenia.

 

Cele lekcji:

Potrafię ułożyć i zapisać życzenia

Umiem zaadresować kartkę z życzeniami

Wymieniam zasady obowiązujące przy pisaniu życzeń

Projektuję kartkę z życzeniami na platformie Canva

 





Zadanie:

1.Zastanów się i odpowiedz:

W jaki sposób składać życzenia? Dlaczego? Czy warto pisać życzenia w formie kartki pocztowej, może wystarczy sms ? Dlaczego?

2. Przypomnij sobie zasady adresowania kartki pocztowej/listu

3. Zaprojektuj kartkę z życzeniami na stronie: 

CANVA


...............................................................................................................



 

Temat: Odmiana czasownika – ćwiczenia

 

Cel:

Wykorzystuję wiedzę o czasowniku w praktyce.

 

Zadanie:

Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń – str. 98 – 101, ćw. 58, 59, 62, 64, 66, 67

.................................................................................................................................................


 

Temat: Odmiana czasownika


Cele lekcji:

Rozróżniam czas teraźniejszy, przeszły i przyszły

Porządkuję zdania, biorąc pod uwagę rodzaj czasownika

Tworzę formy rodzajów w czasie przeszłym

Zmieniam formy czasowników w czasie przyszłym, aby wskazywały na rodzaj


PREZENTACJA: CZASOWNIK


Zadanie:

1.    Zapamiętaj rodzaje czasownika w liczbie pojedynczej i mnogiej:

 

W liczbie pojedynczej występują trzy rodzaje czasownika:

  1. Rodzaj męski (r.m.), np. on spał,
  2. Rodzaj żeński (r.ż.), np. ona spała,
  3. Rodzaj nijaki (r.n.), np. ono spało.

 

W liczbie mnogiej czasownik odmienia się przez dwa rodzaje:

  1. Rodzaj męskoosobowy (r.m.-os.), np. oni tańczyli,
  2. Rodzaj niemęskoosobowy (r.nm. -os.), np. one tańczyły.

 

2.Wykonaj ćwiczenia interaktywne:

ĆWICZENIE 1


ĆWICZENIE 2


.................................................................................................................................................



Temat: Kraina języka – czasownik


Cele lekcji:

Znam pytania, na jakie odpowiada czasownik – co robi? co się z nim dzieje? w jakim jest stanie?

Rozumiem znaczenie czasownika

Pytam właściwie o czasowniki

Odróżniam czasowniki oznaczające czynności od czasowników oznaczających stany

 


Zadanie:

Wykonaj ćwiczenia udostępnione na portalu https://epodreczniki.pl/

..................................................................................................................................................



Temat 20K: Opisujemy przedmioty

 

Cel lekcji:

Do wybranego rzeczownika dobieram przymiotniki


.................................................................................................................................................


Temat: Jak zapisać dialog?

 

Cele lekcji:

Wiem, czym jest dialog

Znam zasady obowiązujące przy zapisie dialogu

Uzupełniam dialogi brakującymi znakami interpunkcyjnymi

Rozumiem, czym jest wypowiedź wprowadzająca i wypowiedź objaśniająca

Uzupełniam dialog wypowiedziami wprowadzającymi i wypowiedziami objaśniającymi 


ZASADY ZAPISU: DIALOG 


Zadanie:

Zeszyt ćwiczeń str. 10 – 11, ćw. 10, 11 i 12.

Zapisz w zeszycie dialog, w którym przeprowadzisz krótką rozmowę z koleżanką/kolegą po powrocie do szkoły. Zastosuj zasady zapisu dialogu. W dialogu użyj wypowiedzi wprowadzającej i objaśniającej.



..................................................................................................................................................




Temat: Lapbookowe zagadki i niespodzianki.

 

Cele lekcji:

Rozwijam kompetencje  kluczowe: kreatywność, innowacyjność.

Wykorzystuję wiedzę na temat lapbooka przy pracy z książką.


Zadanie:

Podczas lekcji przygotuj zagadkę, rebus lub grę dotyczącą wybranej przez Ciebie książki.

LUB

Narysuj wizerunek bohatera książki, wytnij go. Na osobnej "wklejce" wypisz jego cechy, upodobania, ciekawostki o nim.

..................................................................................................................................................



Temat: Poezja jest wokół nas -rymy

 

Cele lekcji:

Omawiam sytuację ukazaną w wierszu „Obibok” (podręcznik – str.70)

Podaję przykłady zachowań, które można określić mianem obijania się

Wypisuję synonimy wyrazu obibok

Rozumiem pojęcie rym

Wskazuję / wypisuję rymujące się wyrazy

Tworzę rymy do podanych wyrazów

 

Rym – jednakowe lub podobne brzmienie zakończeń wyrazów, czyli na końcu wersów. Rym stosujemy na końcu wersów w wierszach, hasłach reklamowych.


Zadanie:

W ćwiczeniu RYMY wyszukaj i dopasuj rymujące się wyrazy, zapisz je w zeszycie w następujący sposób:

Rymy

Płotek – kotek

mama – dama

Ćwiczenie: RYMY

..................................................................................................................................................



Temat: Kraina języka – przymiotnik

 

Cele lekcji:

1.Rozpoznaję przymiotnik jako odmienną część mowy, która określa cechy ludzi, przedmiotów, zwierząt, roślin lub wyraża ich ocenę, będącą odpowiedzią na pytania jaki? jaka? jakie?

2.Uzupełniam tekst pasującymi przymiotnikami

3. Rozróżniam / nazywam / określam rodzaj przymiotnika (męski, żeński, nijaki, męskoosobowy i niemęskoosobowy)

4. Dostosowuję rodzaj i liczbę przymiotnika do rodzaju i liczby rzeczownika

5.Oceniam tekst pozbawiony przymiotników

 

Zapamiętaj: W języku staropolskim wyraz „przymiot” oznaczał cechę, stąd nazwa części mowy – przymiotnik. Przymiotnik określa cechy rzeczownika.


LEKCJA: PRZYMIOTNIK




..................................................................................................................................................


Temat: Piszemy zaproszenie na podany temat.


Cele lekcji:

·      Wykorzystuję w praktyce wiedzę na temat pisania zaproszenia.


       Zadanie:

        Jesteś organizatorem popołudnia czytelniczego w bibliotece szkolnej, podczas którego odbędzie się prezentacja książkowych lapbooków. 

      Na karcie pracy udostępnionej w zespole język polski/PRACE napisz zaproszenie  dla uczniów szkoły lub dyrekcji szkoły. Nadaj własny tytuł temu wydarzeniu.

       PAMIĘTAJ O ZASADZIE 5 PALCÓW.


...................................................................................................................................................


Temat : Realizujemy zadanie projektowe.

Zadanie:

Wykonam projekt zaproszenia na wystawę lapbooków - tylko projekt graficzny, bez treści zaproszenia.



...................................................................................................................................................


Temat: Jak napisać zaproszenie?


Cele lekcji:

·      Zapamiętam zasadę 5 palców

Analizuję zawartość zaproszenia

Uzupełniam zaproszenia o brakujące informacje

Piszę tekst zaproszenia

Projektuję i wykonuję blankiet zaproszenia

 

Zadanie:

Zapoznaj się z zasadą 5 palców i zapamiętaj ją.

 


Obejrzyj prezentację pt. „Zaproszenie” i wykonaj zadanie na przedostatnim  slajdzie w prezentacji. 

Prezentacja: ZAPROSZENIE

                   

...................................................................................................................................................


Temat: Mój pomysł na lapbook - realizacja pomysłów.

Cele lekcji:
Wykonuję zadania praktyczne.

Zadanie:
Wykonam dwa zaplanowane elementy do mojego lapbooka.

.........................................................................................................................................................


Temat: Lapbook jako narzędzie kreatywnej pracy.

 

Cele lekcji:

Rozwijam kompetencje  kluczowe: kreatywność, innowacyjność.

Poznaję zasady tworzenia lapbooka.

Przygotowuję listę zadań.

 

Zadanie:

Obejrzę prezentację dotyczącą wykonania lapbooka:

LAPBOOK


Przygotuję listę zadań i materiałów potrzebnych do wykonania lapbooka. Listę zapiszę w tabeli. Klasa 4a wykonuje tabelę w poniedziałek, klasa 4b wykonuje tabelę we wtorek - podczas lekcji.

Potrzebne materiały

Wyznaczone zadania

 

 

 

 

 

 

 





.........................................................................................................................................................


 

Temat: E-podreczniki – poznajemy platformę do nauki zdalnej.

 

Cele lekcji:

Rozwijam kompetencje kluczowe – informatyczne i umiejętność uczenia się.

 

Zadanie:

Wykonam ćwiczenie udostępnione przez nauczyciela na platformie e-podreczniki.





.........................................................................................................................................................


Temat: Cechy idealnego nauczyciela.

 

Cele lekcji:

Słucham tekstu czytanego przez nauczyciela

Opowiadam o nieporozumieniu, jakie zaszło na lekcji

Nazywam cechy bohaterów i przytaczam fragmenty tekstu na poparcie podanych cech

Podaję cechy idealnego nauczyciela

 

Zadanie:

Zastanów się, jakie cechy według Ciebie powinien mieć idealny nauczyciel. W zeszycie narysuj i uzupełnij schemat, podając cechy nauczyciela, które uważasz za najważniejsze:





.........................................................................................................................................................



Temat: Odmiana przez przypadki – przygotowanie do sprawdzianu.

 

Cele:

Wykorzystam wiedzę na temat odmiany przez przypadki w praktyce.

Potrafię odmienić podany rzeczownik przez przypadki.

 

Zadanie:

Wykonam zadanie na karcie pracy udostępnionej w Zadania/Prace w zespole język polski.





..........................................................................................................................................................


Temat: Przypadki rzeczownika - ćwiczymy.


Cele lekcji:

Wykorzystuję w praktyce poznane informacje o rzeczowniku.

Znam nazwy i pytania przypadków oraz odmieniam rzeczownik przez przypadki.


Zadanie:

Praca z nauczycielem:

Zeszyt ćwiczeń, str. 94 - 97, ćw. 52, 53, 56, 57

Praca samodzielna:

Zeszyt ćwiczeń, str. 85 - 88, ćw. 32, 33, 34, 38, 40



...........................................................................................................................................................


Temat: Przypadki rzeczownika

 

Cele lekcji:

Znam nazwy i pytania przypadków oraz odmieniam rzeczownik przez przypadki.;

 

 

ZADANIE:

1.Obejrzyj prezentację. Wykonaj zadania interaktywne, które się w niej znajdują. 


Link: Przypadki rzeczownika


2.Naucz się odmiany przez przypadki (do 10 listopada). Pomoże Ci grafika:








...........................................................................................................................................................


Temat: Rzeczownik

 

Cele lekcji

 Znam pytania rzeczownika i wiem, co nazywa.;

Potrafię rozpoznać rzeczownik w zdaniu.

 Potrafię wymienić rzeczowniki wszystkich rodzajów.;

Wskazuję liczbę pojedynczą i mnogą rzeczowników.;

 

 

ZADANIE:

1.Przyjrzyj się grafice i zapamiętaj informacje o rzeczowniku 

(kliknij, aby powiększyć):



2.W zeszycie zapisz temat lekcji i uzupełnij tabelę:

Rzeczownik

Kto? Co?

Liczba

Rodzaj

 

kot

 

motyl

 

książka

 

radio

 

sukienki

 

uczniowie

 

chomiki

 

 

liczba pojedyncza

 

męski

 

Wykonaj ćwiczenia zamieszczone w poniższej prezentacji:

Rzeczownik - prezentacja

..................................................................................................................


Temat: Kartka z dziennika


Cele:

Rozumiem, czym jest dziennik.

Znam zasady pisania dziennika.

Potrafię napisać kartkę z dziennika na podstawie własnych przeżyć.

 

Dziennik – codzienne osobiste zapiski zawierające informacje o aktualnych wydarzeniach. Zapiski zawierają przemyślenia, emocje. Są uzupełniane datami.



ZADANIE (do wtorku, 3 listopada)

Napisz kartkę z dziennika, w której przedstawisz dwa dowolne dni z Twojego życia.

Każdy dzień przedstaw w 5-8 zdaniach.

W wykonaniu zadania pomoże Ci grafika i NACOBEZU. 

Zadanie wykonaj w Teams- Zadania - karta pracy zostanie udostępniona podczas lekcji, wskazówki, jak ją wykonać i odesłać, otrzymasz od nauczyciela.

 

NACOBEZU  – Kartka z dziennika

1.    Zanotuję datę (dzień, miesiąc, rok) np. Wtorek , 27 X 2020r.; Wtorek, 27 października 2020r.)

2.    Piszę w 1. osobie.

3.    Opowiadam o ważnych dla mnie wydarzeniach z tego dnia.

4.    Napiszę o swoich odczuciach, emocjach, refleksjach.

5.    Mogę pisać o swoich marzeniach, planach.

 


..................................................................................................................




Temat: W krainie ortografii - zasady pisowni "u" i "ó".



Cele lekcji:

Zapamiętam zasady pisowni "u" i "ó".

Stosuję poznane zasady w praktyce.


Zadanie:

Obejrzyj prezentację i zapamiętaj zasady pisowni "u" i "ó". Poznane zasady wykorzystaj, wykonując ćwiczenia interaktywne zamieszczone na ostatniej stronie prezentacji.

Aby wejść do prezentacji, kliknij w poniższy tytuł:

Zasady pisowni "ó" i "u"


..................................................................................................................




Temat: Zapisujemy puentę poznanego utworu poetyckiego (na podstawie wiersza Jana Twardowskiego "W klasie").


Cel:

Wyszukuję puentę w wierszu Jana Twardowskiego "W klasie" i wyjaśniam ją.


Zadanie:

Zapisz w zeszycie puentę wiersza i wyjaśnij jej znaczenie. Pamiętaj, że puenta to podsumowanie, więc znajduje się na końcu utworu.


..................................................................................................................


Temat: Jak to bywa w klasie? O uczniach z przymrużeniem oka.


Cele lekcji:

• rozumiem tekst poetycki (tekst wiersza) Jana Twardowskiego „W klasie”

• oceniam zachowania bohaterów wiersza

• wyjaśniam puentę (podsumowanie wiersza)

·        tworzę przekład intersemiotyczny – tekst na rysunek

 

Do lekcji przygotuj zeszyt i podręcznik.


Prezentacja: Jan Twardowski "W klasie"



..................................................................................................................



Temat 3K: W krainie ortografii - zasady pisowni "u" i "ó".



Cele lekcji:

Zapamiętam zasady pisowni "u" i "ó".

Stosuję poznane zasady w praktyce.


Zadanie:

Obejrzyj prezentację i zapamiętaj zasady pisowni "u" i "ó". Poznane zasady wykorzystaj, wykonując ćwiczenia interaktywne zamieszczone na ostatniej stronie prezentacji.

Aby wejść do prezentacji, kliknij w poniższy tytuł:

Zasady pisowni "ó" i "u"


..................................................................................................................